Handfat porslin eller stengods
Jag håller på att renovera ett litet badrum och tänkte att jag ska göra handfatet själv i stengods..men så började jag fundera lite på hållbarheten
Är det så att porslinet tål mer? Alla "färdiga" är ju gjorda i porslin.Eller handlar det bara om tillverkningsprossesen inom industrin-att de är enklare för industrin att gjuta med porslinlera.
Nu hade ju jag tänkt att dreja hanfatet.Men tanken slog mig att jag kanske ska använda mig av Porslinslera istället.Vad tror ni?Man vill ju att det ska hålla ett tag..även om man ska flytta en dag
Jag har ingen aning om vilket som håller bäst. Jag drejar handfat i stengods.
/Sofia

Dreja ditt handfat i stengods.. porslin får ofta en hårdare yta men en något svagare stabilitet under bränningen då det oftast blir blir "svajigt" vid sintringen.. kräver stöd…
Tänk på att välja en lera som kan ha lite tjockare botten än normalt.Man måste tänka på måttet för bottenventilen både på bredden och höjden..Drejat ett antal handfat nu och kollade inte att tjockleken behöver vara ett visst och har man lera som inte tål för tjocka bottnar då spricker dom.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/