Högskola vs självlärd?
Hej, jag har kikat in här då och då ganska länge men inte varit så aktiv i forumet. Jag kände igen "amatör-tråden" och jag vill inte dra igång en sån igen men jag vill ha råd.
Jag har gått snart 2 år på folkhögskola och jobbat med keramik. På måndag ska jag lämna in mina arbetsprover till HDK i Göteborg. Jag känner mig väldigt kluven till om det är vad jag helst vill göra. Å ena sidan känns det fantastiskt att kunna jobba heltid i flera år till med keramiken utan att jobba med något annat vid sidan av eller att behöva göra saker som "säljer". Det är ju verkligen fantastiskt. Dessutom tror jag att det är en bra skola och när jag har varit där så känns det som en bra miljö.
Om jag väljer att jobba själv så kan jag jobba hemma vilket skulle underlätta familjelivet med att hämta sonen i skolan osv. (Jag har en bit att penda till gbg) Dessutom kan jag vara med i ett konstnärskollektiv eller starta ett nytt. Jag har flera vänner från skolan som vill det med. Alltså kan jag få utbyte av andra konstnärer/konsthantverkare och blir inte helt isolerad. Tanken är att vi ska ha butik tillsammans och kanske ordna utställningar osv tillsammans med.
Just nu är jag mest lockad av alternativ två. Men det är ju så att man även får en massa gratis om man går på t ex HDK. Man får in en fot i "konstvärlden" som annars är väldigt svår att få in. Sen är det ju några få platser till några hundra sökande så jag kanske inte ens behöver oroa mig:)
Hur tänker ni? Har ni valt att gå eller inte gå konstskola? Var det bra?

Jag har gått 2-årig konstlinje på folkhögskola och sen keramisk tillverkning i hbg. Det där med att få in en fot i konstvärlden är nog högst personligt. Själv upptäckte jag att jag inte riktigt ville vara där. Jag har lättare att tänka ut bra idéer och egna projekt utan påverkan från andra konstnärer. För min del har jag trivts väldigt bra med att köra mitt eget race - har alls inget behov av andra i ett "kollektiv" ed - trivs faktiskt bättre tillsammans med andra människor med helt andra jobb än vad jag har. Mitt behov av andra keramiker får jag uppfyllt här på forumet! I övrigt trivs jag med att utvecklas o lära mej saker i min egen takt och efter egna tester o erfarenheter. Jag känner inte att jag hade behövt någon mer högskola ed.
Med det här med att få in en fot menar jag snarare att man får ställa ut på ställen som man inte skulle få annars osv. Känns som att gallerier osv tittar i första hand på vilka skolor man gått och i andra hand eller inte alls på hur duktig man är.
Tittar man på vilka konstnärer som får plats i media, som får stora stipendier osv så är min bild att de allra flesta har en högskoleexamen.
Trist men sant att många gallerier missar en otroligt massa duktiga människor för att dom är så förbannat fyrkantiga..
Men kan du inte göra både ock..ha en fot i varje läger..Man måste slicka många i röven för att bli nått idag…det är min erfarenhet..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har gått tre år på folkhögskola, keramik.
Jag tror svaret beror lite på vad du vill göra i keramiken. Om du vill jobba med bruks eller med keramik som konst. Att gå högskola ger oerhörda fördelar på många vis, bl. a det du skrev i inlägg #2. Under flera år får du möjligheter att utvecklas utan pressen att sälja. Å andra sidan drar du på dig enorma studieskulder (antar jag) som inte blir lätta att betala tillbaka.
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag satsat mer på att komma in på någon högskola, jag vill gärna jobba experimentellt och med keramik som konst och tror då att jag skulle haft mer nytta av att gå högskola. Å andra sidan tycker jag när jag kollat runt på examensjobben de senaste åren från Konstfack och HDK att jag tycker mig se en likriktning. Inte konstigt, men rätt trist.
Kommer du in så börja! Det går alltid att hoppa av, gå en tid och se hur det funkar med familj, ekonomi etc och vad du tycker att det ger. Chansen kanske inte kommer igen. Det är mitt råd.
Känner du någon som går? På Leksands folkhögskolas hemsida finns länkar till fd. elever, några har gått HDK. Skriv och fråga vad de tyckt om utbildningen.
Och: Lycka till!

Jg håller med#4, jag skulle absolut gå! All utbildning är bra, inget kan ju vara fel. Du kan ju hoppa av om det inte känns bra.

#4 Just det! Det där med likriktning är det som avskräcker mej!
Egentligen är dit läge väldigt bra! Om du kommer in får du chancen att se vad det är för något, kommer du inte in blir du inte jätteledsen,för du har en annan lösning som du också kan tänka dig! Och om du inte kommer in men börjar jobba själv som du tänkt, då kanske du söker till skolan igen nästa år och då har du haft lite skolpaus och kanske hunnit spara ihop behov av att få uppgifter och sånt som kan hjälpa till med den egna utvecklingen.
Lycka till!

Jag har läst på Formakademin i Lidköping som är inriktad mer på keramiker/krukmakaryrket. Tyckte det var toppen. Jag har nog inte den rena konstådran i mig.Men hade jag det skulle jag gärna gå på HDK, om jag kom in….. det går som sagt att hoppa av om det skulle vara så. Försök iallafall så får du se sen hur det känns!! Det skulle jag gjort iallafall. Det här med likriktining kan man ju se precis lika tydligt bland alla outbildade också. Det handlar nog mycket om vart man vill med sitt skapande det går att ta alla vägar som man bara vill! Lycka till!!!!

Kör på utbildningen för den kan inte vara en nackdel i något som helst läge för dig längre fram utan ger uteslutande fördelar (rent karriärsmässigt alltså)..Hantverksmässigt tror jag att det kanske är bättre med annan väg..Själv har jag en ringa "skola"och ångrar litegrann att jag inte gick vidare..Jag hade inte något bra läge då men det har du…Lycka till! mvh/Thomas

Kommer du in på HDK så ska du absolut ta chansen. Det är en bra skola. Känner en tjej som gått metall där. Se det som en möjlighet att få lära dig en massa och få prova på tekninker som du kanske inte annars får chansen att prova på. Och sup in allt kunnande som faktiskt finns på en högskola.
Sen får man ju se upp med att inte bli för "skolad", utan verkligen se till att behålla sitt aldeles egna jag i det man gör. Blev lite djupt där kanske men hoppas du förstår vad jag menar. Dom som lyckas i slutändan är ändå alltid de som tror på sig själv och vågar om och om igen, och det oavsett högskola eller inte.
Lycka till med vad du än tar dig för!
Tack, tack, tack för alla peppande svar!
abbi: Ja, det gör de verkligen. Det stör mig ganska mycket också.
Det känns så förbannat tråkigt att människor inte vågar tycka så mycket själva. Att man vill att den "rätta" affären ska sälja keramiken man köper för att vara säker på att man inte köper "fel".
Jag tror nog att HDK passar mig väldigt bra eftersom det snarare är konst än bruks som jag är intresserad av. Men så är det studieskulder, familj och annat som spelar in.
Får väl se hur jag reagerar när jag får beskedet om jag kommer in eller inte. Kanske är först då jag kan veta om jag vill gå eller inte.
Men frågan är hur man känner när man vet att man får t ex ställa ut på ett ställe där man blir vald istället för någon utan "rätt" skola. Fast man är lika duktiga och har lika lång erfarenhet…

Den utan "rätt" skola får bara ta en längre väg,det går nog jämt ut på slutet i allafall med tanke på bibehållen kontakt med arbetslivet osv.. den skolade kanske har studieskulder och missat en del erfarenheter jämförelsevis.., om du är mer konstinriktad låter det som ett ypperligt läge för dig att hoppa på tåget tycker jag. läget med gallerier och att få till utställningar är som det är tyvärr, så ta chansen nu när du har den,vill du lyckas konstnärligt är det ju betydligt lättare trots allt med "rätt" utbildning…. //Thomas
Bra utbildning ger "halva foten inne" till en massa viktiga ställen. Man kan ju heller aldrig veta vad man är när man är färdigutbildad men troligen har det gett en massa man inte kan ge sig själv för man har ju inte den kunskapen. Skolan skall ju fungera som ett växthus för dej som är plantan.

Jag tar för givet att du berättar hur det går, så småningom!
Tuta och kör, NImbus!!
Har du möjlighet och kommer in så börja! (som sagts så kan du ju hoppa av…). Jag skaffade ingen ordentlig konstnärlig utbildning, kanske hade jag tagit "konstnärsskapet" på större allvar om jag haft en… Jag trivs visserligen mycket bra med min lite mera kravlösa tillvaro, utan studieskulder och med lite "lättsammare" keramikproduktion. Ändå undrar jag ibland hur det hade varit att få göra "viktigare, större och tyngre" grejer…? Visst, det kan jag ju ändå men lite press från mej själv (att tjäna ihop till skulderna…) och påhejande av andra, kontakter man kanske kan skaffa sej under utbildningen det saknas…
A.M.L
Det är helt sjukt vad jag pendlar fram och tillbaka. Men det är ju klart att det går att ändra sig om man börjar.
Nu ska jag bara komma in med. Hehe! Det är ju måånga som söker och få platser så jag behöver, som sagt, förmodligen inte ens "oroa mig" över hur jag ska göra.
Tack för allt pepp. Jag får tala om hur det gått sen:)

Är det inte mig du pratar om Nimbus? 
Jag har själv gått två år på folkhögskola och ska också lämna in mina arbetsprover till HDK i morgon. Har också funderat mycket som du om fördelar/nackdelar med att utbilda sig eller inte. Om man mer vill hålla på skulptur än bruksföremål så verkar HDK vara ett perfekt ställe att gå på. Nu ska man "bara" komma in också 
Lycka till!
Lycka till med det Lina_87, det kan nog gå bra!!

HDK!
Ingen tvekan. Det ger dig en helt anna plattform. Och det ær skillnad på nivå.
Chanserna ökar iallafall drastiskt att komma in så fort man skickat in sin ansökan!
Lycka till!
Lämnade arbetsproverna i går. Satt hela natten för att bli klar och sov bara 1½ timma innan jag åkte till gbg och lämnade dem. När jag var klar så var jag så trött på allt och kände att det bara var skit jag lämnat in. Det kändes också sådär att se travarna med ansökningar som fyllde hdk:s aula.
Fast det är samtidigt skönt att inte behöva tänka på detta mer nu. Nu ligger det inte på mitt bord längre.
Nej, nu har du lämnat in, gjort det du kan och ska. Går det inte vägen söker du igen nästa år, men ännu bättre saker med din nya erfarenhet! Det GÅR

Lycka till, Nimbus!
Med tanke på tidigare diskussion i den här tråden och andra:
Kunskap är aldrig tungt att bära men man kan tillägna sig den på olika sätt. Enligt min mening kan det aldrig vara fel att gå på t ex HDK. Det är säkert både utvecklande och stimulerande.
Däremot bör man komma ihåg att man inte automatiskt blir bättre än den som är självlärd eller har en icke-högskoleutbildning bara för att man har gått en högskoleutbildning. Är man kreativ och full med skaparlust klarar man det ändå.
Om jag hade varit 20 år yngre hade jag absolut försökt att söka till HDK. Men nu känner jag att jag är färdig med längre utbildningar (obs! med detta menar jag inte färdigutbildad!) och vill bestämma själv vad jag vill göra med min tid och inte längre utsätta mig för den styrning som det trots allt innebär att gå en utbildning.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Människor är så olika, det som kan vara det absolut rätta att göra för den ena kanske är katastrof för den andre….
Jag tänker ganska mycket som Ulle! Har redan gått 5 år på högskolan - är bra med en akademisk examen, ett papper som ger mig jobb med en skaplig lön… men visst var det också en massa dåliga kurser man tuggade sig genom för sakens skull för att "genomföra" och visst var det en massa man egentligen inte ville lära sig och en massa man var säker på man alldrig skulle få användning för (och alldrig haft användning för) men ändå tvingade sig plugga för att få ut sitt "fina papper". Så nu när det gäller keramiken blir det på mitt alldeles eget sätt
så kul att själv ha tagit kommandot!
Vet inte om det är ett åldersfänomen, men jag har blivit mycket mer kritisk också, mot dålig upplägg på undervisning och sånt.. känner att folk tar min tid då, inte respekterar värdet som en dag har för mig … en dag där jag inte lönearbetar eller passar barn (även de dagarna förstås) är oerhört värdefull och ska njutas och tas till vara på bästa sätt… när jag var 20 så tänkte jag inte så… livet såg väl fortfarande ut att vara oändligt långt.
Jag har sett massor av keramiker som gått högskola och de är långt ifrån kreativa, många står helt still i sin utveckling,verkar inte ens nyfikna längre. Sen finns det många jätteduktiga keramiker som aldrig kommer någonstans där för att de inte har det här pappret från högskola.
Många kan inte bedöma det de ser utan litar i första hand på legitimationen, tyvärr lever vi ett sånt samhälle, det är bara att anpassa sig och inse.

# 27 Håller helt med dej ända fram till jag läste sista meningen…"bara att anpassa sej och inse" Huu, skrämmande tanke…Hade jag gjort det skulle jag definitivt inte kommit dit jag är idag…
Jag kommer aldrig acceptera att autodidakta anses vara B-laget hos dom som delar ut stipendier och som driver gallerier på fina gatan…Jag står gärna på barrikaderna och slåss för att alla oavsett är lika värda…

# 29 Bra Abbis - att du inte vill "bara anpassa sej och inse"…Du är ju ett lysande exempel på att det går ändå!!
Det är tur att Människor är olika men ett A eller ett B lag finns inte utan det som räknas är väl det man gör.
#29 Bra Abbis
Tack…

Jag hade drejat i flera år (självlärd) och haft nybörjarkursere åt två studieförbund, innan jag gick åtta månader på ¨folkhögskola. därefter tog det flera år itgen tills jag gick ett år på Teknisk skole här nere. (utbildningen belv aldrig klar pga. problem med att hitta praktikplats)
Jag tycker att mina skoluppehåll gav mig en väldig skjuts farmåt ! Och jag skulle inte tveka en sekund, om jag hade möjligheten att komma in på en sådan utbildning, som HDK !
Givetvis är en skola ingen garanti för att man blir kreativ, och visst finns det outbioldade, som är enormt bra keramiker. Men jag tror det beror en hel del på en själv också. Det är ju inget som säger att dom som är enormt bra utan utbildning inte kunnat bli ännu bättre med utbildning, eller at dom utbildade som inte är särskiljt kreativa, skulle ha varit mer kreativa, om dom saknat utbildning…..
Vist blir man skuldsatt, om man tar lån. Själv har jag just betalat in det sista av ett studielån, som jag tog när jag påbörjade en pedagogutbildning en gång. Jag avsluitade aldrig utbildningen, och blev aldrig pedagog. Kanske hade några år på en keramikutbildning varit en bättre investering….. På en sådan hade jag nog tillgodogjort mig undervisningen i alla fall. Om jag inte hade kommit ut med titel ocvh betyg, hade jag antqalgigen haft nytta av en sådan utbildning i alla fall. För slutat dreja hade jag nog inte gjort. så det hade inte varit spilda pengar ändå lixom.
Visst kan det kännas fel att utbildade prioriteras i samband med utställningar och stipendier etc. Men jag vore oärlig om jag påstod att jag inte själv skulle ta chansen om jag hade den ! ( Nej - jag är normalt sett inte cyniker - det beror på hur alvarlig problemställninge känns - men jag är heller inte mer helgon än de flesta…..)
Rörande likriktningen, så tror jag aldrig att man kommer ifrån att ta intryck av andra ändå. Ju större överblick över utbudet man har, ju större chans borde man ha att kunna undvika att "upfinna hjulet en gång till" av "rent misstag".
Det starkaste argumentet mot utbildningen är i mina ögon det här med familjen - det betyder ju en del…..
Men jag är ganska övertygad om att jag skulle ha satsat på skolan trots det ganska lockande alternativet !
att anpassa sig och acceptera betyder för mig inte att ge upp……
utan att verkligen inse att så här är det och efter det får mitt agerande formas…………….
Liten uppdatering.
Jag har blivit uttagen till intervju! Om jag minns rätt så tar de ut dubbelt så många till intervju som det finns platser och jag tror att det finns 6 platser. Spännande!

Nyfiken bara, nåt besked än?
Jag är också nyfiken!
kom du in då? för nu har du fått svar? det vet jag.

Vi väntar…

Hoppas det gått bra! Läste den här tråden innan jag blev medlem. Får pirr i magen av att komma ihåg hur det var med ansökningar och intervjuer. Har aldrig jobbat så hårt i hela mitt liv som i den perioden.
Avslutade min utbildning för ett år sedan och kämpar nu med att få lov att jobba vidare med keramik. Blir lite fundersam över en del åsikter här om att man är förfördelad om man gått en skola. Har sett det i andra trådar också. Kanske får man lite hjälp av det men man måste ju fortfarade arbeta hårt för det. Det kommer inga stipendier eller utställningar av sig själv. Det står ingen utanför examensrummet och välkomnar en med utställningskontrakt och pengar när man blivit färdig.
Jag menar inte att tävla om vem som har det svårast men bara ta hål på "myten". I sista änden handlar det ju om hur duktig ma är på att marknadsföra sig själv, kommunicera sina idéer och nätverka med "rätt" personer. Och just ja…om man gör intressanta saker.
#40 Du har så rätt..Det är lika hårt arbete oavsett.Fördelen man har när man gått skola är att du lärt dig saker och ting snabbare än en som är självlärd som får göra alla misstagen själv.Det kan ta upp till 10-12 år innan en som är självlärd är tillräckligt duktig att kunna seriedreja eller blanda glasyrer i sömnen..Skämt åsido.Jag är bara realist..
Till syven och sist är det ändå den som gör bra grejer som klarar sig…
Ojojoj, jag har helt glömt bort den här tråden.
Det slutade i alla fall med att jag inte kom in. Fast jag är inte ledsen för det. Hade jag kommit in så hade jag förmodligen ändå tackat nej eftersom jag inte ser framför mig att jag kan pendla dit nu eftersom jag har hund och barn. Fast jag hade ju såklart mycket hellre nobbat dem än att bli nobbad själv:)
Planen nu är att gå ett år till där jag gått senaste året. Det är en konstnärlig utbildning på högskolenivå där man jobbar självständigt med sin egen teknik. Man går alltså tillsammans med silversmeder, målare, skulptörer osv.. Det är spännande!