Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5104 ggr
lotus
3

lera till vedspisen?

Sotaren tyckte vi kunde lägga lera i vedspisen,så järnet inte förstörs.Sådan lera säljs tydligen i v issa affärer.Är det någon här som vet om man lika gärn kan ta sten eller lergods lera?

Doriz
0

Min pappa bättrade på vår kamin invändigt och då använde han eldfast lera. Det var dock svårt att få tag på för det var något skumt med att inte vem som fick köpa … Kika på byggvaruhus eller någon som renoverar kakelugnar och kaminer.

LarsT
0

Vanlig chamotterad stengodslera borde fungera ett tag i alla fall. Eldfast lera bör du kunna köpa hos din vanliga keramikåterförsäljare, antingen som pulver eller som plastisk. Har de inte det kan du annars höra av dig till mig.

pyromanen
0

Har köpt eldfast lera (pulver) till vedspisen hos lokala affären som säljer kaminer o sånt.

lotus
0

tack för tipsen,nu ska jag kolla runt lite tänkte att jag kunde kanske ta stg-leran här hemma.

bosse-cebex-gbg
0

Jag gjorde en mix av ungefär 3/4 chamotte 0-1mm och 1/4 eldfast lera, utrört i vattenglas (inte vatten), som jag använde till att laga vår vedspis med, samt isolera kring bakugnen m.m.

Det är snart 20 år sedan, och det ser fortfarande alldeles fräsht ut.