Kiln Wash
Vad är det? Kiln wash….
Kan man täta mindre sprickor i gasugnen med det? Eller vad tätar man med på insidan, finns det något förutom keramisk fiber?

jag tror det är plattsmet
Jepp - Kiln Wash = vanlig plattengobe.
Ugnstätning: Om det är tunna sprickor, låt dem vara. Om sprickorna är så breda att man kan få in en glasspinne, använd då en glasspinne
och peta in keramisk ull. Försök undvika att "täta" med bruk, eller andra hårda material….det leder bara till fortsatt sprickbildning. Tätar man med ull, bibehålls rörelsefriheten.
Bosse
aaah. ja ugnen växer ju ganska mycket under bränning.
Och jag tänkte att har man plattengobe i taket på ugnen resulterar väl det i att det flagnar ner på prylarna tillslut.
finns annan kiln wash också än vanlig plattengobe. En del använder det invändigt i salt/sodaugnar, tror det innehåller zirkonium. Det ska både sitta bättre och skydda bättre än aluminiumoxidgegga (vanlig plattengobe) har dock ingen erfarenhet av det själv, bara läst i böcker om det.
man använder kiln wash för att skydda ungshyllorna från att glasyr fastnar på dem, så om glasyr har runit ner på dem så går det så mycket lättare att skrapa bort glasyr efter bränningen :)
…håller med Elorion….allt främmande material som man anbringar i ugnstaket, kommer att trilla ner igen…och naturligtvis står det alltid en fin skål under….

Bosse
….arrrrggghhhhh….

kolla upp kiln wash på internet….jag har lärt mig i skolan iallafall vad det menas med, men de säger att det heter bat wash i skolan??betyder det samma….jag blir förvirrad nu
Till saltugnar använder man ibland en "kiln wash" baserad på zirkonsilikat, för att i någon mån isolera teglet från saltångorna.
Om jag minns rätt, rekommenderar Finn Lynggaard i sin bok, att göra plattsmet/plattengobe/bat wash av zirkonsilikat…inte så många som tillämpar numera…
Här råder en djungel av uppfattningar och "undermedel från amerika", osv…..men jag vill aldrig rekommendera någon att behandla ugnstaket med något alls…det kommer ner igen…
Bosse
Där jag läst om det har det varit till salt/sodaugnar av lätta isolerstenar, där det mer eller mindre är en förutsättning att man skyddar med nåt. Det var nog det du Bosse kalllar undermedel från Amerika, det var i alla fall amerikanska böcker :)
annar håller jag med dig! Även om man inte har smet just i taket så kan det lossna någon annan stans från och flyga med flammorna.. och söker sig som en målriktat robott till insidan på det största snyggaste och för övrigt felfria fatet.
Har på vedugnens sidor en blandning av Zirkonsilikat + kaolin + lite vatten.Sprutade ett tunt lager som skydd som verkar vara mycket bra. Det finns någon bild på våran fotosida.
Ja, om man behandlar väggarna, måste det vara ett tunt skikt, som inte får en chans att bilda flagor.
Välvt ugnstak är definitivt att föredra ur hållfasthetssynpunkt, men vid uppvärmning/avsvalning rör det sig som en pilbåge, och stenskarvarna fungerar som "gångjärn"….och det är just här i den nedre stenkanten som tegelmaterial "gnags" av, och rasar ner - mer eller mindre / förr eller senare….och det är här som man ofta biter sig i svansen om man försöker "spackla" eller behandla med något främmande material. Det går inte att stoppa rörelseenergin i stenen, och "lagningsmaterialet" sprätter följaktligen loss det också… Här finns egentligen inga 100%-iga motmedel, annat än att regelbundet borsta och dammsuga, för att förebygga så gott det går. Hur allvarligt det här blir med tiden, beror på sådant som valvets radie (stenarnas skärningsvinkel), tegelkvalitet etc etc….
Bosse