Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5214 ggr
liswis
0

Lera från sjöbotten

Har härlig lera från sjöbotten. Jobbat med den, skröjat med gott resultat men efter ett par veckor spricker det. Hur skall jag göra  i fortsättningen?

koko
0

Testat att bränna den högre?

LeWE
0

Är det Blålera? Jag har tagit Blålera från sjön o gjort engobe av den. den blev vackert gul när jag bränt den.

bosse-cebex-gbg
1

Blir sakerna väldigt lätta, när de är skröjade..? I så fall innehåller leran stora mängder organiskt material, som försvinner vid bränning. (stor glödförlust kallas det).

Bara en tanke…

Rozzy
0

Hur spricker det?

liswis
0

Tack för svar. Jag har just börjat testa denna lera. Den blev nog ganska lätt efter skröjen så det där med organiskt material skulle nog kunna stämma. Möjligen är det små snäckskalsrester som orsakar sprickorna. Det verkar som om de börjar vid en sådan rest. Jag fortsätter att testa.

liswis
0

Glömde att säga att det blev en mycket vacker engelskröd nyans på proverna

pyromanen
0

Vill se!

Rozzy
0

Snäckskal är inte alls bra

bosse-cebex-gbg
0

Snäckskal = kalk = kalksprängning

Rozzy
0

Det är nog det värsta för jag vet inte om du kan få bort sådant.

bosse-cebex-gbg
0

Om du verkligen gillar leran, och är beredd att lägga ner litet extrajobb, kan du ju slamma/sikta den, så försvinner i alla fall de större friliggande bitarna, för det är väl de som ställer till problem.

Glad

liswis
0

Tack igen för kommentarer. Jag tänker inte ge upp i första taget, slamma/sikta har jag redan börjat med, men det tar ju som sagt lite tid. Jag skulle verkligen vilja den användbar och hållbar eftersom jag tagit den på vår sommarö Dyrön och det ju då kan vara lite speciellt.

Glad

liswis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har inte ännu gjort nya prover med min dyrölera. Skickar under tiden några bilder på de första försöken. Ett av proverna håller fortfarande formen utan tendens att spricka. Det kanske ändå är intressant att se hur det blir

liswis
0

Jag forsätter med att visa bild på det prov som är helt i upplösning

bosse-cebex-gbg
0

Ja det var rejäla kalkbitar…inte så konstigt att det blir sprängningar. Men problemen försvinner säkert med den slammade/siktade leran.

Härlig färg och struktur…använd inte för fin sikt, så att den fina strukturen försvinner…

Glad

Rozzy
0

Så hur går det då?

Jag vet vi har en del lera utanför vår badbryggan i sjön, man kanske ska prova.

liswis
0

Jagmåste ha tålamod ochh alla med mig.Jag bränner nytt så fort som möjligt och lyder råd från Bosse som ju är mycket uppmuntrande i sina svar. Det är jättepositivt med synpunkter och inlägg. Själv är jag naturligtvis jättespäd på ett bättre resultat

Panthera
0

Hur har det gått?

liswis
0

Hej!

Har inte bränt något ännu, badar och latar mig i värmen

liswis
0

Hej!

Efter en sjukhusvistelse i början på augusti och påföljande rehabilitering har jag kommit igång med keramiken så smått igen. Jag har också skröjbränt för första gången i min egen ugn. Spännande! Jag satte in en grej gjord av min Dyrölera för att få ett prov till efter min noggranna bearbetning. Får se nu om den spricker på samma sätt som de första proverna

liswis
0

Hoppsan, bilden kom visst på fel håll. Sänder en ny och rättvänd om provet håller

minx
0

En lite korkad fråga…. men om man tar lera från sjöbotten utanför sitt fritishus  hur vet man om det är stengods eller lergods??

Tosabiten
0

Hej Liswis

Grattis till ett lyckat resultat!Glad

Tosabiten
0

Hej Liswis

Grattis till ett lyckat resultat!Glad

pyromanen
0

#22 Det finns nästan bara lergodslera att hitta i Sverige. Men även den kan ju smälta vi olika temp, så utgå från låg temp!

saltglazed
0
helenahenstedt
0

#22 Man provbränner en liten bit i/på något som man vet är stengods. Har det smält ut är det lergods, håller det formen tål det inte den höga temperaturen. Brukar själv tumma en pytteskål och lägga i leran jag undrar över i den och köra i min glasyrbränning.

LeWE
0

Är inte alltid Blålera lergods? Det trodde jag?

helenahenstedt
0

Jag tror oxå att Blålera inte tål så höga temperaturer eller sintrar.