hänkelpressfrågor
Har sett hänkelpressar i olika storlekar, en modell större som jag hört kallas extruder och så en vanligare modell som bl. a Tärn, experterna verkar saluföra. Är det någon som vet var man kan köpa den större modellen?
Och hur som helst är jag intresserad av att köpa vilken som, om någon råkar ha en begagnad till salu…Helst jättebilligt, naturligtvis
.

Här är några länkar för extruders..finns säkert fler
http://www.axner.com/axner/equipment/clay-extruders.php
http://www.scarvapottery.com/opencontent/default.asp?itemid=386§ion=PRODUCTS

skulle helst slippa krångla med utländska leverantörer. men det kanske inte är så krångligt som jag inbillar mig.
nån med erfarenhet?

Känner du ingen metallare/svetsare som kan gör en till dig. Min är hemmagjord och den är jag mkt nöjd med.

#3 har du foto på din press? Låter intressant med en hemmagjord säger hon som alltid "ska fixa allt själv".

puttar bara upp

Jag tror att Mats på Brännpunkt saluför en lite större variant. Själv letade jag efter en beg. men fick till slut krypa till korset och köpa en av Tärn. Den är helt OK, bara lite jobbigt att skruv fast de undre delarna, (har sett varianter med ett enkelt virdhandgrepp,) men för det priset står man ut med det…
/Marie
7# Jag tror att jag har samma som dig.
Jag är irriterad över att det pyser ut lera när man trycker ut hänklarna. Jag kanske inte har monterat den rätt. Jag är inte riktigt nöjd med den.

Jo, det är ju en enkel modell - och det "pyser" ut lera i skarven. Det går inte att skruva helt tätt. Värt att tänka på om man ska köpa en ny- var inte småsnål!

#7 och #8
Jag har också samma hänkelpress - och samma problem. Leran pyser ut i skarvarna. Detta löser jag genom att tejpa med silvertejp över skarvarna, sen går det som en dans. Det går ju visserligen åt lite tejp men det sparar på irritation…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Tack för tipset Ulle, det ska jag pröva. Om man lägger till några hundralappar tror jag att man kan få en bättre modell.

Det blir inte alltid bättre för mer pengar … det finns en anledning till att jag inte säljer några "värstingmodeller". Själv använde jag t.ex. förr Rodervelds press som finns på en av länkarna ovan, en holländsk "toppgrej" fast med exakt samma pysfenomen, skillnaden är att den kostade minst 3 ggr så mycket för samma pys… Det var väl inget fel på den pressen jmfrt med andra men pyset har rent fysiska orsaker. Det räcker med en tiondels mm nånstans i en skarv. Pyset uppträder speciellt när man har en enda liten profil i plattan. Ju större pressens diameter är desto mer tryck på leran. Gör man stora rör med tjocka väggar vill leran hellre ut genom det stora hålet och inte vid sidan om och då pyser det mindre. Ett tips är att göra flera "hänkelhål" i samma platta. Ju fler hänkelhål, desto mindre pys vid sidan om. Och då får man en himla massa ämnen på en gång.
Det blir gärna en kompromiss, antingen gör man en tätare press som då blir jobbigare att rengöra och mycket dyrare, eller så blir den enkel och billigare med lite pys på köpet. Ibland får man som sagt både betala mycket och leva med pys. Det viktiga är att man får ut sina profiler lätt och gärna att den har stor diameter så man får plats med stora ihåliga rör eller många hänkelämnen snabbt. Jag föredrar dragna hänklar själv, men bygger gärna saker med rör, runda o fyrkantiga. Silvertejp är himla fiffigt Ulle och om det spar flera tusenlappar blir det mer pengar till "pyslera" …