Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1592 ggr
Bruzapetra
0

Scandia S180...

Har lite funderingar kring min gamla ugn.

Nånstans nämndes det om dessa två kanaler/ventiler eller vad det är som finns under ugnen. Vad är de till för? Hur används de? Är det meningen att man ska kunna bränna ugnen i reducerande atmosfär och hur isåfall?

Jag är jättesugen på att börja bränna Celadonglasyrer igen och nu när jag har en ny fin elugn så kanske den andra kan göras om till reduktionsugn… Jag tar tacksamt emot era förslag och tips!!!!

Mvh Petra

LarsT
0

Jag har en hembyggd gammal kopia av en Lyngby/Skandia med reduceringskanaler i botten och en ganska stor öppning i taket. Det går alldeles utmärkt att reducera via bottenkanalerna med gasol enl. tidigare beskrivning. Kolla bara så att hålen in i kammaren är stora nog att få flöde genom men det tror jag de är. Kan du kolla lite mer, mått o.sv. kanske t.om. en bild ?

Bruzapetra
0

Jag ska ut o kolla och fota o mäta, måste bara vänta på att kunna plocka ut godset som står o stampar på 170 grader:)! Vad jag har för mig så är det inga hål från kanalerna in till ugnen, konstigt…de ligger liksom under första stenlagret. Men  får se sen, jag ska fixa till bilder.

bosse-cebex-gbg
0

Scandia omnämnde mycket riktigt de här hålen som "reduktionskanaler", i de gamla bruksanvisningarna. Detta var under den tiden som man ibland reducerade med naftalinkulor och annat påhittigt…   Men i samma bruksanvisningar varnade man också för högt elementslitage om man reducerade för ofta.