Karpaltunneloperation - hur lång konvalecens?
Idag var jag hos en ortoped som gjorde bedömningen att jag skall opereras för karpaltunnelproblem i båda händerna. Jag är jätteglad för jag har haft rejäla problem med domningar sedan jag fick min yngsta som idag är 18 år. Jag har ockå hört att man brukar bli helt fri från problem efter op. Jag vet att det finns många här på forumet som gjort sådana operationer och undrar hur lång tid det tog innan ni kunde vara igång med t ex drejning igen?
Hur lång? Jätteolika, från ett par veckor till flera år…Jag opererades i ena handen 6 dagar efter min första förlossning. Då kunde jag inte sova på nätterna för det var så illa och händerna var halvt förlamade. illa innan men blev betydligt värre under graviditeten. Jag hade tydligen otur för jag blev inte riktigt bra i handen som opererades förrän flera år +7-9 år efter operationen och har fått jobba massor med den handen för att få tillbaka normal styrka.
Normalt så kan man väl börja jobba m ordinarie jobb 14 dagar efteråt, och normal är att känna en viss svaghet i några veckor i handen har jag hört. Dreja kunde jag göra efter någon månad, men hade enorma problem med att centrera då jag var så svag i handen, så jag köpte en indrejningsarm som jag använde flitigt att trycka på med isf höger hand. Turligt nog sålde jag inte den efteråt när handen blev bättre och jag inte behövde den, för nu har jag problem m båda händerna igen så jag behöver den kanske en gång till.
Om man är orolig för operation har jag hört att en del har fått bra resultat både m kortisoninsprutning samt akupunktur. Någon som testat?
(Någon som har fått problem m annan nerv i handen i kläm? Jag har nu problem m utsidan av handen isf tumme och pek, mittfinger som karpal har, så har jag lill och ringfingerproblem?)

Jag gjorde den för över ett år sedan. Var sjukskriven i sex veckor. Det är mkt viktigt med sjukgymnastiken. Mycket av resultatat hänger på det. Är nu helt symtomfri. Det var faktiskt under sjukskrivningstiden, då jag inte kunde göra så mkt än att sitta vid datorn som jag upptäckte Keramik i fokus. Det tog tid att komma igång med leran, att knåda var särskilt svårt. Man får inte överanstränga sig.
Som Poja säger om sjukgymnastiken, när jag gjorde op så fick jag knappt mer ett papper m någon rörelse på att göra.
Hoppas inte jag skrämde någon m mitt förra inlägg nu, jag tycker absolut man ska operera sej när det är så illa, smärtan försvinner ju helt och numera betonas ju rehabiliteringen mycket mer än man gjorde på den tiden då jag gjorde den. Sedan ska man fundera tycker jag på hur man jobbar m sina händer, inte slita i onödan m hårda saker som att banka ut leran m handleden ex inför kavling om man haft problem eftersom dom problemen lätt uppstår igen. Jag försöker ju minska på belastningen genom att inte seriedreja några längre tider, utan varvar varje dag m handbyggning mm. Variation ör ju bra för hela kroppen.

Lotta2, du har haft otur och inte fått tillräcklig bra information och instruktioner. Enligt min läkare så blir de flesta helt bra. Det är ett en enkel och snabb operation på en kvart.
Ja, det är väl så, men min nerv kanske var extra klämd då för min operation tog 45min, så nog kan det skilja en del från person till person. Ja det flesta blir ju bra, men inte alla, ordvalet de flesta innebär ju att fakiskt inte alla blir 100% återställda. Men allt i livet har ju risker och varianten att avstå från operation är ju heller inget bra alternativ. Jag tycker bara det var synd att jag inte fick visshet om alternativa grejer som akupunkturen innan operationen och kanske sluppit undan bättre…

Jag har också hört både och men ortopeden var väldigt tydlig på att det måste göras på mig, han var väldigt allvarlig (och totalt humorlös, , jag försökte skämta lite men han tyckte inte alls det var kul
) så jag litar på honom. Jag är i alla fall glad att det skall göras för det har varit jobbigt med händerna så länge.

Hej bregotta!!!!! jag gjorde en karpaltunnel operation för 1.5 år sedan o jag ångrar mig inte, tänkte ta min vänstra hand snart oxå, men, lite tråkigt att inte kunna göra allt man vill juh…o dyrt att va sjukskriven.. det här med sjukskrivning är väldigt olika har jag förstått, jag fick 4 veckor på en gång (det räckte, visseligen kunde jag inte ta i fööör mycket, men "vardagligt" tunga saker funkade då) men min mamma som gjorde operationen för 5 månader sedan fick en vecka i stöten, max 3 veckor…sen har de olika sätt efteråt, gips eller inte gips..mm.mm….
hmm, det jag nog igentligen skulle säga att det är värt smärtan du har i några veckor, o förändringen märker du redan första dygnet!
Lycka till!!!!!!
//grodan