Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2718 ggr
hursomhelst
0

Ang. kakelställ

Hej på er alla..

va på tok för länge sen man va här, har fått tvillingar som på onsdag och torsdag fyller ett år  *hjälp va tiden går*

Nu är det så iaf att vi ska flytta och jag vill göra eget kakel till toaletten och framför eldstäderna.

Så till min fråga, hur funkar ett kakelställ Generad tittat på seemans sida och de ser ju ut som ett cd-ställ, men har man inte nåt stöd, för jag menar när man bänner så borde ju alltihop bli en stor klump när leran ger efter av värmen?

tror jag ska köpa en kakelstans med, eller be pappa svetsa ihop en kasnke Cool

hursomhelst
0

*puffar*

Ulla
0

Grattis till tvillingarna! Du har säkert haft fullt upp att göra i år :)

Jag har aldrig använt ett kakelställ, men gissar att det fungerar i låga temperaturer. Stengods och porslin säckar antaligen något. Men det finns säkert andra här som har bättre koll :)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Jag har bränt i kakelställ från Cebex stengods i 1240 grader, men då har jag haft en lera som haft en hög temperatur ( 1300 grader) och jag har inte haft några problem alls med att det skulle slå sej mer än liggande. Men det är en lera med mycket chamotte i 25-30 %, så jag skulle tro att leran spelar jättestor roll. Porslin skulle jag enbart bränna liggande likaså leror som ligger nära maxtempen.

hursomhelst
0

hej hej

jag är mest orolig för att plattorna "klibbar" ihop om man bara sätter dom i spåret i stället. eller har man nåt emellan plattorna, eller vilar de bara i spåret??

Bruzapetra
0

De vilar bara i spåret och man lägger dem en och en.. Då klibbar de inte ihop. Men det gäller ju att torka av glasyr under osv.

hursomhelst
0

Tack för alla svar.. Hur tjocka kan man göra dom? med tanke på spårens höjd?

Vi ska flytta, och äntligen så kommer jag få ett eget litet hus att ha min keramikverkstad i.. där kan jag sitta och mysa för fulla muggar… mycket jobb innan den står färdig MEN, kommer nog bli toppen bra..

bosse-cebex-gbg
0

För att undvika "klibb" kan man pensla litet plattengobe på hyllan i kakelstället.

Generellt brukar man säga att stengodsplattor inte lämpar sig att bränna i kakelställ, men vissa leror/temperaturer kan ju vara undantag, som ju nämnts här ovan.

helenahenstedt
0

Undrar hur tvillingarna kan fylla år på två olika dagar? Fick du dem var sin sida om kl. 24?

hursomhelst
0

Japp det fick jag. Sixten föddes 30 april 23.59 och Alfred föddes 1 Maj 00.01. Så det är 2 minuter mellan dom, födda på 2 olika dagar i 2 olika månader…

här kan du läsa mer om det

http://www.smp.se/personligt/tva-lyckotalet-hos-familjen-asp(148492).gm

Rozzy
0

Lite kul

Hubert
0

Har också användt kakelställ och det fungerar mycket bra huvudsaken man anpassar temperatur efter lera annars så säckar dom och blir böjda. Brände dock skröj utan ställ och bara la i stället när jag glaserade.