Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3108 ggr
Godsagare
0

Schabloner till hänkelpress

Ni som kör mkt med hänkelpress, hur tjock/tunn vägg bör man ha där man får ihåliga profiler?

Är det nån gräns för hur tunnt man bör ha? Jag ska beställa har jag tänkt och undrar om jag kan råka ut för problem om väggarna blir för tunna eller för tjocka.

Några tips om var man kan beställa egna designade mallar?

Vavrakeramik
0

Du kan skissa en mall o borra+fila själv. De färdigköpta jag hade var gissningsvis 2 mm tjocka. Antar att de måste tåla trycket utan att ge efter. Nån annan vet kanske mer.

lotta2
0

Har allt från 2-14 mm beroende på vad det är som ska tryckas ut och vilken lera jag använder…

För tunna väggar i förhållande till leran eller profilens uformning - leran kollapsar. För tjock profil = klumpig grej… Så jag brukar göra egna för att testa mej fram till hur just varje profil ska se ut.

Vavrakeramik
0

Jag kanske missuppfattade. Jag menade tjockleken på själva skivan…

lotta2
0

Jaha, det kanske var jag som missuppfattade? Om du menar tjockleken på själva schablonen och inte  mellanrummet som ger lerväggen så är svaret olika därmed. Man kan göra en sandwich och ha en tunn plåt närmast leran och en i tjockare material bakom som backup så inte profilen flexar.Annars kan man ha nästan hur tunn plåt som , jag gillar tunn plåt för den är lättare att jobba med. Man kan använda plexiglas, polykarbonat , trä eller ex rostfri plåt till profiler. Har t om sett folk som gjort schabloner i lera, men då får man ha mkt lätt tryck på när man pressar. Mina små köpeprofiler  är ca 2 mm rostfri stålplåt.

lotta2
0

Tyvärr har jag inte hittat någon som gör profiler, Hade en som gjorde ett par försök schabloner åt mej i plexi, men dom sprack under testrundan tyvärr. Skulle behövt vara polykarbonat men det gick inte i maskinen tyvärr. Hittar du någon som kan fixa något sådant får du gärna dela med dej av resultatet…

poja
0

2 mm aluminumplåt är lätt att bearbeta med borr och fil.

Ulle
0

Här kommer ett gratistips som bara kostar en Big Pack: Jag har gjort egna profiler av locket till en Big Pack glasspaket. Sedan gör jag som lotta2 nämnde, en sandwich av hårdare material som stöttar upp plasten. Gjorde profil till mugghänkle som jag säkert har använt till ca 200 muggar nu och det håller ännu. Lätt att skära ut är det också. En vanlig skalpell gör jobbet.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Godsagare
0

Tack!

Det är ju toppen så snabbt man får bra svar här och båda tänk var bra.

Min tanke var tjocklek på lervägg som resultatet blir beroende hur stort mellanrum man har. Och jag har ju inte testat än men kanske kan få två till tre olika "innermått" så att jag kan testa tunnare/tjockare?

Skulle också vilja testa att pressa ut Porslinslera tunnt men det kanske å andra sidan kollapsar i bränningen…

Fasen att det ska ta så mycket tid och pengar innan färdig produkt. Bäst vore väl om man gav tusan i att försöka förverkliga idéer man får men det känns trist.

Försökte dreja skålar i helgen men med tanke på det långa  uppehåll jag haft så har jag nog för höga krav på resultatet…

Tack igen och fler får gärna lägga in sina erfarenheter på båda teorierna.

Ulle
0

Ok, nu var det jag som missuppfattade Räcka ut tungan. Jag läste inte förrän efteråt att du talade om ihåliga profiler…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

bosse-cebex-gbg
0

När man gör schabloner för ihåliga profiler är det viktigt att "benen" som håller mittenbiten är mycket stadiga, så att den inte börjar wobbla fram och tillbaks när det blir tryck på den.  2 mm stålplåt för schablondelarna + 6 mm rundjärn för "benen" är "typiska" dimensioner. Svetsas samman.

bosse-cebex-gbg
0

Schabloner för ihåliga former:  Man bör inte designa dem så att godset blir för tunt, eftersom den ihåliga lerprofilen kan vara svårt att hantera i nypressat tillstånd, särskilt om man pressar ut långa bitar. Godset bör vara minst så tjockt som om det vore ett drejat föremål, om det skall bli praktiskt hanterbart…men så finns det ju de som gillar utmaningar…

Glad

Godsagare
0

Tackar. Om jag väljer 3-4 mm, hamnar jag på utmaning eller nära "trygghet"? Fundersam

Godsagare
0

Jag såg i nån bok ett tips tilll när man gör ihåligt från hänkelpress, att man kunde stötta upp med rörisolering.

Nån som testat?

bosse-cebex-gbg
0

#12:  Inte ens 3-4 mm är "tryggt" när leran är så mjuk. Glad men det beror förstås också på rörets diameter. Och det finns ju en del knep, t.ex. rörisolering som du nämner….men jag tror också att man kan få god hjälp av vanliga papptuber som man snittar upp på längden….och två extra händer till hjälp är nog nödvändigt.

lotta2
0

Beror till stor del på vad för lera som används också, jag har en profil som är 7 mm tjock och med bra drejlera kollapsar leran direkt efter uttryckning, medan en annan lera kan klara 4 mm så det är olika, helst ska den ha lämplig fuktighet. En del porslin kan ju gå bra eftersom dom ofta är lite hårdare 7 fastare i leran än en del stengods.
Rörisolering använder jag ofta. Och papprör mm..Man kan bygga en mottagarplattform om man är själv också. Men tunna ihålig profiler är svåra…

Godsagare
0

Ok, bra att veta. Som det är nu ska "rören" vara rätt korta och jag kanske kan kapa dem i rätt längd från början och att de därmed blir mer lätthanterliga.

Kanske lite hårdare lera också…

Hur är det med pappersporslinslera? Kan man köra det i hänkelpressen? Tunnt också så klart…

lotta2
0

Beror på hur "fnuttig" den är, min egen paperslera funkar inte den har för mkt fnös i för att det ska bli bra resultat, men kanske din funkar bättre. Speciellt köpleran tror jag på, dom brukar ofta ha mindre "klumpar" i sej. Dom har väl bättre apparater som finfördelar fibrerna än vad jag har..Bara att testa vad som funkar fär dej. Är det kortare rör är det ju enklare att lyfta av även om man är själv.

vitaulla
0

Dub fråga, men till vad använder ni hänkelpressen, och hur?

Har aldrig sett eller nyttjat en….

/Vitaulla

lotta2
0

Oj, massor använder jag den till. Det vanligaste folk köper en sådan till är ju att göra handtag, som man pressar ut i en lång korv och delar och sätter på ex muggar mm.. Sedan pressar jag ut ihåliga rör som jag har till olika saker, använder mycket som delar i skulpturer, pressar ut långa korvar och bygger krukor med osv osv…

Loove
0

£18

titta i mitt fotoalbum…jag har två prylar som jag gjort med hjälp av hänkelpress :)