Det jobbigaste
kanske låter lite negativt med en gnälltråd… men det kanske kan vara bra att kunna bli av med gnället också… Jag börjar direkt: Det är SÅ tråkigt att göra rent saltugnen och allt sättmaterialet! det tar sån tid, dammar så man blir helt inpyrt i hår och kläder, det flyger runt vassa bitar, armen blir trött, och såhärårs fryser man dessutom om fötterna! Och så blir det ju inte snyggt utan man ser bara förfallet ännu tydligare…
Vad står överst på jobbighetslistan hos er andra?

Beställa lera, glasyrmaterial osv…Det är så mycket jag vill ha men det är ju så mycket pengar som ska ut på en gång… Tråkigt att alltid behöva begränsa sej!

Diska allt man använt när man glaserat o joxat! Fy, jag tycker det är hur trist som helst o bökigt…

Städa…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Håller med Ulle. Städa…

Hmmm håller med städa….när man väl gjort det tycker man att man har så fint men ack så fort det "ser ut"igen….

Packa, ner man skall ut på turne.

Städa är ju en dröm att stilla bedja om när man som jag just nu håller på med:
BOKFÖRING !!
Urrk…
Rengöra drejskivan. Mest för att jag ofta blirså uppslukad av drejandet att ajg inte slutar fören långt in på kvällen när jag är så trött att ajg inte vet hur jag ska orka ta mig hem från verkstaden. Då känns det väldigt jobbigt att börja knöla med att få rent skivan. Nybörjare som jag är är den ofta väldigt nedsölad också :-)
Just nu har jag skapartorka…. DET är jättejobbigt… jag vet att det släpper snart… men NÄR?! Jag kan stå mitt i verkstan och bara inte ha lust/orka göra något… Fast det finns massor att göra så orkar jag bara inte. Kanske är man vårtrött…

Bokföring är bara skiiit tråkigt…och piskan på ryggen att få in moms och skatt och arbetsgivaravgifter varje månad..Förtar skapandet men hur i helskotta ska man förklara det för en regering
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag känner igen det Casiopeia säger till 100% !!!
Bokföring har jag ingen riktigt, men jag misstänker att det skulle kunna hamna rättlångt upp på llistan.
Just nu känns det som om det jobbigaste var att VÄNTA !
Vänta på stålar, så man kan köpa det som skall till för att äntligen få iording verkstaden, och börja jobba……
Jag får nog instämma i BOKFÖRINGEN. Sköter dessutom bokföringen för vår gemensamma butik, och det är bara såååå surt.
Annars i själva produktionen tycker jag att glaseringen är väldigt slabbig och blaskig och pillig och tidsödande.
Städa.
Glömde skriva att jag förstår er som gör bokföring m.m.
Håller med pyromannen. man rensar 40tal plattor varje j-la vecka tar aldrig slut. sen har man vassa bitar i håret som inte går att tvätta bort, dom har man som sängkammrater på natten. ugnen tar en massa stryk väggar som måste muras om brännare som krånglar av saltångorna och massa rost i luftrören som man blåser in på godset i ugnen. Nej det bästa med keramiken e ett nybränt glasyr prov i fickan man kan ta upp i solen å spegla solljuset i.

Så mysigt du skriver Saltglazed, jag brukar också på allvar, ha glasyrprovet i fickan och gå och titta på det då och då. Tidigare när jag var med i ett kollektiv tyckte dom det var så kul när jag halade upp mina prov ur fickan och sa: "kolla, jag har gjort en ny glasyr".Det är en viss känsla att ha en ny glasyr i fickan och se hur solen lyser på den.
Det jag tycker är så himla bökigt i min verkstad det är att sätta ugnen när det är minusgrader ute. Elugnen alltså. Den står i en oisolerad del av verkstan och automatiken går inte att köra igång när det är kallare än noll grader. Är det -15 ute har jag det i ugnsrummet också. Då står jag där och huttrar och sätter ugnen. När den är proppad tar jag varmluftspistolen och riktar den mot termoelementet så det blir varmt och ugnen luras att tro att det är +2 grader i stället för -15. Så stänger jag ugnsdörren snabbt som attan och kör igång automatiken.
Tycker inte heller det är kul att bokföra. Men jag har en bra revisor.
Tycker inte heller om att rengöra verktyg m m speciellt efter att jag glaserat.
Man skulle ha en assistent som gjorde allt sånt…
Jag haaaatar att glasera och torka rent bottnar! Glasering är ett nödvändigt ont. Damm överallt och spill på bord och golv och på mig själv…
Har en trevlig revisor som sköter bokföringen.

Tycker inte glaseringen i sig är så hemsk. Att röra upp gamla hårdnade glsyrspänner kan däremot vara rätt irriterande. När det är mycket som skall beskickas, kan det kännas tungt ibland. Att slamma upp gammal lera är heller inte roligt, eller att sikta stora mängder glasyr, eller aska.

Åh, jag får nog tänka efter…. Tycker om det mesta. Har intalat mig själv till att det faktiskt är trivsamt att glasera och hänkla muggar odyl. Det funkar faktiskt! Finnns i´nte så mycket jag tycker är tråkigt men, att vänta på pengar som Dolomit skrev ovan är SÅÅÅ tråkigt!! Det är så mycket jag vill ha och inget har jag råd med, suck…
Spara kvitton och annat är förstås inte så kul heller, har ju dock en revisor till själva slutredovisningen.
Städa efter glasering och bokföringen…tråkigt på var sitt sätt..bokföringen är mest ont i magen innan man kommer igång..

Marknadsföra mig fyy va trist
#15, då ska jag inte klaga kan jag höra, bra med perspektiv om du rengör 40 plattor en gång i veckan och jag 10-12 plattor en gång i månaden.. då har du det 16 gångar värre än mig
..
Sen blev jag fundersam, ni som gnäller över att det är jobbigt att städa drejskivan… gör ni det efter varje gång ni drejat alltså?? Jag lortgris gör inte … torkar av själva tallriken bara, men resten bara när det börjar bli opraktiskt lortigt hmm. efter några veckor sådär :)

Jag gör nästan aldrig rent drejskivan efter att jag drejat. När jag beskickar tar jag bort krullet innan det torkar, för att undvika dammet. Sen låter jag drejskivan vara. Enda gången jag gör rent den är när jag byter lera.

Jag tar också skivan bara. Sen ibland så det inte sipprar ut över kanten:)

Blanda glasyr och röra upp glasyrer som sitter som berget, å så halkar borsten å hela jag plus golv är färdig glaserade, det tycker jag är jobbit, sedan gillar jag inte att hänkla, men det kan ju bero på att jag är så dålig på det!
#25 Ja ha ha ..känner igen det också..trodde bara det var jag som höll på och skvimplade glasyrer över golv och mej själv..har iaf lärt mej att hålla på med en färg i taget pga just den här glasyrupprörningsbeteendet..!
Jag sympatiserar med er alla!
Min lista över jobbiga saker toppas av att ta hand om lera som torkat för mycket. Antingen man lägger den i blöt eller torkar upp den helt blir det en massa trist jobb som känns onödigt. "Varför slarvade jag?" liksom.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Altså det här med att rengöra drejskivan……Enligt gammal krukmakartradition är det faktiskt direkt felaktigt att rengöra den för mycket; den får nämligen inte vara renare, än att man kan göra ett synligt kors över skivan med sitt rena finger när man slutar.
Gör man inte detta riskerar man at få besök av en hornprydd herre med svans om natten. Om Denne ger sig till att börja dreja på skivan får man rent ut sagt ett litet h….e, när man skall arbeta kommande da; allt går lixom fel !
Om man emellertid nogrant ritar ett kors med den rena fingern varje gång man går ifrån skivan, så mister nämnda individ lusten att dreja, och man tvingas skylla på något annat, om man har en dålig dag vid drejskivan.
Och DET skall jag bara säga; Att MIN nästan nya tio-tusen-kronors-drejskiva, skall inga objudna gäster dreja på utan min yttryckliga tillåtelse, för då…….! 

#28 Ha ha ha…nä bort med tassarna alla ni med horn som vill dreja i våra verkstäder… Jag har också hört att man kan göra ett kors för att slippa dessa gäster - har iofs funkat bra i 20 år utan att göra ett kors… Ibland gör jag ett hjärta bara för maskinen ska veta att den är omtyckt!

Jag gör det alltid, och har gjort sedan 20-årsåldern nån gång, när jag först hörde det. (altså 28 år sedan) Uteslutande för att hålla fast i en tradition som jag finner otroligt charmig på nåt sätt !
Härligt, den traditionen kände jag inte till! Låter lite som samma "skrock" som smeder har, där får man nämligen aldrig lämmna framme hammaren på städet- för då kommer den honprydde herren och smider på natten :-) Träffade en smed som var väldigt noga med det där :-)

Urtrist att ta hand om leran som ska kranas.. jag väntar jämt alldeles för länge så jag får sen hålla på flera timmar..Usch!!

#31 Fast visst verkar det lite jobbigt att tro så mycket på skrocket att man bara MÅSTE göra si eller så för annars händer hemska saker. Kanske är bättre att låta det vara lustiga gamla traditioner som vi kan småle åt… (om det inte är så att man på fullt allvar TROR att han med hornen finns…)

På tal om Skrock så vågar jag ALDRIG bränna tretton st av nåt i ugnen…..får för mig att då går det åt pipsvängen.
Jobbigaste är att klyva ved till ugnen.Fick ta till att fälla en torr gran på rot så att det ska räka till nästa bränning + flera.
#35 Min sambo är som lyckligast när han får såga och klyva ved. Helt enkelt den perfekta sambon för en vedbrännare :-) alldrig att det finns mindre än 50 kubik snyggt staplade på pallar, Jag bara betämmer om jag vill ha en pall som är 1,2 erller 3 år gammal(torkad) sen kör han fram pallen med traktor och ställer den innanför i mitt ugnshus :-) Bruker dock få finklyva själv, när jag behöver småpinnar. så mitt bästa tips är: försök dressera din sambo/fru :)