skröjbränning
kan man inte skröjbränna leran i en rakuugn eller ?Man hade ju inte moderna helautomatiska ugnar förr i tiden.Det finns ju 1000 åriga lersaker som man hittat som fortfarande är hela och då tycker man att det borde funka.
Problemet med att skröja i en rakuugn är att det går för fort. Man kan ju bränna i grop och på andra "primitiva" sätt, men då är det viktigt att man har möjlighet att öka temperaturen väldigt sakta i början, annars är det risk att det mesta spicker. Det borde gå att skröja i en rakuugn också om man bara kan kontrollera temperaturhöjningen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Är det ingen som vet hur man gjorde förr då?Om man nu har en gasolbrännare borde man ju kunna starta med svag låga för att sedan höja sakta lite i taget kanske?Och hur länge tror du man behövde hålla på?Har ingen egen ugn men tycker det är kul att rakubränna och tänkte flirta med min gubbe som är händig så att han bygger en till mig.Hade varit himla praktiskt om man kunde skröja där också.

Jo, det är klart att man kan ved/gas elda även en skröj, anledningen att man inte gör det i allmänhet är kanske att man inte vinner så mycket på det. Alltså dom effekterna man vill åt får man ju oftast i glasyrbränningen, så att experimentera med skröjen kanske kostar mer än det smakar när det gäller tid och hårt arbete ? (tänk hur mycket keramik som spricker innan man hittat rätt ugnstyp och rätt eldningstempo…) Men hållbarheten i efterhand, när grejerna väl klarat bränningen kan det väl inte vara nån skillnad på mot det som är skröjat i elugn.

För att veta att det nåt rätt temp. kan du ju ställa med några käglor. Sen beror det ju på vad det är du skall bränna, vanligt bruksgods eller tjockare grejer ? Min automatik har två skröj lägen 60 eller 120 grader/timme upp till 580, sen maxfart vilket är ca 200 grader i timmen upp till 950. Så då lär du sitta ett tag med gasen…sen kan ju oskröjade grejer explodera av att få lågan direkt på sig. Hur man gjorde förr är jag osäker på, knappast gasolbrännare tror jag. Då eldade man ju med ved i stora ugnar eller i en grop med sågspån. Sågspånet har ju fördelen att det inte blir några lågor, men det är omöjligt att kolla/styra temperaturen. Dom gånger jag testat kom jag inte ens upp till 900 grader. Det måste nog kanske vara en lite mer avancerad konstruktion för att skröja än en rakutunna, men testa och meddela gärna sen hur det gick !
Om du ska försöka skröja i en rakuugn så får du nog vara utrustad med tålamod, energi och mycket gasol:) En temperaturvisare är nog inte helt fel heller så du kan räkna ut hastigheten…Problemet blir nog att få en så liten svag låga under så lång tid så du inte går upp för fort i temperatur. ca 100 grader per timme är väl en vanlig skröjtemp, i alla fall till 600 gr sen kan det ju gå lite fortare. Jämnför med en vanlig rakubränning med 20-40/60 min till 1000 gr så förstår du ju lite av kraften i gasolbrännaren…Svårigheten att styra den också. Men visst, försök du så kan du rapportera sen hur det går…Lycka till.
ni har nog rätt i att det skulle gå åt en himla massa gasol och den är ju inte så billig.Tänkte inte på det.!??Och sedan kanske allt spricker sönder i alla fall.Nä det är nog bättre att bränna i vanlig ugn eller kanske testa med att elda med ved men det kräver ju också massor av tid och passning.Tack för alla kloka svar det får bli bränning i lånad ugn så länge.
Om en då försöker skröja i en rakuugn, tips på hur jag kan mäta/kontrollera temp?
Blir avsvalningen lagom långsam (har det ens betydelse)?
Tänker inte i första hand på käglor utan nån elektronisk apparat…
Hur och var kan den placeras tex.
#7: Javisst kan man skröjbränna i en rakuugn, men det ställer krav på "operatören"…
Problemet är, som nämnts här, att få temperaturen att stiga tillräckligt längsamt, åtminstone upp till 5-600°C (vid normalstort gods).
Man får tänka 100°C/timma, ungefär.
Enklast är om man har en pyrometer att titta på för att kunna styra bränningen.
Borra ett hål för givaren i sidan på ugnen, ungefär mitt i ugnens sättutrymme.
Till det här temperaturområdet klarar man sig med en pyrometer som jobbar med mätsystem "Typ K", och de är oftast litet billigare….men köp en reservgivare på en gång, eftersom de inte alltid "räcker" så länge…
För att "lugna ner" luftgenomströmningen är det bra att från början ha gasutsläppet litet extra stängt i början.
Den långa sittningen (medtag matsäck) 🙂
Sedan får man sitta och "ratta" lågan så att temperaturen stiger ca 25°C i kvarten, och man får inte släppa mätaren med blicken, eftersom det lätt "drar iväg".
Det är svårast den första biten, eftersom rakubrännarens låga egentligen är alldeles för stor…
Enklast är att köra första biten med en liten "campingbrännare", annars kan det vara svårt att kontrollera det hela i början….
Efter ca 6 timmar har man kommit upp i ca 5-600°C (puh !), varefter man kan köra fortare sista biten av bränningen. Avbryt vid 950-980°C.
Så fort bränningen är klar, stäng till ugnens in- och utlopp för att bromsa avkylningen så gott det går…
Det här är en tålamodsprövande övning, och de flesta gör det bara en gång…..😬
Med en vedeldad ugn är det betydligt trevligare, eftersom man kan sysselsätta sig med att spänta stickor m.m.
Sammanfattningsvis: Ja, det är fullt möjligt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-16 14:00 av Bo§e
Tack för ett utförligt svar, ja det tål att tänkas på en stund :)