Karbonat vs oxid
Någon som vet varför en del är så noga med att aldrig ersätta kopparkarbonat med kopparoxid och vice versa i glasyrer?
Själv kör jag hårdnackat med kopparoxid i alla glasyrer, även om jag fått ett recept som säger karbonat. När jag någon gång testat båda i en och samma glasyr har jag inte sett någon skillnad. (Okej, jag har testat två gånger! Eller en gång i alla fall.)
Men en del är som sagt noggranna och jag undrar varför - är det för att färgen blir annorlunda eller för någon särskild effekts skull?
/Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag kör mest med karbonaten, mest för att jag testat med oxiden och den inte alltid har löst upp sej,och det har blivit randigt och ojämn färgverkan. I och för sej ganska snyggt men inte det jag var ute efter då. Det går ju bra att ersätta men det har ju olika styrka så man får ju se upp när man byter..
Jag tycker man få ta mer av karbonat än oxid .Har hänt några ggr att oxiden varit slut och då fått ta dubbelt upp av karbonatet för att få samma effekt..Sen har jag oxå varit med om att kopparoxid och kopparoxid inte alltid ger samma färger ,men det är väl naturligt då det är kanske brutet från olika ställen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ska jag dra den slutsatsen att ingen på den här sidan är särskilt petig med huruvida de använder oxid eller karbonat? De är helt utbytbara?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har tagit oxid istället för karbonat nån gång, när karbonaten var slut. Håller med om att oxiden ger mer "färg" men den blir gärna prickig, antagligen löser den väl inte ut sig lika lätt som karbonaten.
Förresten lr hur gick det med glasyrreceptet du fick av mig? Har du provat? Lite nyfiken hur den blev för dig.