mickrobubblor i glasyr
Hellojs:)
Jag har en transperant glasyr som ständigt får mickrobubblor i sig. Snyggt i vissa fall men inte i andra. Nån som har nått råd om hur jag får bort dom? Längre utjämningstid? Högre temp? Annan glasyr?

pröva längre utjämningstid..det kan vara en lösning..,jag har själv haft en del småbubblor i både oxblod järn och koboltglasyrer och det har haft en god inverkan att förlänga utjämningstiden helt klart.., ugnens storlek tänjer ju en hel del på utjämningsdelen..ju större ju längre utjtid osv..
lycka till..! mvh//Thomas
Jag tror också på att prova längre utjämning.
Ett annat tips är att prova att ha i 0,5% järnoxid. Det ka hjälpa. Och så lite järnoxid färgar nästan inte alls. Kan bli ngt gulare i tonen. Men det får du testa….

Hellojs:)
Tack för goda råd! Jag ska ta och testa det. Jag kör med 40 min utj. tid nu… men kanske ska öka lite till då.
2
Ok, är det för att den flussar som du har i järnoxiden?
Bra tips

Bubblorna kan bero på ämnen som inte har "kokt färdigt" och då glasyren är för "seg" i konsistensen för att de ska komma ut. Lite extra fluss kan då hjälpa som gör den mer flytande. För mycket blir ju fel, men jag har ibland använt någon tiondels procent litiumkarbonat som flussar extremt och det hjälper också utan att påverka färgen. Viktigt att det inte är för mycket utan mer som en knivsudd i en spann, ungefär.

Hej Lars
Tack för tipset med litiumkarbonatet, jag tar och testar det.
Eftersom det är en transperant så är jag inte så sugen på att få den färgad/tonad av något annat.
gör ett test med järnoxiden också, jag har en transparent glasyr med järnoxid med 0,5% och den är inte gultonad, men det beror ju också på vad du har för lera under glasyren och vad du har i glasyren….
provade en oxblod med kiselkarbid i kan säkert ge problem. vassa kanter på bubblorna som har brist vid ytan. har provat minskat å ökat kiselkarbiden nu men tror jag får ändra sammansättningen för å få rätt på det. använde förr en alkaliskaluminiumlåg fritt till en aventuringlasyr fick en jäkla massa blåsor i den men det hjälpte å lägga till lite kaolin för att slippa problemet.