Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 8226 ggr
Panthera
0

Kan någon förklara...

…skillanden mellan underglasyrer, överglasyrer, penselglasyrer och engobe?

Att engobens bas är lera, det vet jag förståss, att underglasyrer målas först och sedan doppas föremålet i transparent glasyr medan överglasyrer målas ovanpå vit glasyr har jag lyckats läsa mig till. Men efter vad jag förstod så lades både under och överglasyrerna på med förslagsvis pensel - så vad är då en penselglasyr. Och när används de olika glasyrerna? Vad blir den estetiska skillnaden eller är det någon annan finurlig skillnad som undgått mig?

På alla kvällskurser jag gått så har det funnit engobe för att dekormåla med och så glasyr. PUNKT! Så nu när jag köpt en ugn och beställde kataloger för lerinköp blev jag helt snurrig av alla olika glasyrer.

Skulle någon kunna vara snäll och förklara skillnaderna för mig. Glad

bosse-cebex-gbg
7

Det här är ett område som kan skapa förvirring i onödan…..det blir lättare att förstå om vi först beskriver de olika arbetsteknikerna:

--------------------------------------------------------------------

Arbetstekniker

Underglasyrmålning:  En blandning av pigment (kan vara färgkropp, oxider, eller färdig s.k. "underglasyrfärg"), en aning lera som bindning, plus något målningsmedium, som läggs på skröjad eller rå skärv. Därefter täcks dekoren med (oftast) transparent glasyr.

Påglasyrmålning:   Samma blandning som ovan (men utan lertillsats) läggs tunt/laserande ovanpå en (oftast täckande vit) glasyr.

Engobeteknik: Man dekorerar med lera, naturell eller infärgad, och täcker (vanligtvis) med en transparent glasyr.

---------------------------------------------------------------------

Så har vi produkterna som saluförs:

---------------------------------------------------------------------

Produkter

Färgkropp: Sammanfrittad och mald pigmentblandning av oxider, salter m.m. för att åstadkomma en önskad färg. Kan användas för allehanda infärgning, och med en aning lertillsats går den som regel - med ca 20% lertillsats -  även att användas som underglasyrfärg, eller (utan lertillsats) som påglasyrfärg 

Underglasyrfärg: Som färgkropp, men ofta med litet flussämne tillsatt. Ca 20% lera skall tillsättas som bindning. Går även att användas som färgkropp, eller som påglasyrfärg.

Påglasyrfärg: Ungefär som underglasyrfärg, men litet annorlunda fluss (och ingen lera skall tillsättas). Går även oftast att använda som färgkropp - eller som underglasyrfärg, om den binds med litet lera. 

Engobe: Kan vara vilken lera som helst, som har önskade egenskaper, eller en magrad specialblandning som även går att lägga på torrt eller skröjat gods.  Engobe kan man egentligen kalla alla dekorfärgblandningar som i huvudsak består av lera.

Penselglasyr:  Är en glasyr (glasbildande, smälter och flyter), att täcka ytor med, och är egentligen inte alls tänkt för dekoration.

-----------------------------------------------------------------

Som synes, finns det ingen egentlig gräns mellan färgkroppars/underglasyrfärgs/påglasyrfärgers användningsområden. Att tillverkaren gett olika färgserier speciella namn, bör inte hindra användaren från att testa sig fram, och mixa korsvis bland de olika färgtyperna….

Däremot varierar ju temperaturtåligheten en del mellan olika produkter, och den informationen bör man ta till sig… 

Hoppas att det hjälpte en aning…? Glad

Panthera
0

Tackar!

Några frågetecken rätades ut. När det väl ät dags får jag sätta mig ner och titta på temperaturerna och sedan exprimentera av hjärtats lust. Glad

Jag har en vision om att göra muggar och fat som går från ljusare till mörkare nyans, på samma mugg alltså. Det blir till att testa vad som fungerar bäst… Ser fram mot det!

mangobango
1

Mycket bra svar #1

Jag vill bara tillägga att när du lärt dig grunderna, så kan du frångå dem… experimentera och upptäck hur du vill använda materialen. Det kan man göra både ovetandes och vetandes om de kemiska teorierna som ligger till grund för resultatet. Jag föredrar att veta vad som händer kemiskt, för då kan jag också förstå varför saker blir som de bli, men tycker man det är jobbigt att sätta sig in, så kan man köra "learning by doing" principen.

Ofta handlar under eller över, engobe och/eller glasyr om vad som smälter först eller hur saker reagerar med varann… men i princip kan man göra precis vad som helst, frågan är vad du vill uppnå.

Jag såg en gång en keramiker som byggde stora krukor och brände dem om och om igen. Penslade engober, glasyrer, oxider. slammad lera i lager-på lager-på lager….. Krukorna var jättehäftiga och unika.

Själv använder jag t ex en serie med underglasyrer från Cebex som både under och påglasyr. De funkar bra ihop med vissa glasyrer att lägga ovanpå med.

Så mitt tillägg är: våga testa nya funktioner…