Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4541 ggr
Jordemor
0

dreja på plattor

Vet att jag läst här förut om att Dreja på plattor men nu hittar jag inte igen det, hur som helst undrar jag lite hur ni andra gör med det. plattorna ska dom vara lackade tex för att dreja på dom?? genomblötta minns jag att nån skrev. ska man göra så, blir det bäst?

zzaga
0

Det beror lite på vilken typ av plattor du kör på.

Det finns färdiga plast plattor (bats) att köpa. De fästs i drejskivan med skruvar. Funkar sådär enligt mig. De brukar vobbla lite hur man än gör:(  På pluss sidan kan man ju också säga att det är lätt att variera sitt drejande. Batsen är lätta att ta bort och byta mot ny skiva eller att bara dreja något annat. -att de inte torkar underifrån.

Spånskivor funkar fint att dreja på. Men som du läste innan har jag iaf. upplevt att de suger luft underifrån (spån är ju inget lufttätt material) speciellt när man drejar lite större klösar. Annars funkar de fint, lite grova att lägga handen emot men annars funkar de perfekt:) + de torkar underifrån.

lotta2
1

Jag gillar lösa plattor som man sätter fast på drejskivan med pins. Om de wobblar lite efter slitage och hålen blivit lite större så  kan man lägga en fuktig wettexduk under plattan så ligger den stilla. Jag sågar plattorna  i marinplywood, lite dyrare än vanlig plywood men den klarar fukt utan att slå sej. Jag lackar 3 ggr med båtlack utomhus på sommaren och de håller suberbra.  Har även vanliga spånplattor, men enligt min uppfattning så samlar de mycket damm, och så gillar jag när plattorna är rena inunder och inte har lera på hela undersidan för då blir det lite renare i hyllorna.

Oj, då låter som jag har städdille, vilket jag inte har, men det blir dammigt och lerigt, så jag försöker minimera dammet så gott det går…

Ulle
0

I min skola drejar vi på spånskivor. Det fungerar ganska bra men plattorna slår sig och blir lite skeva vilket kan vara irriterande. Jag brukar smeta lite slick under plattan så att den håller sig på plats men det är inte alltid det hjälper.

Det låter bra med en wettexduk under plattorna. Det ska jag ta och prova. Hur tjock är förresten marinplywood, Lotta?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

lotta2
0

Jag skulle gissa att det finns olika tjocklekar av den också. Mina är ca 12 mm tjocka. Den kostar lite mer än vanlig plywood  men jag tycker att det är värt det i längden. jag brukar borra hål som bara går igenom halva skivan för att slippa hål på ovansidan som leran fastnar i. Går ju lätt att borra halvägs med ett borrstopp. Lite pyssel men det är det värt, tycker jag.

Ulla
0

Bra tips med den fuktiga wettexduken. Jag har aldrig tänkt på att det kan hjälpa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

Det går bra att dreja på sugande kakel plattor också …..

lotta2
0

Jo, helt rätt som L.A.E säger. Kakelplattor är ju suveränaatt dreja på,men bäst till smågods.Men till större klösar, tallrikar och skålar håller jag fortfarande på lösa plattor med hål i undersidan.

Har förresten hört någonstans att man kan använda takpapp och dreja smågodset på, vet inte var jag hört detta men jag vill minnas att personen verkligen rekommenderade  detta. har aldrig blivit av att testa för mej. Någon annan som använder andra "underliga" material att dreja på?

L.A.E
0

Såg i spanien när dom drejade på sexkantiga lerplattor som var skröjade , man skulle kunna tillverka runda. Klart det blir rätt tungt,måste ha varit minst 1 cm tjocka. Använder själv spånnskivor med hål i + gips plattor

Jordemor
0

ok. lite blandat hur ni andra gör men hur gör ni  som har spånskivor, har ni behandlat dom. lackat? hela skivan? Jag har lärt mig att hellacka skivorna men det blir ju så halkigt och lätt att leran släpper under tiden man drejar.

lotta2
0

Jag har spånplattor som är helt obehandlade också.Inte lackade alltså. Leran sugs ju fast då och slitter ganska bra så länge det inte är jätteklösar.

Ulla
0

Jag har gjutit plattor av gips, efter ett tips som jag fick här i forumet, och de fungerar väldigt bra. Det är bara att lämna kvar sakerna på plattan när de är klara så lossnar de av sig självt efter ett tag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[jessicaericson]
0

Jag har sågat upp några plattor i 6 mm MDF och det fungerar ganska bra, de är kanske lite för tunna. Jag har inte behandlat dem på något sätt. Då jag använde spillbitar så blev dem på sätt och vis gratis. Annars funderar jag på att skaffa gipsplattor, det är bara det att jag inte gillar gips, så det går lite trögt att komma igång med dem…

kia1
0

Jag har just varit ut och drejat på mina första gipsplattor, tack alla goda mäniskor som har tipsat om det varför i hela friden har jag inte gjort det förut, vart väll inte profs med det samma men det jick förvånadsvärt bra, sparde både tid och inte en enda sak vart sned när jag tog loss det TACK