min första bränning
Så är min första bränning gjord. Jag testade LarsT s röd effekt. gjorden den som penselglasyr för den är tänkt att ha på mina tomtar och de är svåra att doppa. Han rekommenderade mig att ta lite vatten så jag blandade 4 dl vatten till 1 kg glasyr och två matskedar penselmedium. Den blev som tjock creme fraiche i konsistensen. Penslade på i tre olika lager med tjockast i botten. Det var rejält tjockt så jag tänkte att nu är det alldeles FÖR tjockt…
Men det täckte fint och jag är jättenöjd. Den rinner ju lite dock, men jag brännde till 1200 g och Lars sa att det räckte med 1100 g om det ska vara på tomtar(eller annat som inte är bruks). Då skulle den inte rinna lika mycket. Nu var den ju så tjockt pålagd plus att jag körde den ihop med en vit krackelglasyr så därför höjde jag tempen lite. Den blev dock inte lika lyckad. krackeleringarna uteblev och jag får nog ta och lära mig att glasera lite bättre…he,he.. INTE jämn alls.. så de bilderna lägger jag inte upp…
Vad snygg den röda glsyren blev! På dina fina skålar. Nu är det bar a till att jobba på .
#4. Tack
Ja nu ska jag dreja lite som jag tänkt glätta och göra hästhårtraku på. Du har inspirerat mig med dina fina!!

Vad bra det blev Lotta! Grattis!
(Svårt att sov i natt eller???
)

Så snyggt det blev!
#5 Då får jag säga till dig, tack! Jag ska också dreja i veckan. Ska testa lite mer färger i min slip till glättning.
#6. Ja jag vaknade faktiskt en gång och var tvungen att gå upp å kolla vad tempen stod på… löjlig man e… men det jobbigaste är nog att vänta tills det är nere i rätt temperatur för att öppna… man e ju rätt nyfiken
#8. Vad menar du med färg på slip. Lägger du i färgkropp i Terra sigillata? Ska leta fram den artikeln och se hur det var man gjorde. Men ska man glätta även på terran eller blir det glansigt i sig?
Tack förresten till er andra med! Det är ju inget märkvärdigt med varken skålarna eller glasyren… men för mig är det stort att ha fått till en OK glasyr på min allra första bränning… Sånt som ni proffs får till dagligdax…

Vad kul att det blev bra Lotta!! Grattis:) Nu är det bara att köra på för fullt!
#9 Ja, jag tar lite terra i en burk för sig och blandar i färgkropp-oxid. Sedan penslar jag detta på godset. Glättar och penslar igen och glättar. Då blir det blankt och en fin matt yta. Med den färg jag valt.