Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 1750 ggr
Casiopeia
0

Från lergods till stengods

Vår lilla keramikföreining har diskuterat att övergå till stengods från att ha jobbat med lergods innan. Tycker det är lättare att jobba i och blir fint och användbart även om man väljer att inte glasera. Dessutomfinns det så många vackra glasyrer att välja bland…

Nu är vi ett gäng glada amatörer så jag undrar lite vad vi rent praktiskt bör tänka på när vi byter lera. Vad är dom stösta skillnadena tycker ni mellan lergods/stengods? (förutom bränningstempratur, sintring och sånt då), Nackdelar/fördelar?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

bosse-cebex-gbg
0

Stengods / några plus

* Bättre hållbarhet

* Näst intill tätt

* Lättare att "lyckas" med glasyrer

* Uppmuntrar inte till användning av toxiska ämnen

Stengods / några minus

* Krymper när den sintrar. Risk för deformation

* Snävare färgskala att jobba inom

* Ökar energikostnaden en del

* Elementens livslängd förkortas påtagligt (typ 1/5 av livslängden relativt lergods - kan förstås variera en del)

Kom på detta snabbt….någon som kommer på mer..?

mangobango
0

Jag tror att man väljer lera efter person. Det beror som på vad man gillar och hur man vill uttrycka sig. Det som att välja olika typer av ritmaterial, vad passar mig?

Själv arbetar jag mest, typ 99% med stengods och det var nog för att det var det jag hade till hands på min  utbildning. Sen har jag testat lergods och fortfarande ibland skapar jag i lergods. Det finns underbara färger och roliga tekniker för lergods med engober, över/under glasyrer och ristningar som blir så läckert i lergodsleran. Men det slutar alltid med att jag blir besviken på lergodsleran, för godset blir så ömtåligt, går sönder lättare och det retar mig. Såg t ex i veckan en kanna jag gjort åt ett av stadens lokala kaféer och den var kanstött på ett antal ställen. Då, i just den stunden, bestämde jag mig för att fortsätta med den kannformen i stengods… fast den från början var designad för lergods.

Det som jag kan tänka mig fortsätta med i lergods är om jag skulle jobba med reliefer och väggdektorationer, skulptur, sånt som man är mer försiktig med. Men nu är ju inte jag lagd så mycket åt det hållet, men drömmer ibland om att vara det.

peeolina
0

Tänk på det att flera leror kan ha samma färg när de är blöta , blanda inte ihop rester med varandra ( i bränningen så klarar lergods inte stengods temperaturen och földen blir att lergodset smälter helt till glas… detta är inget man önskar sig ) Håll dig en sort eller välj färg på leran som du vet säkert skildnaden , detta är mitt råd lycka till.