Schabloner till hänkelpress
Hejsan!
Har en fråga till er som använder hänkelpress:
När ni gör egna schabloner, vad använder ni för material då? Kan man använda plastskivor och var får man i så fall tag i dem.
Jag fick en "tom" skiva med min hänkelpress men den är av hård metall, ca 3-4 mm tjock och jag undrar hur jag ska göra hål i den.
Alla tips mottages tacksamt.
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Hej Ulle. Din tomma metallplåt kan du bearbeta med metallverktyg. Börja med att borra ett hål med en metallborr och sedan kan du antingen använda en metallborrfräs ( ex fr Clas Olsson) eller en sticksåg beroende på hur stor schablon du ska göra, eller bara borra flera hål i rad med borren och sedan fila fram profilen med metallfilar. Jag använder massor av olika material till mina schabloner beroende på hur stor schablonen ska vara eller på hur mycket jag beräknar använda den. Eftersom det är mycket jobbigare att såga i metall än i plexiglas så använder jag bara metall till dom som jag använder jättemycket, efter att jag provat ut dom först i plexi eller trä.
Plexiglas eller polykarbonatplast kan man använda. Ca 3-4 mm tjock för en hänkelpress med 5-6 cm dia.Märker man att schablonen bågar under trycker får man ha en backup.Man kan använda tunt material och backa upp med en tjockare träskiva som extra stöd så kan man lättare såga i det tunnare och ha den tjockare som backup. jag tycker att det är enkelt att jobba i polykarbonat ( som man kan köpa billiga restbitar från plastfirmor) det är enkelt att borra i och såga i med sticksåg. Är det bara mindre schabloner ex för handtag du ska göra så är det jätteenkelt om man har en borrfrässtål som man sätter på borrmaskinen eller dremmeln. Då borrar du bara ett hål och sedan liksom fräser fram profilen du ska ha. Sedan får man förstås fila en del, men man kan använda träfilar till plast.
Är det något mer du undrar över ang schabloner så hjälper jag gärna till ,så hör gärna av dej till mej, det här blev visst en mindre uppsats…

Hej Lotta!
Tack för tipset. Jag har nog tänkt lite på plexiglas. Framför allt är det ju hänklar till muggar som jag har tänkt göra. Jag får testa det.
Jag har inte ens hunnit skruva upp hänkelpressen på väggen ännu (det är ju också en del att tänka på innan) men jag kommer säkert med fler frågor senare.
MVH
Ulle
Har man en shablon med ett stort hål…så kan man använda tex persiennmaterial (metall) och sedan tejpa fast dessa över hålet med vanlig maskeringstejp..
Lovisa

Aha!
Vilken bra idé, det ska jag testa.
Själv letade jag runt här hemma idag efter något lämpligt material och jakten slutade i bilen. En vanlig isskrapa (sån där fyrkantig av hårdplast) måste ju funka?
Jag har inte prövat ännu men ska göra det så snart jag får tid.
MVH
Ulle
Ja, det funkar nog utmärkt. Har använt små spackelspadar i plast 4 för 10 kr.En annat "finns i hemmet" grej är små vita skärbrädor i plast…Brukar vara i polykarbonat och kan köpas billigt i snabbköpet.
Jag lämnar in en ritning till en firma som skär med laser, det blir perfekt. Kostar ca 100:-/shablon
Frykis, kan du lämna in ritningen handritad eller måste den vara ritad i ngt specialprogram? När jag frågade en sådan firma var det tvunget att den skulle vara ritad i ngt speciellt cad (?) program för inställningen av lasern, så där gav jag upp…dataidiot som jag är…'
Men det är ju en suverän idé om man har komplicerade schabloner som man vill ha utskurna. Men dom små är ganska kul att göra själv, tycker jag.

Frykis
Det låter ju väldigt smidigt det där. Hur hitta man såna firmor?
Jag går till en firma som heter Mälarlaser, den ligger i Enköping. Då har jag med en handritad teckning där jag försökt vara så noga som möjligt men de ritar om den i alla falll. Det bästa är förstås om man kan ha en ritning i cad men eftersom jag också är en idiot framför datorn så …
Sedan skärs den ut i rostfritt. Priset kan nog variera beroende på utseendet på schablonen men det är inte dyrt för det blir perfekt.
Min sambo tänker bygga en CNC-fräs härhemma, skall vara klar innan jul förhoppningsvis……så i framtiden kanske ni alla kan beställa sånna av mig.
Lovisa