Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 4573 ggr
EvaRittsel
0

Akta era muskelfästen!

Jag drejade sönder mina tummuskler för 25 år sedan. Nu har jag en kompis som gjort muggar i parti och minut och som - bara 40 bast - kanske måste sluta arbeta med lera och skola om sig.
   Det är så viktigt att knåda lera innan man drejar - att INTE göra allt arbete på drejskivan. Kan tyckas banalt när man är ung och full av kraft - det är ju bara att klämma till om klösen. Men. Tummarnas muskelfästen är de som drar stryk. Och axlarna. Och ryggen.

Bruzapetra
0

24 år gammal fick jag seninflammation i båda mina hand-tum leder och fick kortisonsprutor penicilliin och olika skenor och kunde därmed inte dreja sista halv året på min utbildning. Har sakta fått börja om igen. Men som sagt det är väldigt viktigt att lära sig en bra teknik och inte använda råstyrka vid drejning. Jag bara hoppas nu att jag ska klara mig när jag kommer igång och börjar arbeta med keramiken igen. Det är nog bra att varva olika tekniker med som skulptur odyl, för att inte få den statiska anspänningen hela tiden.

LeWE
0

Fick råd av min sjukgymnast för flera år sen att gå och träna och det har jag gjort sen dess.. mer eller mindre men när jag slarvar med träningen får jag direkt ont i axlarna, det hjälper faktiskt med träning och jag menar inte att man måste träna flera timmar flera ggr i veckan, nej det räcker med två ggr/vecka ung 1timme. Jag fick min handled opererad för några år sen. hade jätteont men nu är det bra.

Ulla
0

Jag känner också av nacke/axlar och ibland handlederna så jag försöker varva olika tekniker och inte bara dreja. Nu har jag i alla fall skaffat mig en bättre teknik än jag hade förut.

Däremot borde jag börja träna igen. Det har varit litet dåligt med det efter jul. Du tycker att det hjälper LeWE?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Ja det hjälper definitivt. Jag har slarvat en del nu i vår för det har varit så mycket annat och jag känner direkt i nacken och att händerna domnar på nätterna. Det är absolut ingen märkvärdig träning men det är bra med andra rörelser för musklerna, man får hjälp och instruktion av de som jobbar på gymmet.

LenaR
0

Tack för varningen Eva!

Tycker jag är noggránn som använder mask och handskar för att slippa gå i pension, men jag ska tänka på hur mycket press jag utsätter mina händer för. Jag drejar allt. Även skulpturer drejar jag gärna grundformen till.

Kanske man ska vänja sig vid den slamrande lerkvarnen ändå?

Skönt att höra att träning hjälper LeWE. Opererad handled och domnande händerlåter inge vidare.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Jag kan inte släppa det här känner jag, boren hypokondriker som jag är.

Eva och ni andra som råkat ut för skador, kom de utan förvarning? Eller var det så att ni hade ont och tappert arbetade på?

I min sorgesamma ungdom kände jag många musiker som fick muskelinflammationer av att öva för ihärdigt, och jag minns inte om de hade ont och sedan fick inflammationer eller om smärtan bara var symptom sedan inflammtionen brutit ut. Det gör viss skillnad - kan man jobba på om man inte känner något, eller måste man ta det lugnt ändå?

Har ingen lust att skola om mig när jag blir 40.

LeWE
0

Jag tror det är värst att vara orolig. Man gör så gott man kan och använder sitt sunda bondförnuft (om man har nåt) Alla får ju nåt problem vad man än jobbar med, ibland måste man jobba extra mycket och då får man väl vara lite snäll mot sig mellan varven, t ex massage, promenader mm så kanske man klarar av det bättre.

Träning ÄR faktiskt bra, jag vet för när jag slarvar (just nu t ex) känner jag direkt av nacke och axlar men jag brukar gå till en jätteduktig kiroprakter, han hjälper bra.

Jessika
0

Jag känner oxå av arbetet vid drejskivan, men jag tror det beror på att jag jobbar så lite med den. Det blir kanske som träningsvärk varje gång. Men ibland blir jag så spänd i axlar och nacke att jag har huvudvärk i flera dagar och det är inte så kul.

EvaRittsel
1

Jag fick ont - och får det fortfarande - i tumfästena. Och så fortsatte jag. Och fortsatte.  Och gör det fortfarande. Men nu när jag blåser glas. Då måste jag tvinna pipan så glaset fgångas an ordentligt. Och det gör onte på kvällarna. Men jag har bestämt mig för att försöka leva med det och arbeta med blåsning periodvis. Dreja däremot - det går inte längre. Tyvärr…

lotta2
0

Jag har så kass rygg att jag fastnar  med ryggen och inte kan resa mej upp igen  när jag drejat i en halvtimma eller så. Sen är det kört och allt utlöser detta underbara frankensteinska beteende. Man ser ju lite festlig ut när man går som en gorilla men det är inte roligt! Men jag fick det fantastiska rådet att stå och dreja så numera står min Brent på ett litet bord och jag lutar mej mot bordet när jag drejar. Det funkar jättebra. Min gamla drejskiva i golvnivå använder jag bara när jag drejar stora krukor som jag inte når in i stående. Och ryggen mår bra!  Så det kan jag varmt rekommendera till andra med ryggproblem.

# 5, Men LR, använd lerkranen när du ändå har den!  Det gör så mycket av det tunga jobbet för händerna.  Varför slita på fästena i onödan? Jag kan lova dej att det är inte kul att operera handlederna, styrkan i min höger hand tog 7 år på sej att komma tillbaka…

Bruzapetra
0

Lotta, har du någon hög pall som du stöder dig mot också eller står du "helt i det fria". Är det brent förhöjningsben du använder eller ett vanligt bord? Jag känner också av ryggen väldigt snabbt o är väldigt orolig att seninflammationen i handlederna ska blossa upp igen nu när jag kommit igång att dreja ordentligt!

lotta2
0

Bruzapetra, jag står i "det fria" och lutar höften mot kanten på bordet. Jag byggde ett bord av 2"3" reglar och har golvplank som bordstopp. Satte på ett par brädor i vinkel mot bordskivan så allt beskickningskrafs hamnar på bordet och är lätt att sopa upp. Innan kröp jag på golvet och sopade under benen… Jag ville inte lägga flöera tusen på brents ben innan jag visste om det gick bra att dreja stående, och nu tykcer jag bortet är helt ok. Billigt också..

Har också funderat på att köpa en hög barpall och testa på att sitta, men jag gillar verkligen att stå upp. Kraften kommer från höften och det är inget problem med styrkan. Man kommer snabbt på tekniken.Dessutom blir det naturligare att röra lite mer på sej, sträcka ut sej mellan klösarna.

LenaR
0

#10 Ja Lotta, man ska väl skapa sig goda vanor, får väl börja använd den jäkeln istället för att stå och slå lera. Fast det är besvärligt med lerkvarn också!

Tror också på att stå och dreja, eller åtminstone sitta högt. Fast jag gör det inte…

Bruzapetra
0

Det låter som att det är värt att testa! Har du månne digitalkamera så vi kan få se en bild? Jag är lite trög o fattar inte riktigt  hur det ser utRäcka ut tungan

zzaga
0

Lr

om du inte gillar din lerkran kan du ju alltid skänka den till migFlört …

LenaR
0

Vet du zzaga jag tror det är bättre att investera i vakuumkran. De ska vara riktigt bra. För övrigt tillhör kranen väl inte mig utan Lerskap, ett hjul som jag bara är kugge i :) Annars skulle du givetvis få den! Oskyldig

zzaga
0

Lr

He he:)

Jo, den dagan jag vinner lite pengar på lotta ska jag köpa mig en vakukvarn… men den dag…. ja…

KeramikeniSkredsvik
0

Lotta, har du någon bild på ditt "stådrejbord"? Det låter mycket intressant. Jag hade så ont i ryggen före midsommar så jag trodde att jag skulle gå av på mitten… Var finns du någonstans, man kanske skulle kunna göra ett studiebesök.

/Sofia

lotta2
0

Petra och Sofia. Nej, just nu har jag ingen bild. Har ngt svårlösligt problem med kameraprogrammet men jag kan låna en kamera och se om jag kan lägga ut någon bild om någon dag. Just nu står drejskivan och bordet nermonterat och väntar i ett hörn eftersom hela verkstaden byggs om just nu, en mycket efterlängtad större yta.  Men om ni tänker er en sparkskiva med inbyggt avställningsbord så är det ungefär som mitt ser ut fast med pedalen på golvet, hoppas ni förstår hur jag menar…

Men jag ska fixa detta med bild snarast möjligt, så om någon dag kommer bilden!

Sofia, försök att se om du hittar något bord eller annat i lagom höjd. Jag tror att min drejskivas tallrik är på ca 85-90 cm höjd( jag är 164 cm, den höjden verkar funka bra för mej) och lyft upp drejkivan och testa. Man kan ju alltid bygga något passande efter man provat lite granna.

abbis
0

Hej på er

Ny medlem här

Själv sitter jag 8-10 timmmar om dagen vid drejskivan och har gjort så i många år..Jag har mycket stor hjälp av att dreja med spegel.Då får man bra hållning.Viktigt är att tänka på hur man sitter.En bra stol med armstöd oxå viktigt …samt rätt höjd på drejskivan.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
0

Abbi, armstöd framför drejskivan har jag aldrig sett någon använda. Har du någon bild på när du drejar?

Ulla
0

Armstöd? Fundersam  Det låter som om det borde vara bra. Man behöver allt stöd man kan få. Konstigt att man aldrig ser det.

_
_

abbis
0

ir…inte armstöd framför drejskivan…på stolen…Eftersom det är statiskt att dreja …Ännu viktigare att stödja armbågarna mot något när du skär/dekorerar..Jag blev faktiskt erbjuden lattor som man fäster i taket och som man lägger armarna i som avlastning…Fick stolen(med armstöd) spegel på hjul och lerkranen  av länsarbetsnämnden för många många år sedan då jag fick en muskelinflammation och begärde omskolning*L*..det va ett gött tillskott GRATIS..

abbi

lotta2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sofia, här har du en bild på mitt ombyggda drejbord. Numera finns det inte en hel skiva över min brent utan ett bord runt om så jag fortfarande kan använda slaskbaljan vid behov. Silikon mellan skivan och bänklen använder jag för att få det vattentätt.

På bilden syns inte en bräda som är omonterad, det är en bräda som kan fällas upp emot kanten så att inget skräp från beskickningen kan trilla ner på golvet. Monteras fast med två små gångjärn, så kan man fälla upp och ner den vid behov.

abbis
0

En lerkran bör alla krukmakare som serie drejar ha ..knåda för hand är ett gisssel.Jag fick muskelinflammationer i nacken gick då till arbetsförmedlingen och sa att nu får dom omskola mig eller hjälpa till med hjälpmededel.Dom gjorde det sista jag fick en lerkran för 40000:- samt en golvstående apecialbeställd spegel samt en ergonomiskt anpassad stol..Tror det va länsarbetsnämnden som betalade.

pluppan
0

eftersom jag enbart har keramik som hobby blir jag faktiskt lite förundrad över hur stor skillnad det är mot mitt "dagjobb" vad det gäller arbetsmiljö för keramiker. på mitt jobb (konstruktör som sitter på rumpan framför datorn) har alla höj och sänkbara bord för att variera arbetsställningen. då jag är både skyddsombud och friskvårdsansvarig har jag fått lära mig en hel del om detta.

naturligtvis är det allra viktigaste att man tränar sin kropp både konditionsmässigt och även ev på gym där du kan fokusera på de muskelgrupper som får slita ondast. inte alltid så kul men det kan det vara värt i längden……..

sedan bör man variera sin arbetsställning så gott det går - ex höj och sänkbart bord,detta är numera så gott som standard på alla arbetsskrivbord kanske kommer det snart monterade på drejskivorna så att man kan stå ibland och sitta ibland

Ulla
0

Det känns som om man inte tar arbetet med keramik riktigt på allvar. Att sitta vid en drejskiva dag efter dag kan inte vara bra. Man har en jättedålig arbetsställning så det är inte så konstigt att många får arbetsskador.

Jag undrar om det finns det anvisningar någonstans på hur man kan göra så att arbetet blir mindre slitsamt?   T ex anvisningar på hur man kan bygga om sin arbetsplats som lotta2 har gjort så att den fungerar bättre. Jag har inte sett det.

Problemet är kanske att de som arbetar med keramik i de allra flesta fall är egna företagare och har hela ansvaret själva? För många andra är det bara en hobby.

_
_

LeWE
0

Ja, så är det nog. Eftersom det är svårt att få samma omsättning på ett hantverk som andra företag så har man inte råd alla gånger att satsa som man kanske borde.

Jag fick för 10 år sen ung hjälp av försäkringskassan att köpa in en "knådmaskin" och en kurs i gips o gjutning för att underlätta arbetet, det var ju bra men det var en lång process!

KeramikeniSkredsvik
0

#24 Tack Lotta för bilden. Nu gäller det att snällt be sambon om hjälp att bygga om i verkstan… :)

Mycket intressant med övrigas kommentarer om att Länsarbetsnämnden kan gå in och hjälpa till ekonomiskt. Undrar om de även gör det i förebyggande syfte? Det är ju synd om man först ska få ont och sedan hjälp.

Jag drejar stora handfat, 8 resp 10 kg lera. Det känns i handlederna när det ska knådas… jag brukar dela upp det i 3-4 kg:s klösar. Grovcentrerar den första, slår på den andra och "bankar" ner leran och grovcentrerar, slår på den tredje osv. Det brukar går bra, och peppar peppar så brukar det inte bli luft i leran.

/Sofia

EvaRittsel
0

Det här ska jag snabbt skicka vidare till en kompis som knappt kan röra sig! Tack för tipset om Länsarbetsnämnden!

Aringsa
0

Ett litet tips för att spara ryggen - lägg en bräda eller liknande under den fot som inte ligger på pedalen. Då sitter man rakare i ryggen och undviker en del överbelastningar.

Jessika
0

Jag brukar ha foten (vänster) på en liten pall. Tycker att jag sitter stadigare så.

lotta2
0

Det är ett bra tips, Aringsa.När jag satt och drejade så hade jag ena foten på en liten tegelsten, den var ungefär lika hög som den andra pedalen. Det hjälper så man inte för ont i ryggen eller höften.