Keramik iFokus

Keramik

Etikett: off-topic
Läst 4621 ggr
lotta2
0

Något spännande idag?

Har ni något kul projekt eller intressant som ni sysslar med idag?  Det är så kul att höra vad andra sysslar med…

Själv har jag nu fått hem Fyleleran som jag aldrig testat innan och det ska bli mycket spännande att få testa denna omtalade lera själv! Slipa mina slingor som är slöa igen ska jag också göra, inte fullt lika kul det. Men den belöningen kommer ju när jag ska beskicka nästa gång..

Så vad hittar ni på idag? Något kul, trist, spännande, eller slappar ni?

saltglazed
0

Jag har keramiskt abstinens idag. går pappa ledig. igår grävde jag upp lite rörlera vid skjutbanan slammade den å torkade den. har nu en påse med perfekt drejlera ska ut å dreja några skålar när frun kommer hem. har sedan en lera jag grävt upp vid citygross i hyllinge som jag kommer ha som glasyr. hoppas det stillar mina abstinens. när jag har något färdigt i handen som ser bra ut. sånt ger mej njutning när man hittar grejjerna ute i naturen. myrmalm tänkte jag på nu sånt kan man också blanda in. tänkte mej nåt med järn i. kanske en oilspot skål får se

ijonsson
0

Jo, jag har en del på gång i helgen..  Håller på att packa gods inför söndag då det är trädgårdsmässa i Ängelholm.  brukar vara väldigt kul med en härlig positiv stämmning bland både utställare och besökare. Kanske beror det på att det inte är något inträde för besökarna och relativt låg utställaravgift för oss..   Hoppas att vädret blir bra så att det kommer mycket folk!!

pluppan
0

hmm ska hinna med att dekorera några kannor, hämtat innerdörrar och valt lister till nya verkstan som snart är klar, fixa färdigt min mammas present eftersom hon fyller jämt i helgen och vi ska till värmland och hälsa på, åka och köpa uppblåsbara sovmadrasser, leverera lite keramiklyktor till en butik här i stan, tvätta lite och hämta barnen

ja en häääärligt "ledig" dag

skulle helst bara gräva ner händerna i leran men det bidde de inge mä!

å andra sidan sitter jag ju här och surfa nu….

Bregotta
0

Ja, du för min del jobbar jag på vanliga jobbet i 200 km/timmen just nu (men kunde ändå inte hålla mig från att ta ett litet break för att kolla iFokus en liten stund Flört)

Skall ju vara borta från jobbet i 4 veckor om allt går som planerat så det är kanonmkt att hinna med idag.

Först skall jag på semester 1 vecka till Malaga (åker imorgon på morgonen kl halv fem!!!) Det skall bli härligt men jag har inte packat än så lite stressigt känns det! Och sedan precis två dagar efter hemkomst har jag fått tid till operation av min andra handled! Oxå bra för den jag gjorde vid midsommar känns jättebra nu.

Men som sagt lite stressigt är det idag….

Lycka till med Fylen, Lotta! och ni andra oxså med era projekt! Kul och spännande med uppgrävd lera, saltglazed, får vi kanske kolla på resultatet så småningom?

saltglazed
0

det jobbigaste e tiden emellan.ska det ta en vecka innan resultatet eller 14 dar nya projekt skapar mer frustration innan man e klar. iFokus e bra.här e det ingen som fattar.familjen tycker man e lite småknäpp. ni vet ju hur det känns att gå å vänta på nåt innan de e färdigt. jag kan lägga in ett foto på den här tråden när det blir klart.

Rozzy
0

Äntligen fradag, jag ska göra lite små akvareller från mina krokier!

abbis
0

Ligger i soffan idag och botar min förkylning för nu gick det inte längre…Vi har Ljusstråk i helgen konstrundan som även avslutar min skulpturutställning.Är hemma för första ggn  så det ska bli kul..Måste bli frisk för vi åker till Azorerna på torsdag..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Solhem
0

Jag har tömt en ugn - en härlig röd glasyr på fylelera. Fyleleran är underbar. Sen har jag "guldat" några amplar som står i ugnen nu. Ren lyx! Sen ska jag packa grejer och plocka äpplen som jag ska ha med mig till Ulva i morgon. Solen skiner och det är en sån där härlig dag - än så länge har allt enligt plan.

/Sara

Bregotta
0

#8 Å, röd glasyr på Fyle! Låter jättehäftigt - får man se foto???

Vanja-K
0

Jag packar. Ska åka till Schweiz på söndag. Kurs en vecka. Ska jobba med Micaleran. med keramikern som kommer från Mexico. Kommer att ringla något gods. Det har jag inte gjort på evigheter. Ser verkligen fram emot detta. En veckas ledighet från skolan. Visserligen har jag bara jobbat två veckor. Men starten var tuff. Undrar om de har hårt bröd? Måste ha det!

Ulle
0

Jag packar också… Rhodos på söndag morgon Cool. Ska bli skönt med lite semester. Men när jag kommer hem blir det tillverkning inför julen. Har redan smugit igång lite men jag räknar med att inspirationen rinner till i solstolen.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Solhem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så blev det - jag är himla nöjd!

pyromanen
0

Har jobbat och jobbat med "pengjobbet" så jag är riktigt fredagstrött och småsur och inget bröd finns det så nu måste jag ställa mig o baka.  …Men imorn! bli det lera hela dan!

Ulla
0

Vad många det är som ska åka bort - långt bort. Blir litet avis på er.

Själv är jag precis tillbaka till verkstan efter sommaren och vi håller på och planerar en utställning.

Tyvärr så har jag fastnat i en ny teknik (sephiadekaler) och jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den :) Egentligen gillar jag inte bilder på keramik, men jag gillar att fotografera och jag gillar keramik så jag försöker att kombinera de båda. Men hur?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

#12 vilken fin röd! Har du blandat själv eller är det köpeglasyr?

LeWE
0

Jag har kommit igång efter sommaren med rivstart, tre marknader på två helger!! Kanske bra marknadsföring och dessutom gick det väl ganska bra.Glad

Julen känns långt bort men jag vet hur fort det går så det är  bara att kavla upp ärmarna och jobba på!!

Vanja-K
0

# Vilken vacker röd färg det blev!

Vavrakeramik
0

Idag har jag hämtat två nya drejskivor och monterat ihop med hjälp av min man. Sen har vi röjt i verkstan, städat, satt upp hyllor, flyttat runt saker. Ja helt enkelt förberett för min 10 ggrs kurser som börjar nästa vecka. Det är första terminen i nya verkstan så den har liksom inte blivit helt färdiginredd än. Imorgon ska jag ha ett möhippegäng samt ha öppet butiken. Sen ska jag också förbereda för söndagens rakubränning som jag ska göra med tre kursdeltagare mm.

mangobango
0

Åh, vad mycket kul det är på gång. Själv är jag frustrerad då jag haft alltför lite tid till leran de sista 3 veckorna. Men nu ska det det bli blomkrukor i en medelhavsturkos kulör, medeltida bägare i 70-tals-grönt, mina te/kaffe/espressokoppar, grytunderlägg i nya färger och sen rakugrejor när jag hinner. Allt utom rakun och kopparna är beställningar. Så jag känner lite press nu… kunderna väntar. Utöver det ska jag försöka hinna göra saker till en hantverksmarknad på Dalarnas museum i september, Halloween skyltning i butiken i oktober och sen kommer julskyltningen i november… jag tror tiden i verkstan kommer gå fort i höst!

Solhem
0

Den röda glasyren är köpeglasyr - Seemann

annakarta
0

Jag har precis öppnat en glasyrugn, den första i min rosthög till ugn, och det gick vägen! Är så glad, ugnen funkar precis som den ska, jag har avverkat min tredje vecka som keramiker på heltid här i Åre. Sista helgen är eldprovet då vi har stor marknad i byn och jag och min granne öppnar Atelje Istid. Mamma mia, läskigt som tusan. Väldigt få tror att jag ska kunna leva på min keramik, min mamma svishade in och gnällde på att det runnit lite glasyr - på den svarta där det nappt syns! - och förklarade vilken ful turkos glasyr jag använt. Den fula turkosa är den som de flesta vill ha, sa jag då…

Men livet leker, hi, hi, jag kallar mig numera keramiker!!! Trots att jag inte har ngn "riktig" utbildning i bagaget!

Dolomit60
0

"Slite r"  ju fortfarande med att få igång min nya verkstad.  Men NU känns det faktist som om vi kommit n ånstans !

N u är elen indragen, och vi har rätt kontkat på ugnen, och ugnen lyser när vi sätter i sticket.

I natt drar jag och tjejen ner till verkstaden, och sätter den första skröjen !

Jag har en massa gammalt obränt gods som tjejen på mirakulost sätt lyckats rädda ur den gamla verkstaden.

Men vi bränner först i morgon eftersom ungen har en del grejer, som hon har gjort, också. Hon har aldrig varit med och bränt, så hon ska få sätta in sina grejer i ugnen, och vara med när vi tänder.

Annars städar jag, diskar burkar, röjer, ställer i ordning osv.

När jag är hemma försöker jag lära mig fotoshop, och digitalfoto, så jag kan få bra bilder av mina alster.

Men just nu sitter jag och smälter kräftorna ( ! ), och väntar på att tjejen ska få nattat ungen så vi kan gå ner i verkstaden som sagt……

Slappnar av och lyssnar på "Emmerson, Lake  & Palmer" - "Works" - Den svarta. Jättelänge sedan jag hörde  "E L P" sist !

Jag lyssnade i en period så mycket på just den här " sypfoni-syra-bagen" att jag blev trött på hela det stuket ! Sen dess har det mest varit PJ Harvey, Alanis Morisette, Rage against the machine, och helt ut i heavy-köret, samt lite äldrte blues. Ungen har börjat bläddra i min Kim Larsen - hög…..!

Det är ju också kul.

Men just nu är det altså ELP - Dom är ju bra - Från det ena till det andra…..

Dolomit60
0

#14 :

Ja, men du har ju nästan inte hunnit mer än att KOMMA HEM från staterna Ulla ? !

( Vilket ju fö. verkar ha varit en rätt häftig resa……..)

Är du redan sugen på att resa igen ????! Förvånad

abbis
0

#21 Negativa personer peppar en ännu mer…go for it girl..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Freja15
0

Idag har jag röjt i det som ska bli min verkstad *ler jättestort* Mannen kom ner och tittade och vi bestämde att på onsdag ska vi till IKEA och köpa bra hyllor att montera upp efter ena väggen. Jag är såå glad för nu börjar det hända saker och jag är närmare min dröm…*ler ännu större*

Rozzy
0

lycka till

Freja15
0

Tack för det Rozzy…*ler som en sol*

Ulle
0

Hej svejs, här kommer en hälsning från Rhodos. Det är 33 grader varmt och 27,3 grader i vattnet.Cool

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

L.A.E
0

Något nytt idag , jo ugnen pajade vid 750 grader .

Freja15
0

Jag har köpt hyllor till min verkstad…Skrattande

LeWE
0

28 Ulle.. måste erkänna att jag blir avis…Flört

minx
0

Jag har ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN köpt en keramikugn. Efter nästan ett års jakt.  Så nu slipper ni mina korkade köpa ugnfrågor och istället kommer det eskalera till bränna ugn och glasyrfrågor.

Helt ärligt det var år och dar sen jag var så lycklig!!

kinnekulle
0

Grattis grattis, minx, å du kommer inte att bli besviken det kan jag lova, det är en härlig frihet att kunna bränna själv! Grattis igen Marika

Jessika
0

#32 Får man fråga vad det blev för ugn nu till slut? Grattis föresten :)

Jessika
0

Själv ska jag åka till Falun och stå i vår butik, Blå Snigel. Hoppas det kommer många besökare idag!

minx
0

det blev den här:

http://www.blocket.se/vi/18047618.htm?ca=2_s

Den övre av dom scandia på 215 liter.

saltglazed
0

Precis brännt en oilspotskanna av uppgrävd lera och glasyren e också byggd av uppgrävd lera sånt stillar verkligen abstinensen. men svart nej kanske lite tråkit.

Freja15
0

Sicken gullig kanna…*L*

saltglazed
0

Man fyller den på undersidan igenom ett rör

pyromanen
0

vilken grymt fin glasyr det blev! tycker inte alls det är tråkigt med svart, definitivt inte när det är lite liv i den somhär (oilspots?  vad gör spotsen?).  Jättefin enligt mig!

saltglazed
0

glasyren kokar och vid varje bubbla som spricker och lägger sig bildas en silverspots. så kan man i korthet förklara det. kineserna gjorde mycket av denna glasyren. kannan jag har gjort e en kopia av gammal kinakanna. tyckte att när jag e ute å gräver upp materialerna själv så gör man lite som dom. dom hade inte cebex på den tiden heller.

mangobango
0

Grattis till ugnen Minx, bra märke och storlek! Jag har själv haft en Scandia AK225 i några år, dvs delat med andra. Det var en mkt bra ugn.

CarolineD
0

#37: Otroligt fin kanna! Fantastiskt inspirerande att du går ut och gräver upp lera och gör så fina saker. Det är så det börjar snurra i huvudet. Hur känner du igen fin drejlera när du står där och gräver bakom mataffären? :)

Oilspot- måste man bränna väldigt högt för att få den effekten? Går det i elugn?

Sagakeramik
0

Caroline:

Det står om oilspot i din nya bok sidan: 76

:)

CarolineD
0

Jo, jag vet, men enligt den är det bara ved och kägla 10 som gäller. Det fattar jag också att det är oslagbart men det är lite svårt för mig för närvarande… Tänkte om det fanns nåt trick för elugn.

Väldigt inspirerande bok förresten (Complete guide to high-fire glazes), man får ju väldig lust att flytta ut på landet och börja elda på riktigt.

Bregotta
0

¤45 Jag har brännt oilspot i min förra elugn och det funkade. Å det var ändå en gammal halvautomatisk ugn . Jag gjorde ju visserligen bara ett litet prov men det blev fina "oilspottar". Jag blandade efter ett recept i just "Complete guide to high fire glazes" Candance black på sid 76! Värd att testa - du kan ju blanda till ett litet prov!

(Herregud, ibland undrar man om man är riktigt klok - i eftermiddags var jag och opererade min vänstra handled för karpaltunnel - men kunde inte hålla mig från att gå in här när jag kom hem … Helt klart ett beroende man kanske borde söka för… Skäms)

saltglazed
0

jag har massa olika prover på oilspot höll på i ett par år med den glasyren. leran bakom mataffären fanns ett gammalt tegelbruk leran ligger kvar i mängder under gräset. oilspoten går att bränna i olika temp. men det måste vara stengodstemp. och oxiderande glasyren skall också läggas på väldigt tjockt för å få spotsen å bli stora. här e ett recept å prova

NR fältspat  29.07

Dolomit  12.13

Talc  5.0

Kaolin  16.05

Kvarts  28.39

Titandioxid 1.35

Röd järnoxid  6.0

koboltoxid 1.0

Vanja-K
0

Kom hem i fredags från Schweiz. Från min kurs med micalera. otoligt intressant och givande. Lägger in bilder och lite text senare.

Ikväll fick jag nyckel till en keramikverkstad som jag kommer att köpa in mig på, en andel. Otroligt kul! Har flyttat dit allt mitt material .drejskiva m.m från skolan.

Känns riktigt bra att kunna få arbeta när man vill och kan.

Vanja-K
0

#47 Hur ser oilspot ut??????? Har aldrig hört talas om detta.

vitaulla
0

Jag håller på att inreda mitt ljusstöperi och butiken med min keramik och mina ljus. Lägger upp lite nya bilder i mitt fotoalbum. Det känns jättespännande, för den 27 denna månad så är det invigning, så allt ska vara klart och på plats till dess. Det är sena kvällar, fullbokade dagar- men en massa skoj.Skrattande

Sagakeramik
0

Caroline

Du behöver inte elda ved och salta för oilspot. Det funkar i vanlig el. Man ska tydligen hålla tempen mellan kon 7 och 10 i fem timmar för att ge tid för järnoxiden ska släppa syret.

rakuLotta
0

saltglazed, är det så med din, att den ska ligga högt i många timmar? Hur ser din Brännkurva ut?  och om man lägger på tjockt, rinner den?

Den såg väldigt fin ut på bilden!

saltglazed
0

har ej brännt efter käglor alla ugnar bränner olika om jag har brännt 1250 så e det i en annan ugn en annan temp. min bränningkurva e upp till 1250. på 7 timmar och en 30 min. utjämning. bäst e å bygga oilspoten på en reaktiv lera typ albanyslip. gör man en glasyr utan leran så får glasyren vara rik på MgO och CaO typ dolomit.

saltglazed
0

tjockleken 1.5 mm. e minimum. har man inga spots så e den antingen tunnt glaserat eller får man öka på järnoxiden eller så har man brännt för högt. samma glasyr blir harpäls i Reduktionsbränning då rinner järnprickarna ner å bildar glittrande streck längs med.

rakuLotta
0

Du får ursäkta dumma frågor… jag är ju nybörjare Skäms! Vad menar du med att bygga den på albanyslip?(såg inte albanyslip i receptet)  Ska det blandas i glasyren? eller är det en typ av lera som med fördel användes till  oilspotglasyr?

Mvh Lotta

saltglazed
0

Dom flesta oilspoten e det albanyslip i det behövs bara 5% järnoxid i så har man en fin oilspot men den tog slut. Och de bästa oilspoten jag har e byggda efter analys från den leran. Hyllinge leran jag grävde upp mixade jag till så den liknade albanyslipen. Gillar man å räkna glasyrer så e det en liten utmaning att försöka göra albanyslip med dess egenskaper.

rakuLotta
0

Ok, tack ! Får se om jag ger mig på detta. Är den rinnig förresten?

saltglazed
0

nej inte alls

rakuLotta
0

Förresten, skulle man kunna utgå från en köpeglasyr( cebex svarta blanka) och lägga till 5% järnoxid? Skulle det bli nåt liknande? (hmm, jag är nog inte som du … gillar att räkna glasyrer… eller så är det för att jag är okunnig? skulle kanske gå en glasyrkurs och lära mig lite kemi!!)

saltglazed
0

Då e det bättre du köper basalt som cebex säljer den smälter vid 1250 grader i elugn. Och testar med. Den har en analys som ska gå å göra oilspot på. Svarta blanka glasyrer har en analys som ska ge en perfekt blank utan effekter i.

saltglazed
0

Om du vill testa Basalt å köper lite av cebex. Be å få analys med också kan du skicka analysen hit. så räknar jag gärna ut ett recept till dej om du vill.

rakuLotta
0

Ok, tackar. Det var mest för att jag hade den hemma. Ska jag ändå blanda så kan jag ju testa din. Jag har ju ändå lite av "ingredienserna" hemma. Och din var ju superfin, om man nu kan få till den så….

saltglazed
0

tjock glasyr när du glaserar. doppa ett prov flera ggr med den riktigt tjockt på vissa ställen upp till 2mm. jag brukar dreja cylindrar som jag doppar olika tjocklekar den översta delen riktigt tockt. lycka till. du ser sedan på provet om du har gått för högt eller lågt i temp.

rakuLotta
0

GladJättesnällt. Tack för att du delar med dig!

Nu kapade vi ju tråden lite… men det var intressant..i alla fall för mig!

saltglazed
0

Du får lova att skriva hur det går efter bränningen med provet.

rakuLotta
0

Det ska jag, men det kan ta lite tid…. är mitt uppe i omorganisation av verkstad. Men så fort jag får ordning ska det testas!

grenolin
0

Jag ska vara med på en julmarknad i advent, min första och nu är det ju tomtetillverkning som gäller. Har precis varit ute i garaget (eller keramikverkstad kanske det heter :-) och drejat ljuslyktor. Ska åka till mitt "pengajobb" (det var nån som uttryckte sig så, tyckte att det passade ganska bra) om nån timme och jobba sent idag. Men det var ju skönt att man hann sitta nån timme i verkstan iallafall.

CarolineD
0

Saltglazed: Tusen tack för all oilspot-information. Tack till er andra också, så hjälpsamma ni är allihop. Gissa om det började klia i fingrarna nu! Ska testa så snart jag hinner.