Recept på bronzglasyr
Hej!
är det nån som har ett recept på en bronzglasyr, eller har tips på vilka oxider man kan tillsätta en grundglasyr för att få bronzfärg (brunt med metalliska fält)

ingen? jag gissar på mangan och kanske järn?
Blanda själv en på runt 10-15% mangandioxid och en alkalifritt typ ceramas 2120 och lite kvarts i. jag kan lova dig att du kan få riktigt fina effekter där.

Brunt med metalliska fält vet jag inte, men en ganska homogent bronsfärgad glasyr får man om man blandar förljande (något särpräglade ) recept:
Manganoxid 43 %
Odewälderlera 57 %
Kopparoxid 5 %
kaolin 4%
Koboltoxid 5%
kvarts 5%
Glasyren skall brännas i vanlig oxiderande bränning till 1250 grader Celsius.
Den kommer ursprungligen från Claus Domine Hansens bok "Keramisk håndbog". Jag har aldrig använt originalreceptet med piplera (till 1220 grader C) Men den är lite rinnig trots kaolinet….. Och så blir den svart där den är tjock.

härligt!
som vanligt har jag ju inte de rätta ingredienserna hemma men jag tror jag gör ett försök med en egen alkali glasyr först och sen får jag beställa hem resten….
odewälderlera, är det en järnrik lera?

Den oderwälderlera, som jag använder är en järnrik pulverlera, som är röd till utseendet obränd såväl som bränd.
BTW: Jag har hört folk säga att mangan inte är direkt nyttigt, och som du ser så innehåller glasyren Mangan i rena vansinnespropotionerna - Så jag tror du skall undvika glasyren i typ filmjölkstalrikar, och tekoppar åtminstånde.
Själv har jag använt den till bla. oljelampor, i hopp om att ingen dricker kontenuerligt ur dem……
Jag har egentligen inte riktigt koll på hur hälsovådligt mangn är själv, men tycker at det borde kanske sägas ändå - när folk säger sånt så är det väl antalgigen en anledning till det nånstans……