Den gröna glasyren blir lila?!?
Halloj!
Försöker blanda egna glasyrer med mer eller mindre lyckat resultat. Använder recepten från "Keramikglasyrer" av Emmanuel Cooper. Nu har jag hittat en grön glasyr som blir jättefin när jag gör en liten provsats och bränner. Jag blandade en stor sats och blev rätt förvånad när jag öppnar ugnen och den gröna skålen är LILA! Ja, ja, tänkte jag, jag har väl missat nånstans. Jag gjorde ett nytt litet prov och den blev grön och fin. Gjorde en ny större sats…LILA! Jag förstår inte vad det är jag gör för fel. Är det nån som har något tips? Jag skriver receptet här:
Fältspat 38, Dolomit 6, Colemanit 6, Talk 20, Bariumkarbonat 8, Bentonit 4 (jag har använt Piplera istället och ökat på lite), Kvarts 18, Koboltoxid 2%, Rutil 15%.
Vad är det som gör att den större satsen blir lila!?! Jag blir tokig på det här!
Hoppas någon har något förslag, eller nån slags förklaring till vad jag gör för fel.
Tack!/ grenolin
Har du räknat rätt på mängden rutil när du gjorde större satsen? Plockar man bort den helt gissar jag att glasyren blir lila i alla fall.
Har du lust att visa bilder?Är nämligen ute efter en lila glasyr.

Det kan ju vara så att ditt glasyrrecept ger en glasyr som balanserar på en fin gräns mellan lila och grön, och när du väger upp den lilla respektive stora satsen så gör du något som tippar balansen åt ena eller andra hållet. Det gäller bara att hitta vad det är som varierar. Om alla andra förhållanden är samma mellan glasyrerna (samma råmaterialkälla, samma redskap, samma typ av bränning etc.) verkar det troligt att det är noggrannheten i vägningen som spökar för dig. T ex är det ju svårare att väga små mängder noggrant.
Du kan ju göra en testserie där du väger upp en större sats av basmaterialen, sedan delar upp den i mindre portioner som du tillsätter olika varianter av rutil- och kobolthalter till (linjetest). Då kan du förhoppningsvis lista ut vad det är som gör att den blir grön resp lila, och sedan justera receptet så att din gröna glasyr får bättre marginal mot den lila. Förstås kan variationer i basmaterialen också påverka färgen, men du kan ju börja med att variera rutil och kobolt.
Lycka till!
Intressant att veta om du brännt dom på exakt samma hylla/ samma packning i ugnen etc. Har en annan glasyr som skiftar mellan fantastisk och skitful beroende på hur packat etc ugnen är, plus att den slår till fulhet om det skiljer på 10-talet grader när…Så den använder jag mkt sällan…

Jag gjorde för länge sedan en glasyr med kobolt och rutil som infärgning. La man glasyren tunt blev den grön, låg den tjockt blev den blålila.
Vill tillägga till #5 att fundera på hur du lagt på glasyren. Det är skillnad att snabbt doppa en provbit och hur man sen glaserar "på riktigt". Kan det vara så att du har de "riktiga" sakerna längre i glasyren och får ett tjockare lager som blir lila då? Kanske kan du prova med att späda den större mängden och ha riktigt tunt.
Själv har jag en underbar turkos glasyr, min absoluta favorit, men den är superkänslig för tjockleken. Jag måste verkligen trimma in vattenmängden i den glasyren för att den ska bli jämn och inte "simmig" och full i oxidblanka strimmor. Glaserade en gång ett stort fint fat i den. Hällde i glasyr, vickade runt snabbt som attan, hällde ur. Där glasyren lågt dubbel var glasyren oxidblank och i övrigt turkos. Inte som jag tänkt mig, men den som köpte fatet beundrade växlingen i glasyren…

Jag tog en bild på mina resultat…
De vänstra proven är den gröna som jag trodde att det skulle bli, som jag fick när jag gjorde provsatser. Skålen där alla proven ligger, är vad jag fick ut första gången jag glaserade med den större satsen. Den var nog lite tjockt lagd eller nåt, eftersom den blev som den blev. Jag har nog brännt den två gånger också i ett försök att få nån annan färg. Den högra, ljust lila, är vad jag fick andra gången när jag gjorde större sats. Och den mörkare lila är ett försök till att få nåt roligare, jag blandade i ännu mer koboltoxid.
Men jag är glad för alla era tips och förslag. Man river ju sitt hår när man tycker att man räknar och gör allt rätt. Jag ska fortsätta prova mig fram.
/grenolin
Det är just sådana här överasskiningar som gör detta yrket så fantastiskt roligt
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag håller på #1 och gissar på att du glömt rutilen i den stora satsen TiO och CoO tillsammans kan ge gröna färger. om man inte glömmer den förstås.