Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1671 ggr
april24
0

Glasyrfråga

Hej!

Häromdagen skulle jag blanda till en fyleleraglasyr som skulle bli buteljgrön. Hade inhadlat råvaror och hade vågen klar. När jag skulle färgsätta den tog jag fel på kobolt och koppar. - läste fel - Det är OK att jag tillsatte kobolt istället för kopparoxid men till kopparO skulle det även tillsättas kaolin, som jag då tillsatte även koboltblandningen och nu undrar jag vilken betydelse det har för glasyren?

Håller på att läsa Fredholms glasyrbok och förstår att man inte kan blanda hur som helst.

Tror nån av er som vet att det gör nån större skillnad med 20% kaolin i en glasyr som det inte skulle vara nån kaolin alls?

Som upplysning kan jag säga att jag blandra 1 kg glasyrpulver + 1 liter vatten.

Tacksam för svar

Monica

pyromanen
0

Jag hängde inte med (kanske är jag som är trög bara :-)). Kan du inte skriva hur receptet egtnligen var och hur din blandning?

april24
0

Grundglasyren är:

Kalifältspat, dolomit,ball clay, krita och kvarts.

Infärgning grön: kaolin + kopparoxid.

Infärgning blå, marmorerad, matt: koboltoxid.

Alltså inget kaolin skall tillsättas den med koboltoxid, det gjorde jag dock eftersom jag hade kopparoxid i huvudet och det skall vara det i den infärgningen men inte den med koboltoxid.

Hade inte tänkt blanda nån glasyr alls med koboltoxid fast nu blev det så i alla fall. Hoppas det blev lite klarare.

Mvh Monica

bosse-cebex-gbg
0

Jag hängde inte heller med….menar du 80/20 oxid/kaolin..?

Om det handlar om en infärgningstillsats bestående av 80/20 oxid/kaolin, som sedan tillsätts glasyren med X%, spelar nog inte den lilla kaolinmängden så viktig roll.

?