Keramikkurs på gång.
Vi har här i forumet ibland tipsat om olika kurser som vi själva gått och som vi verkligen uppskattat. Men hur är det, brukar du själv hålla kurser i tex drejning? I den här tråden kan du i så fall tipsa oss andra. Det vore trevligt att få veta vad som är på gång.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om man tittar på vad folk googlar på för att komma till den här sajten står just drejning och kurser högt på listan, så det här är väl ett bra ställe för reklam =)
Mina kurser hittar man dels hos ABF Stockholm (de håller jag i min verkstad i Akalla) dels hos Medborgarskolan i Näsby Park. (Har ingen länk till Medborgarskolan, men där har jag både barn- och vuxengrupper.) För ABF har jag dels allmänna keramikcirklar som går på 8-10 ggr under terminerna, dels drejning.
Därutöver har vi ibland möhippor/svensexor och företagsevent i verkstan i Akalla, då man får dreja eller göra en skulpturkroki eller liknande. Vi anordnar också Raku, men ute i Vallentuna. Här finns lite mer info om mitt ställe.
Det är väl det hele. Fler som har spännande kurser?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vad kul det låter med kurser Lr .
Jag hade tänkt hålla lite kurser sen, när min riktigta verkstad är klar… 5 kvm är räcker ju knapt att vända sig runt sig själve ens;)
Men är det inte lite läbbigt? Tänk om folk blir besvikna och så.

2, jo det är läbbigt och jag har haft riktiga skräck upplevelser; en där flera av deltagarana blivit sjuka i sista minuten och det slutade med att det satt två damer där, en pratade ingen svenska och den andra mycket dålig engelska, och den engelsk talande damen var som en sur barnunge hela helgen. Svettigt ! Sen hade jag en helg med ett glatt kompisgäng+en tant som inte kände nån av dem och hon hade tinnitus och var utbränd så hon satt och suckade hela tiden, och en annan helg var det ett överklass syskonpar i medelåldern som tänkte att som skulle slänga ihop varsin servis, och t.o.m. hade med sig nån kopp för att visa hur det hela skulle se ut, dom blev ganska sura när dom insåg att det inte bara var att sätta igång och dreja och så skulle det bli en servis! Och så har en och annan blivit rejält sur för att deras saker spruckit i bränningen trots mina miljoner varningar om att sånt kan hända… Så visst kan det vara jobbigt att ha kurser, men oftast är det superkul och dom flesta har ju ganska realistiska förväntningar på vad man skall kunna och hinna göra på en helg, och realistiska förväntningar på läraren oxå. Så det är bara att köra tycker jag ! Det är ju en ganska bra inkomst oxå, om det kommer ett gäng.

Jag har kurser i både silverlera, keramik och keramikmålning.
Jag finns i Dalarna och mitt företeg heter Folkare HobbyKeramik.
0226-19091
Kurserna i silverlera är väldigt poppulära och där har jag en kölista.
#3 Att ha en kölista är ganska bra för om du får sena återbud så kanske du har tur och kan stoppa in någon annan. men jag har oxså varit med om att suttit med ett par stycken bara när det har blivit manna fall, det är inte kul men det är bara att bita ihop tur nog är det inte så vanligt,

Avalon
Vilka skumma typer du har råkat ut för. Kul att läsa om såhär, säkert inte så kul när man väl sitter där med de där överklass syskonen:/
Hur gör du med logi och mat och sånt till kursdeltagarna?
/S
Har du ingen hemsida, kia?
_
_

5, jag har kontakt med ett bed & breakfast ställe i närheten för dom som vill övernatta, och lunch har dom fått ta med sig själva så har jag fixat kaffe och sånt.

#6 Nej jag har inte någon hemsida, funderar på att skaffa en men det har liksom inte blivit av än

Jag ordnar prova-på kvällar (eller dagtid efter överenskommelse) Kan även ordna helgkurser efter önskemål. Hade kurs veckan efter midsommar. På min hemsida står det mer under kurser www.lenaskeramik.se
#3 Camilla, vilka elever du råkat ut för…. Jag har aldrig haft några extremjobbiga människor, men det är kanske en tidsfråga. (Eller positivt minne, jag kanske redan glömt bort dem)
Min första kurs någonsin däremot var hemsk. Och det var mitt fel. Jag var så nervös så jag stammade, och så torr i mun så mina läppar fastnade när jag log. Det var fruktansvärt. Gudskelov hade jag sympatiska elever som räddade situationen. (Ni vet, såna med emotionell intelligens) Det släppte gradvis under terminen, men jag var mycket förvånad nästa termin när ett par stycken faktiskt fortsatte… En av dem håller faktiskt egna keramikcirklar idag!

En gång skulle jag visa hur man drejar för mina elever. Det var i början när jag hade kurser och drejskivan var inställd på "vänstervarv!" Allt bara for iväg och jag fattade ingenting innan jag kom på vad det var som va fel. Eleverna tittade storögt på och jag kände mig ganska dum, men vi skrattade sen!!
Jag hade anmält mig till en kurs i avancerad drejning i sommar, men tyvärr var den fullbokad så jag kom inte med.
Får väl försöka igen nästa år.
Själv har jag bara hållit några rakukurser ooh så vikarierat som kursledare ett par gånger. Det är roligare att vara elev tycker jag.
_
_
Vem är det som har kurser i avancerad drejning?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Lärare är Steven Jones och kursen hålls i Molkoms folkhögskola.
_
_

Ulla
Oh, vad spännande. Vad får man lära sig på den kursen? Hur mycket kostade den?

Tack så jättemycket! Det ser väldigt spännande ut.
Saga vi kanske ses där nästa sommar :D
Jag skulle också vilja gå den kursen, den låter ju jättetrevlig. Kan vi inte hyra honom allesammans för en privat kurs….;)

Lr
Jag ska ringa i morgon och "paxa" plats till nästa sommar. Fasen jag blev sådär JÄTTESUGEN när jag läste om kursen. Vad roligt det hade varit att ses några stycken där:D
Lotta
om vi inte får plats så hyr vi honom! :D

Låter hur kul som helst, den kursen skulle jag vilja gå hoppas att det blir möjligt nästa år, det var ju verkligen ett bra pris

Det lät intressant, om man är ett gäng borde man ju kunna boka en extra vecka. Jag skulle verkligen vilja gå !