Flera drejskivor o ugnar?
Är det många av er som har mer än en drejskiva och mer än en ugn? Jag står i valet o kvalet att köpa både ytterligare en drejskiva o ugn för att kunna få riktig ruljangs på det hela… Fast jag vill ha en lerkvarn också… Hur har ni som jobbar heltid med keramiken gjort? Eller ni klarar er på en ugn? Min är bara på 170 l. Undrar om tomten tycker att jag varit snäll…? Det är mycket jag önskar mej…
Jag har haft en 350 liters ugn utöver den jag har idag.. Det är nästan ett måste med 2 ugnar men jag har bara en ugn nu då den stora ugnen inte gick att få ut ur det ugnsrummet som den stod i..Vi hade byggt nya väggar flyttat trappen osv osv och skulle behövt ta ner en hel yttervägg för att få ut den..den va 20 år och hade haft 50% chans att klara den flytten..Jag har dock 2 drejskivor utifall att det skulle hända något..Man vill inte ha produktionsstopp..Har planer att köpa en gasol/elugn inom ett år..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har två skivor och två ugnar, fast den ena är ju inte inkopplad
Sen har jag lerkran införskaffad på Blocket för ett tag se…
Tycker det är bra med två skivor, för jag drejar mycket på plattor och plastar in "lerringarna" på drejskivan efter dan, då är det bra att kunna beskicka på den andra. Sen ska jag ha kurser med och då tycke jag det är bra att ha minst två…

Två drejskivor och en ugn. Det räcker för mig. (Jag har ju faktiskt också en hemmabyggd rakuugn.. glömde det..)

två drejskivor men det är för att jag har kurser också. En ugn, fast visst borde man ha en i reserv. Lerkvarn.
JAg har tre ugnar , en pytte 45 l och två mindre 150 l och 223 l. Har 2 drejskivor, mest för att jag ibland drejar i sektioner och då är det gott att ha den ena lös och ledig att dreja del 2 på medan ettan väntarpå den första drejskivan. Raku ugn också.
Ugnarna går inte ofta hela tiden, men när det är mycket att bränna så är det gott att kunna bränna ugn efter ugn direkt, så man bara plockar ut och sätter nästa direkt.
Jag kör också med två drejskivor och två ugnar.

Jag har två ugnar, en liten, min första, 50 l och så ugnen som jag numera är så trött på 200 l.
Så har jag en RK2 drejskiva som hållt i 30 år, men bullrar. Sen har jag en liten konstig drejskiva, på en tunna och med en helrolig fotpedal. Den har jag när jag ringlar stora krukor. Så har jag köpt en gammal Uppsala Ekeby-skiva, den måste man bygga in så den står i garaget (fy skäms) men den ska in så småningom den också.
Jag har 2 drejskivor och tycker det är kul. Dels för en själv för att kunna använda 2 emellanåt. Och sen för att kunna jobba tillsammans med en annan samtidigt. T ex gillar min äldsta son att vara med i verkstan. Likaså en av mina bästa vänner. (Dock får det inte bli för ofta, så att det stör… men emellanåt är det kul med besök i verkstan.)
Jag har en elugn och en rakuugn. Ska också bygga en saltugn. Gillar att ha flera ugnar för olika sorters bränningar. Kul med variation.
Hej!
Jag håller på med glasfusing och har enliten glasugn. Jag har nu gått ett år på löftadalens folkhögskola och lärt mej dreja, det tog tid och nu när det börjar lossna så ska man sluta. Funderar på att köpa en begagnad drejskiva hem så att jag kan underhålla det jag lärt mej annars känns det bortkastat. Har ingen keramikugn är det någon som vet om man kan hyra in sig på bränningar. Jag finns i Varberg.
Vi har testat rakubränning på skolan. Blir sugen på att bygga en rakuugn Är det någon som vet om jag kan skröjbränna stengodsleran i min glasugn den går upp i 1000 grader. tänkte göra rakusmycken.
Är ny på denna sidan.
hälsningar baggie

#10 Det borde gå, jag skröjar i 960 grader.
Hej, jag har två drejskivor, en el och en sparkskiva, en ugn och är på gång med en rakugn. Jag är jätteglad för min sparkskiva - tycker det är jättehärligt att sparka ibland.
/Sara
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se

#10 kolla efter nån stans att glasyrbränna innan du köper drejskiva- kanske inte så lätt att hitta nån som tar emot. Fundera då även igomom glaseringsfrågan. Vart ska du stå o glasera. Glaserade föremål skulle inte jag vilja köra runt.
Skröjbränna i glasugnen borde funka. Jag kör också 960 grader. Kolla med din leverantör av lera vilken skröjtemp. som gäller din lera. Om du inte hittar nån stans att glasyrbränna så får du svartbränna och rakubränna och vedelda…
Lycka till! Helen

När jag fick problem med mina ben för några år sedan, tvingades jag inse att jag inte klarade att sparka längre. Därför skaffade jag en elskiva. Nu har jag en elskiva, och två sparkskivor. (Jag fick en sparakskiva på köpet när jag köpte min elugn)
När jag har bygt färdigt på den här verkstaden, skall jhag försöka få några att dela den med. Eftersom jag inte vet om dom haar drejuskivor eller ej, kommer jag navända de extra skivorna som "lockbete".
Om elskivan går sönder, om elen går eller något, är det bra att ha ett par sparkskivor ståendes, och om jag ska bedriva kursverksamhet, vore det ju bra, om man kunde sätta några av eleverna på att dreja. (Min erfarenhet säger mig att det är JUST DET som får många att komma till cirklar.)