Kakel - Keramik plattor
Hej
Nu kommer jag med en ny fråga?
Funderar på att göra egna kakelplattor till mitt kök
undrar om någon har ett bra tips?

Det fins kakelstansar att köpa… bra sätt att få samma storlek på alla. Torka låååånnnggsssammmttttt…. jag tycker det är rätt klurigt att få dom att torka utan att de böjer sig. Gör i stengods inte lergods. Kolla byggnadsregler innan du kaklar så att inte försäkringen strular om du skulle få fukt bakom osv….
Som Zzaga säger torka långsamt,det är nr 1 i fråga om kakeltillverkning. Man kan göra en billigt mall i trä att lägga ovanpå leran och skära av runt om med en nål på pinne, jag har aldrig kommit mej för att köpa stansarna…Snåljåp.. tja…man kan ta och torka plattorna genom att stapla dom i små högar och vända dom varannan dag. En variant är att lägga dom omlott så att dom tynger enr varandras hörn, vilka brukar vara dom som reser sej under torken. Torka under plast och långsamt.
Använd alltid rätt tätskikt under kaklet så kan du i princip använda oglaserat kakel, det som släpper igenom mest fukt är faktiskt fogarna som suger vatten…

Fyll fin sand i plaspåsar typ hushållspåsar.Lägg påsen över plattorna då får du både lååång torktid och platta plattor,men då måste man ha obehandlade spånskivor under,det blir dom som absorberar fukten.Plattorna måste naturligtvis vändas .
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag har hört att man skall göra spår i baksidan på plattorna, dels för att dom inte ska slå sig så mycket och dels för att det är lättare att fästa dom då. Jag tror nästan att det är så på kakel man köper ??

Anders Fredholms tips är att man först gör ett spår som en rektangel runt hela plattan på baksidan. Sen gör man paralella snedställda spår inom hela rektangeln.
Går det att förstå min förklaring?
Vad jag har läst i böcker om kakeltillverkning bla Hand-made tiles av F. Giorgini( bra bok om kakel tillverkning och bygga egna maskiner för pressning av kakel ex) så är räfflorna till på baksidan för att bättre kunna fästa kaklet mot väggen, och har ingen eller ringa betydelse för torkningen. Jag har inte heller märkt att det skulle funka bättre med räfflor än helt platta kakel. De som tillverkas i fabrik är ju pressade av en sorts lerpulvermassa och då är det ju enkelt att göra räfflorna.