glasyr som krackelerar
Hej!
Varför krackelerar en glasyr när man glaserar dvs när glasyren torkar, före bränning? Är en transp. glasyr. Jag har visserligen bytt lera från K148 till VM. Har glaserat insidan av småskålar (drejade) de är inte putsade eller slipade, bara drejad och lätt urtorkning med svamp direkt efteråt. Har provat att med att ta av vatten ur glasyren och även blandat tunnare utan nämnvärd skillnad. Den krackelerar så mycket ibland så att det gick att ta en pensel och borsta bort all glasyr. Det funkar att pensla men tycker att det blir lite för tunnt glasyrlager.
Någon ide´vad det beror på?
Någon som vill svara/har något förslag vad man kan göra?
Glaserar du oskröjat? I så fall kan det bero på att leran och glasyren krymper olika mycket under torkningen.
Jag har en tennvit glasyr som är extremt känslig för att ligga för tjockt på godset, ligger den minsta lite för tjockt på så krackelerar hela glasyren och kan tom släppa bitar av den innan bränning.Den är för övrigt väldigt lurig överhuvudtaget den glasyren…en sur en. Men snygg…
Annars tycker jag ofta en del glasyrer krackelerar innan bränning när dom är för tjockt blandade eller när dom är för tjockt glaserade på godset.
Godset är skröjat. Den krackelerar så att små bitar sprättar bort ibland. Det var inte speciellt tjockt glasyrlager. Nu har jag inte så mycket av glasyren kvar så det är ingen katastrof om jag får slänga den, men… Har någon förslag på en bra transp. glasyr som passar till VM leran?
Vilken temp bränner du i? Kolla pckså under stengodsglasyr recepten, där ska det finnas flera pålitliga transparenta glasyrer vill jag minnas…

Jag använder nr 314 i Coopers bok, den funkar bra till VM-leran, kägla 8-9. Du kan höra av dig till mig om du vill ha receptet.
MVH Caroline
Tack för hjälpen. Har Coopers bok så då kan jag kolla där också.
Skröjar i 960 gr.