Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1656 ggr
AnnaTH
0

Celadon och Coopers vita m.fl?

Jag undrar hur jag ska få tag på glasyrer som är lite speciella - i färdigblandad pulverform? T ex den här vita jag tänker på som "Coopers vita" och andra specialglasyerer. Måste jag lära mig att blanda råmaterial själv enligt recept eller kan man köpa dem som halvfabrikat och blanda med vatten? Skulle uppskatta det i alla fallGlad

Nån som vet?

lottapastationen
0

Hejsan!

Art4fun har massor av färdigblandade glasyrer som jag provat med bra resultat  jag kan rekommendera dom om du inte vill eller kan blanda själv finns alla sorters blandningar.Dom är amerikanska.

Vänliga hälsningar

Lotta

LarsT
0

En celadonglasyr får du genom att ta vilken transparent glasyr som helst, köpe eller självblandad och sätta till ett par procent järnoxid. Sen måste du bränna i reducerande atmosfär. Alternativt en grön färgkropp efter smak och bränd i elugn ( "fake celadon" )

En vit får du genom samma procedur men med ett vitt täckmedel, tennoxid eller zirkonsilikat fast runt 10 % tillsats.

Så inte måste du lära dig hela blandningen utan kan också utgå från en enkel basglasyr med få tillsatser.

Frågar du om det finns glasyrfabrikanter som blandar till just precis ett Cooperrecept så är svaret nej ( om du inte beställer ett ton ). De har naturligtvis annars sina egna kompositioner och även om de skulle använda Coopers så berättar de inte det i klartext av marknadsskäl. Alla vill vara unika och håller på sitt. Det är också därför man kan hitta samma glasyrer och leror hos olika återförsäljare fast under olika namn och pris.

Vill du använda just exakt Coopers siochså får du nog bita i Kiviksäpplet och börja blanda själv. Det är inte så svårt och komplicerat alls.

AnnaTH
0

Tusen tack för era svar - jag ska nog fortsätta blanda själv som jag har gjort hittills men behöver lära mej mer för att det ska bli bra - eller misslyckas några gånger till innan jag lär mej Glad