Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3627 ggr
rakuLotta
0

Terra sigillata

Ska blanda lite Terra sigillata , men nåt jag undrar är:  behöver man glätta efter att man tagit på terra sigillatan? ,i vissa trådar står det att vissa polerar efteråt men i artikeln står det :

Till skillnad mot att glätta med sten för att få fram glansen, så får man med terra sigillatan glans även på texturerade ytor , vilket gör att den är bra även för skulpturer och liknande.

Detta tolkar jag som att man inte behöver glätta.  eller är det så att det blir ännu glansigare med glättning oxå?

Ulle
0

Jag brukar gnida med ett sämskskinn. Det räcker att putsa lite löst så får man en fin glans. Men jag glättar alltid först och tar sedan på Terra sigillata.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vanja-K
0

Rakulotta, vitsen med terra är att få en enorm glans. Klart att man glättar efter att ha lagt på terran. Om du vill ha superglans; lägg på ett lager till tunnt efter det första torkat lite. Glättra så mycket du orkar sedan. För att få den riktigt kraftiga glansen ska man glätta med en sten eller en sked. Något som är hårt. Först trycker man lite lätt, därefter hårdare. Att använda sämskinn är okey vid den första lätta glättningen. Men för att få  superglans så måste det vara något hårt.

Som jag skrivit förut är min erfarenhet att om man vill ha riktigt blankt, så gör man som ovan. Som jag även skrivit förut så gkättar jag oftast framför tv och glättar i omkring 1-2 timmar. Då får man en glans som ser ut som glas. För jag vill ha mitt som den indianska gamla tekniken. Sök på Native Indians Ceramic, om någon undrar vad jag menar.Då kan ni se glans!!!!!

Sen är det upp till varje person att glättra som man vill och orkar.

Ett tips: efter att man lagt på 2 lager terra kan man gnida in det man gjort med olja. Som man sedan glättrar lite till. Då får man dessutom ett lite mer vattentätt gods.

rakuLotta
0

Ok. tack. Jag hade tänkt blanda idag men så fick jag inte tag på vattenglas. Apoteket för det inte längre och inga färghandlar hade det heller. Blev att beställa från Lars T.

Typiskt när man fått för sig nåt. Sen ska det ju stå några dagar… men det får bli nästa veckas projekt… synd för denna vecka är vi barnfria så nu har jag kvällarna fria till keramikande. Härligt!

rakuLotta
0

#2. Det finns inga genvägar då he,he…. nej bara skojar. Jag fattade bara inte om man skulle göra båda. Tack för ditt utförliga svar! Glättar du både före och efter då?

Nej, nu går åskan här så jag får stänga ner…. kan bli dyrt annars…..

Vanja-K
0

#4  Ett tips till. Något som jag tycker är mycket snyggt är att blanda  i  lite färgpigment i terran.

Ja, om jag har olja, så glättar jag före och efter.

Vanja-K
0

Glömde en sak. När man ska rakubränna så bli ytan  mycket len och fin, med terra och lite glättring.

rakuLotta
0

#5. Är det vanlig matolja man använder då?

Vanja-K
0

Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Står bara olja. Men jag har använt matolja eller typ olivolja. Detta ska jag kolla på min kurs i aug.Men det måste vara vanlig olja, tror jag, för vad skulle naturfolken annars använda  för olja???

koko
1

Men men bränn för jösse namn inte godset i högre temp än 925 grader, för då förstör du glansen, terra sig:en blir matt!
Ulla har skrivit en matnyttig artikel om det här i forumet, där finns även "bildbevis". Och det är sant, jag har provat själv…

Jag har även gjort terra sig. av terracottalera, funkar oxå.

Finns under Artiklar, Forma o dekorera.

Lycka till!!

Vanja-K
0

Tack Koko! Glömde skriva att det finns en maxtemp för glansen. Lätt att tänka att andra vet.När man själv kan.

rakuLotta
0

Nu har jag vattenglas och ska till att blanda terran. Har ingen tillräckligt stor glasburk/skål… Är det svårt att se lagren om man tar en spann eller annat icke genomskinligt… Jag menar, går det att se uppifrån när terralagret tar slut och det som ska slängas börjar?

Bara en fundering om jag bör skaffa ett större genomskinligt kärl?

lotta2
0

Det går såklart men det är svårare att se exakt. Men gör du en större sats så har du ju mer att  se till att börja med. Annars kan du ju göra en sats och hälla i flera olika mindre genomskinliga burkar…:D

rakuLotta
0

Ah, tänkte ju inte så långt att det går att dela upp det i flera… då löser det sig nog. Tack Lotta!

rakuLotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter lite letande så hittade jag en 2550g saltgurka burk. Det första receptet på Terra sigillata som stod i artikeln passade precis upp till lockkanten. Så ni som står och letar glasburk och är sugna på saltgurka, slå på stort och köp storpacksvarianten på Willys så får ni en perfekt storlek på glasburk:-)

Sleipnir
0

Vad händer om man låter blandningen stå mer än 4 dagar, jag glömde av den så den fick stå en vecka det kändes som att det lagret som skulle vara terran bara var grumligt vatten så tunt skall det väl ändå inte vara?

Vanja-K
0

3 14 Smart med gurkburken!

# 15 det spelar nog ingen roll. Jag har också låtit mitt stå en vecka. Terran kan ju faktiskt vara tunn. den är ju lite grumlig.

Sleipnir
0

Ok tack för svaret Vanja-K

Ulle
0

På tal om burkar: Jag köpte en genomskinlig plastburk med lock på ÖB. 5l och ganska billig. Den var perfekt till Terra sigillata. Äter inte så mycket saltgurka…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

rakuLotta
0

#18. Inte jag heller ,hehe, den här burken köpte min man som trodde att han gillade dessa hela gurkor jättemycket… men det gjorde han inte. Så den bara stod där i kylen. Alltså sneglade jag på den nån dag och frågade om han skulle käka nån mer saltgurka… Det skulle han inte!

Men ÖBs genomskinliga lät ju bra. Jag stod och funderade på vad som kunde passa som var genomskinligt. Skönt att slippa klämma i sig en bigpack saltgurka bara för detta ändamåletFlört

koko
0

Köp smörgåsgurka. Mycket godareSkrattande

rakuLotta
0

Nu är det dag 3 på min terra burk  och som det ser ut nu så känns det bara som att det är två skikt , eventuellt ett litet skikt längst upp som bara är på en och en halv cm. Blir det så lite vatten att slanga ur eller kommer den att skikta sig mycket mer på en dag?

är lite nyfiken på hur mycket som blir terra och hur mycket man slänger… eller om jag gjort fel??

rakuLotta
0

En annan grej.. om man nu slangar upp vattnet och sen terran, är det giftigt(tänker främst på vattenglaset,( läste att det var basiskt och frätande i koncentrerad mängd…) Inte så att jag tänkt dricka det… men jag är ju ingen van slangareGlad….

Vanja-K
0

Det blir ungefär den mängden vatten. Det brukar bli mycket terra på en blandning. Mängd; vatten minst, lagret av från slammet lite mer och terran i MITTEN är mest. jag brukar inte slanga mitt. Använde en lite revaxör. Sån som man har till öronen. Finns på apoteket.  Då slipper man få något i sig av misstag. Suger upp x antal gånger till vattnet är slut. det ser man tydligt och klart, när vattnet är uppsuget.

Nu ska vi åka från regniga Stockholm till Gävle, min sista vecka av sommarledighet. Kanske det är lika "fint väder där". Men hur kul; med en bruten tå och kryckor???

rakuLotta
0

Smart Vanja-K. En sån har jag från småbarnstiden.

Ha en skön sista semestervecka, trots tån. Hoppas det läker fort!  Du kanske hittar lite keramik att titta på eller så får du ta dig en god bok. Det är ju lite sånt väder.

rakuLotta
0

Jag tyckte det var väldigt svårt att se översta vattenlagret… men jag hoppas att jag gjort rätt i alla fall. En fråga angående val av lera att pensla Terra sigillata på. JAg har drejat lite idag och då blev det på fylelera. Den är ju lite gulorange. Om man tar terrra på det men bara på utsidan tex, hur blir det med färgskillnaden då? Är det bättre att ta på hela även om man inte kommer åt att glätta på insidan så bra. Vad jag menar är om terran i sig har färg och passar bäst på vit lera? (alltså om jag inte har tillsatt färgkropp)

rakuLotta
0

och en annan fråga. Nu är terran väldigt vattnig. Spelar det nån roll om de n ä'r vattning eller om man lägger den i skröjad skål som det stod man kunde göra. Blir resultatet bättre eller gör det ingen skillnad om den är vattnig eller tjockare?

Vanja-K
0

Terran i sig har ingen färg. Det går alldeles utmärkt att lägga på färgad lera. Jag har lagt på röd och svart lera. Blir alldeles utmärkt. har också haft vit lera i botten. Glättrat in savrt kobolt. För att sedan lägga på ett par lager terra. Det blev riktigt bra. Jag tycker inte att det blir någon färgskillnad om som din lera är gulorange. Eftersom terran är ofärgad. Sedan kan man ju exp. med färgad lera och färgad terra. Men det är överkurs. Ha! Ha!

Spelar ingen roll om terran är vattnig. För det är den oftast. Men jag lägger på med en PENSEL. Annars blir godset dränkt.

Har en anteckning om vad man kan lägga i för att terran ska bli tjockare. Ska leta. För min del tycker jag att det är bra att terran är tunn. Eftersom jag oftast lägger på fler lager.

När terran har stått ett tag bildas på nytt ett litet tunnt lager. Mycket mindre än det första. Men det brukar jag ta bort.

Tog du #26 en revaxör? Tag gärna ett kort sen, så jag får se hur det blev på Fyleleran. Snyggt,tror jag!

rakuLotta
0

Tack Vanja-K, du är en klippaGlad!

Japp, jag tog en revaxör. Funkade utmärkt. Jag lägger ut bilder sen på min sida, men det tar väl ett tag. Som vädret är nu så har jag ingen lust att gå ut och rakubränna.

lotta2
0

Rakulotta, Läste ordentligt nu i första inlägget frågan  om man måste glätta med terran. Nej, det behöver man inte.  Det finns ju faktiskt flera anledningar att använda terraa sigillata förutom glansen man kan få ! En annan anledning att använda terra sig är också att få en yta mer lik en glasyr fast ändå inte så att säga, dvs lite mer vattenavstötande yta tex, en yta som inte riktigt är glaserad utan inte heller riktigt rå, ett mellanting kan man tänka sej. Så man behöver inte glätta om man inte vill ha den extra glansen man kan få med terra sigillatan. Även om det är det mest känsa användningssättet. Tänkte bara förtydliga…

Vanja-K
0

#29 Du har så rätt. men även om man inte vill ha det blankt, så blir det en lenare yta om man glättar. åtminstone lite.

#28  Mmmm vi har också dåligt väder. men jag tror att jag skulle gärna i nuläget bränna. Allt utom att gå omkring med bruten tå och kryckor.

rakuLotta
0

Jag ska testa att göra en utan att glätta och en med( eller flera) så kan man ju få se skillnaden… Tack Lotta2 för förtydligandet

lotta2
0

#30, jo själv glättar jag oftast. men det går att låta bli om man vill, ville bara få fram det med att det finns flera sätt..:D

Ulla
0

Jag hittade just det här som Gullebokeramik skrivit i sin blogg. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Ja, där ser man, det går att använda mycket till mycket!! Själv gör jag ringblomssalva varje år som jag använder till händer, fötter och svart/rakubränt gods.