Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 3205 ggr
pyromanen
1

Formdiskussion, ett försök, "Kannor"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör härmed ett försök att få igång en formdiskussion. Har drejat 8 kannor bara för detta så säg inte att jag inte går in för saken!

Varför formdiskussion? Jag skulle så gärna vilja bli bättre på att veta varför jag gillar en del saker och inte andra, bli bättre på att se och inte bara konstatera att den var snygg eller den var ful eller den var tråkig, men också varför, "medveten", därför att då kanske det blir lättare för mig att få till nåt jag tycker är snyggt …  Kan tänka mig att många av er andra som har långa utbildningar har gjort sånt här mer och är jättebra på det….Glad

Så: vilka av kannorna är bättre, vilke sämre ? (vilka ska i ugnen och vilka tillbaka i lerkranen) och framförallt varför?  Och komplettera gärna med fler egna kann-bilder för att illustrera vad ni tycker om form och/eller funktion på kannor!

Den längst till vänster får vara nummer 1.  Ursäkta fotokvalitén…..

vitaulla
1

oj så fina, var min första spontana reaktion, !!

Sedan började jag titta på detaljerna, och det jag har fastnat för är pipen och hänklingen.

Det var kul med den annorlunda kanten på 3 och 4, men den föll mig inte dikekt i smaken, men det är ändå ett personligt uttryck som gör den till din egen.

Det var jättevackra hänklar på samtliga, men spontant tänker jag, orkar en smal hänlel? Nr 6 hade den bredare delen nertill, men jag gillade formen på kannan i övrigt. Den enda kannan som jag inte blev förälskad i var nr 8, och det var pipen, som var annorlunda, och kändes ofärdig. Men det kan ju också ha att göra med vad man är van att se.

Va kul att du gjort olika idéer. Mycket imponerad av dina vackra hänklar, piparna och formerna. nr 2 och nummer 6 är mina favoriter, men de andra är också fina.

Sagakeramik
0

Hej!

Jag skrev en lista på vad jag tänkte på när jag såg kannorna. Jag började med kannan längst till vänster som nr. 1.

För att det inte ska bli några missförstånd här så skriver jag det här först:

Jag tycker du är modig och smart:) Jag har bara skrivit rakt upp och ner vad jag tänkte utan censur, baktankar eller andra morailska betänkligheter, jag tror det kallas för brainstorming. Så här tänkte jag:

1 ser lite tjock ut ner till och har ingen bestämd form. den ser ungefär lika bred ut nere som uppe men utan nån bestämd midja. Tycker att formen gör det liet svårt för dig att veta vart du ska börja med hänklet. Det ser ut som om det är en liten böj de två sista centimetrana på hänklet, sånt gillar inte jag.

2 Bättre form, mer klassisk och lite mer bestämd. Tycker att hänklet är för stort för kannan. Tycker inte hänklet behöver gå uppåt och över kanten på själva kannan. Ser också ut som om den har den där lilla knycken två cm innan hänklet sitter fast. Översta kanten på kannan ser väldigt tjock ut.

3 Snygg form, skulle nog förstärka den mer. Ser dock lite märklig ut för den har en har två profiler en på vänster och en på höger sida. Själv är jag inte så förtjust i sättet att bara lägga på hänkelkanten som du gjort här. Jag tycker det ser lite slappt ut. Skulle kunna tycka att pipen kunde vara lite högre och förstärka profilen mer. Sen tycker jag inte det är så snyggt med jämntjocka hänklen utan gillar mer när de smalnar av mot slutet. Jag tycker det gör att kanan ser lite lättare ut, inte så rumptungt.

4. Odefinerad i formen. Känns som om du försökt kompensera med att fixa till en spännand pip istället. Pipen ser också ut som om den inte kan bestämma sig för om den ska vara liten eller stor. Jag gillar inte riktigt hänklet på den här den har annan förstärker inte kannans form. Också det där med att bara lägga på änden av hänklet. Den här kannan ser också ut att vara väldigt tjockt drejad. Översta kanten hänger ut över kanten vilket inte ser så bra ut.

5. Kannans form känns lite näpen, försiktig lite osynlig men sen har du satt på ett jättehänkle som inte alls har samma formspråk. På den här kannan skulle jag velat se ett litet och tight hänkle inte ett stort fladdrigt jätte öra. Sen är jag inte så förtjust i knycken längst ner på hänklet, men gillar att du arbetat in det i kannan.

6. gillar den här enkal formen men du verkar ha fått en knyck på leran 5 cm upp som ser lite konstig ut. Gillar märket längst ner mot marken. Här tycker jag också att hänklet känns väldigt stort, nästan lika stort som hela kannan. Det ser också ut som om du puttat till hänlet lite och det inte riktigt blev som du tänkt dig.

7. Lite tråkig i formen. Hänklet påminner om ett handtag till en resväska.

8. Den här kannan ser så väldigt, väldigt tjock ut!! Tanken med att pipen går upp gillar jag. Men kanske med lite rundare fom? Kannan har ett runt bulligt uttryck men pipen ett högt. Kanske skulle vinna på att göra kannan högre också.

En liten slutsumering med tycke från mig:

Våga mer, ta ut formerna mer:)

poja
0

Mest förtjust i 1. Håller med Vitulla om nr 8.

lotta2
0

(För det första tycker jag att 8 kannor är lite för många för att dra på ett bräde. En i taget är enklare att för att slippa hoppa fram och tillbaka över flera sidor för att minnas hur den kannan såg ut när man ska skriva..)

Kanna 1 är ok i formen, enligt mej hade den varit mkt snyggare med en smalare bas. Handtaget snabbare in i formen utan den knycken där nere i slutet.

Kanna 2 hade varit snyggare med  ca 2-3 cm mer lera upptill för att balansera formen mera. Käns lite avhuggen.

Kanna 3 gillar jag inte kantviket på, bättre med tjock rundad kant isf, tycker inte heller om snöpet på slutet av handtaget.

Kanna 4 gillar jag formen och handtaget på, men gillar inte alls viket på kanten. En rak kant tycker jag hade passat formen bättre. Handtaget hade varit ännu snyggare utan tveksamheten sista biten.

Kanna 5 tycker jag inte om, tveksam i formen, känns lite anorektisk, handtaget tycker jag är fult (förlåt, bara mitt tycke). Klart fulaste kannan tycker jag.

Kanna 6 är nr två i fulhet, gillar inet bubbellyftet i botten och handtaget och formen hör inte samman alls.

Kanna 7 är bättre i formen är dom andra två innan, men har ngt vik på kanten som jag inte gillar, det stör och bryter formen, handtaget är inte alls bra heller, mkt snyggare med kanna 1 eller 4' s handtag där.

Kanna 8 hade behövt en mindre bas för att lyftas i formen, nu är det så tung, handtaget hör inte heller ihop med formen.

Hoppas du inte tar illa upp nu Pyro, jag fortsatte som Saga och skrev ner det jag tänkte spontant  när jag såg kannorna på fotot.

Jessika
0

Jag måste säga att jag tyckte att det såg kanonfint ut!!! vad duktig du är!

Mitt tycke och smak:

1. mums, helt i min smak, stadig, jag gillar kanten och pipen

2. ser väldigt traditionell ut, gillar det uppåtgående handtaget, balanserad. Saftkanna!

3. skulle gärna haft en markerad midja vid toppen

4. vet inte

börjar nog bli trött, får fortsätta titta lite mer en annan gång. Jättekul att du är så engagerad Pyromanen!!

abbis
0

Jag tycker kannorna var jättefina allihopa..Sen vad jag tycker personligen hör inte hit för det är kunderna som bestämmer och där är oxå smaken som baken dvs olika.Man känner och klämmer och det som tilltalar ögat köper man.

Själv gör jag mycket sällan 2 exakt likadana kannor just för att det är roligt att variera sig och hitta nya sköna former hela tiden.Samma sak med tekannor men temuggar måste man seriedreja*L*

Sitter just nu på azorerna och har varit och besökt en av deras fabriker här på ön.Blev inte direkt imponerad trots allt är handdrejat.Tjockt och dåligt finisch.Det som stod i butiken hade sprickor och saknade glasyr fläckvis .Tycker att svensk form håller en väldigt hög standard!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mariacot
0

Jag är ingen drejare utan går på formen och mitt öga fastnade direkt på nummer 2.För mej utstrålar den formen harmoni det är en växsande organisk form.Efter att ha tittat på alla nogrannare var det fortfarande nr2 jag tyckte bäst om.Måhända den är klassisk men det finns ju en anledning till att just den formen är det!Tänker den konvexa formen tilltalar både vårt ytre och inre öga.Bra insiativ att lägga ut det på forumet

Lycka till Pyromanen!

rakuLotta
0

Tycker om kanna 1 och 2. kanna ett hade jag köpt om jag vart i affär. de känns genomtänkta i formen.  Sen gillar jag kanna nr 6 hänkel. Gott flyt i formen på den tycker jag.

De andra tilltalar inte mig, lite för raka i formen på kannor gentemot hänklarna. och piparna på nr 3, 4 och 8 är för tydliga enligt mitt tycke. Men det är ju tycke och smak.

okis
0

nummer 1,2 och 4 skulle jag köpa direkt!

GuNi
0

1 och 2  Skrattande

giad
0

Otroligt fina kannor, men mina favoriter är 1och 6, motiveringen är att de har fina hänklar lagom rundning på nr 1 ,6 är rak och lagom stor.

Rozzy
0

VIlka fina kannor, så kul att du lade upp dem. De som jag tycker är bäst är 1,2 och den lilla favoriten 5 de är fina former att finslipa på, jag håller med abbis om att kunden tycker om att  känna och välja lite.

lotta2
0

Visst är dom fina kannor på sitt sätt allihop, men hon bad ju om ändå en formdisskussion? Kom igen nu och tyck till lite om formerna!

Abbi, varför tycker du inte att vad du tycker personligen hör hit? * lätt förvirrad* Det var väl ändå det som Pyro ville ha reda på och inte vad som kommer att sälja?

Eller ska vi bara vara super snälla och säga at alla är fina men bäst är nr X?

Rozzy
0

Jag får väl läsa mellan mina egna rader då… 3,4,6,7,8 gillar jag inte - de känns inte bra i proportionerna eller har ej tilltalande detaljer.

saltglazed
0

Nummer 4 e fin i form men örat känns lite fel i form i förhållandet med kannan.

saltglazed
0

Jag skulle vilja lyfta örat mer så det går i linje med pipen.

CarolineD
0

Ja, så att det går en linje via pipens övre kant, genom kannan och ut i hänklet. Sånt är jag gräsligt svag för, hade köpt den direkt! Kannan (nr 4 alltså) kunde också gärna fått ha lite mer volym i undre halva. Denna kanna känns mest personlig tycker jag och om du jobbar på den utstickande kanten lite tror jag det kan bli jättebra.

Jag verkar också vara den enda (hittills) som gillar hänkeln på nr 7, "resväskan" som Saga sa. Den är annorlunda, enkel och snygg. Men kannan den sitter på gör inget större intryck.

Roligt hur det ser ut som en samling djur på parad när man radar upp dem sådär! Tack för att du delade med dig av dem!

Bregotta
0

Jag tycker bäst om kanna nr 1. Den känns mest rejäl och inte så vanlig även om jag skulle vilja ha den lite mer "bullig". Jag skulle också vilja att hänkeln inte slutade i en liten sväng utan gick direkt in i kannan. Kanna 2 är också i min smak men lite för vanlig för min smak. De andra kannorna känns lite återhållna, lite tama, jag håller med Saga om att de skulle vinna på att "ta ut svängarna" lite mer det skulle ge lite mer karaktär till kannorna. 

Tack för att du gav denna möjligheten - vi är nog många som lär oss en hel del av det!Glad

pyromanen
0

Oj så kul att det redan blivit 18! svar Glad  tolkar det strax som att det finns intresse för formdiskussion he he.

Sen får jag ge Lotta2 rätt i att 8 grejer var för många, det märker jag om inte annat när jag läst igenom alla inlägg och fått öppna bilden 117 ggr för att minnas vilken som var nummer 6….  en erfarenhet att ta med till nästa formdiskussioner…  det var ju ett första försök detta :-)

Mycket glad och nöjd med att många av er vågar vara raka och ärliga och konkreta, för det är ju det som måste till om man ska få upp ögonen, lära sig, utvecklas är jag övertygad om. gäller i alla fall för mig.  Tackar! Sen är man ju alldrig överens med alla om allt, och ska inte vara det heller, förd då hade vi ju gjort likadana saker allihopa.

Har blivit medveten om flera (för mig) nya saker.  Att jag gillar också bäst när handtaget inte har en liten knyck. Men jo jag gillar utplattat kant uppe, fast inte helt så mycket som det blev på nr 4 här. 

Ingen av kannorna är tjockt drejade. Desto värre om de då ser ut att vara det. Har nog på alla sparat lite lera till överkanten och plattat ut, kanske är det som gör det. Nån som har bra exmpel på andra kanter/avslut på kannor som ni tycker är snygga?

Nr 4 är den som mest liknar en "Lise-kanna", fast jag håller med Saltglazed om att linjen i handtaget ska vara mer en förlängning af piben och bågen på handtaget vil jag ha mindre.  Nr 1 och nr 2 skulle jag aldrig göra i vanliga fall utan tvingade mig att göra dom för denhär formtrådens skull.  Framförallt nr 1 bar mig emot, men jag tänkte att i en formdiskussion om kannor måste finnas med ett exempel som har sin tjockaste mage ovanför mitten. Jag tycker alltså inte alls om det och det ogillande har nog ett praktiskt ursprung. Min kompis har en kanna som är sån, och med smalare nättare bas. Minns att jag tyckte den var jättevacker när jag såg den första gången. Den är tunnt drejat och väger nästan ingenting, men full av saft väger den kanske 1,5 kilo, varav huvudtyngden då är högt upp.  Den "uppetunga" svindyra saftkannan ihop med ett lite vingligt trädgårdsbord på en stenlagd terass och så mina 3 ungar ivriga efter saft….  konstigt att den fortfarande är hel.

Vad innebär "ta ut svängarna" ???

Sagakeramik
0

De här tycker jag tar ut svängarna.

http://members.aol.com/nedheywood/casson.jpg Ett bestämt formspråk inga osäkerheter om vad som är runt eller vad som inte är det. En tydlig pip och ett rejält hänkel.

http://members.aol.com/nedheywood/casson.jpg

http://www.greatbasinpottery.com/gallery/images/Salt-Glaze-Pitcher.jpg

pyromanen
0

Jättevacker!

Tror inte jag gillar hälla ur den medmindre den är jättestor alltså, så att jag får in 4 fingrar i handtaget, det ser så litet ut.

pyromanen
0

Ordet "Bestämt"  finns flera ställen i olika kommentarer.  Är det möjligt att speca/förklara lite mer vad som menas med att en form är bestämt?

Sagakeramik
0

Hmm… hur ska man förklara det…. Vi bygger vårt formspråk på klassiska former som vi sedan antingen använder , dvs efterliknar eller förändrar. Ibland hamnar en form mitt emellan där det ser ut som om man försökt göra en klassisk form men inte lyckats eller där man försökt göra något nytt utan att lyckats med det heller, resultatet blir att det svävar mitt emellan. Där med inte sagt att en form som faktiskt är mitt emellan inte kan vara bra.

Shit vad jobbigt det blev.

Har du testat att göra en teckning ovanpå fotona av dina kannor?

Såg ett program på tv här om dagen som handlade om en grafisk byrå som designade text. De jobbade uteslutande med fonter som de sedan förändrade för att skapa unik text för exempelvis loggor. Med väldigt få förändringar av lite kurvor kunde de förändra ett ord skrivet med Helvetica till att bli något aldels unikt och så otroligt tydligt. … ja.. vet inte om detta förklara något , speciellt inte om man inte sett programmet:/

mangobango
0

Eftersom jag besökt dig och hållit saker som du gjort i min hand, ser jag också varför du anser att nr 4 är din form. Den liknar andra saker du gjort och det formspråk som är ditt, liksom en skrivstil för hand. Fortsätt på den vägen och experimentera med den formen. Du behöver inte behärska alla kannformer du kan tänka dig, vilket det känns lite som i detta foto.

Flört

En kannas egenskaper räknas för mig i första hand om den kan hälla bra. Pipen är jätteviktig, så att det inte rinner över åt sidorna eller längs med kannan (ngn droppe får man tåla som efterrinning).

Sen tycker jag att handtaget ska vara balanserat  så att när kannan är full med saft så ska man känna kraft i armen att hälla ur den. Därför drar jag mina handtag med en kraftig sväng uppåt, de är högre än själva kannan. Dem blir då mer lätthällda tycker jag. Tyngpunkten hamnar liksom under handtaget och man behöver bara vicka på kannan för att få ur innehållet.

Jag gör kannor med mage både över och under midjan. Jag upplever att de med magen över är mer lätthällda, då i kombination med högt handtag.

Så mitt tips är att pröva funktionen på dina kannor, då tror jag du hittar vad du gillar, så har det varit för mig.

pyromanen
0

hej igen!

Vill förtydliga lite: Tanken var att diskutera form mer allmänt. Kannorna gjorde jag för att ha några exempel att diskutera utifrån.  Dom är exempel bara. Det handlar inte om hur just jag ska göra kannor :-)  Är det ingen mer som tycker nåt om kannor, vad är viktigt för att en kanna ska vara bra (enligt dig)?

rakuLotta
0

Den får inte vara för stor för den blir så tung när den är fylld. Sen gillar jag när handtaget är såpass stort att jag kan få in hela handen och liksom hålla handflatan runt "magen" när jag häller när den är full. Blir som avlastning och jag gillar greppet att hälla ifrån. Pipen är ju klart viktig, att den inte häller för mycket på en gång, alltså att strålen inte blir för bred och att det inte droppar från den. Och att den är drejad hyfsat tunnt så den inte blir för tung av det skälet.

ijonsson
0

# 20 SÅ ska en formfulländad kanna se ut i mitt tycke!! Frodig, generös, kraftfull och säker i sitt formspråk! Det syns att formgivaren har det "rätta seendet"! Undrar om det är möjligt att helt och hållet är möjligt att träna fram det seendet..? Jag tycker själv att det blir bättre och bättre ju mer man jobbar med sitt skapande, men måste man kanske ha det i generna också för att lyckas helt..?

pluppan
0

vilken rolig diskussion!! bra pyro!!

naturligtvis är det med form att smaken är som baken

en kanna bör ju naturligvis ha vissa egenskaper, inte vara för tung, skön att hålla i när du häller så att du har kontroll och bra flöde m.m

handgjord keramik verkar mest som om kunden köper med ögat och med känslan

en viktig grej tycker jag är att formerna går ihop med ens övriga sortiment men det brukar nog bli så småningom när man jobbat ett tag med dom

till dina drejade kannor och mitt tycke jag kommenterar de jag tycker något speciellt om

1.ganska klassisk, jag skulle tyckt att den blir bättre balanserad om den var smalare längst ner, vacker hänkel

2.mycket klasisk och fin med jättefin hänkel. jag tycker om när hänkeln går över toppen

6. denna "stör mig" för att formen inte är rak, kan helt inte med formen på denna

7. denna hänkel kan nog inte var bra/skön att hålla i

hej hopp

minx
0

Jag gillar nummer 5 :)

Denna kommentar har tagits bort.
kinnekulle
0

Viktiga saker för en kanna tycker jag är, att den ligger bra i handen, skön att håla i , handtaget skall passa min hand, den skall vara skön för ögat, harmonin i kannan skall var bra, det får inte finnas "tveksamheter" i formspråket utan en bra linje

Själv är jag svat för nummer ett. Jättefina kannor de flesta av dem, men som sagt nummer ett. Tack för ett roligt inlägg!

Doriz
0

Jag tänker också att det är viktigt att den är bra att hälla ur och go att hålla i men så tänker jag också att det beror på vad man skall ha i den … Vinkannor ser inte likadana ut som saftkannor för mig. Det handlar inte enbart om storleken utan också om formen. Är det någon mer som tänker så?

KeramikeniSkredsvik
0

Jag gillar inte hänklar som går upp över kanten på kannan, och inte heller pipar som sticker upp. För då är det inte så lätt att ställa kannan upp och ner på tork när man diskat den, den vinglar liksom omkull.

Med en låg mage och hög och markerad midja måste man vinkla kannan väldigt mycket för att hälla ur det sista.

Jag tycker att det är snyggt med den lilla böjen på slutet på hänkeln, den blir lite mjukare. Men det beror också på hur själva kannan ser ut.

Smaken är som sagt som baken, delad. Men jag gillar nr 1.

/Sofia