Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 13612 ggr
vickevira
11/26/08, 3:04 PM

Frågor om bränning av stengods

Hej!
Nu har vi äntligen vår verkstad klar, och ugnen fungerar som den ska. Det mesta känner jag att jag nog har koll på, men några funderingar har jag. Hoppas ni vill hjälpa mej.

Skröjbränning stengods:
Måste man bränna på 1000gr eller räcker det med 950?
Ugnsventilerna har jag läst mej till ska vara öppna upp till 600gr och sedan stängas. Vad gäller på "nervägen"? Kan/bör man öppna igen vid 600gr då?

Glasyrbränning:
Ska ugnsventilerna vara öppna och stängda på samma sätt som vid skröjbränning?

Mia

Annons:
vickevira
11/27/08, 3:34 PM
#1

Puttar upp lite.
Är det någon som vill hjälpa mej? Glad

Keramik-Mi
11/27/08, 4:33 PM
#2

Hej Vickevira!

Ska försöka:

Skröjbränning - om du har en "ren" vit lera, dvs utan organiskt material, utan lavafläckar mm kan det räcka med 950 grader. Ju mer färgad en lera är, ju högre brukar jag skröja den. Då till 1020 grader. (För att orenheter ska brännas bort och inte påverka glasyren i nästa bränning)

Ugnen bör ventileras upp till 600 grader för att fukt ska kunna passera ut. Under avsvalningen brukar jag ha ugnen helt stängd ned till 150 grader.

Glasyrbränning - luftar ugnen upp till 600 grader även då, för att bli av med fukt som tillförs vid glaseringen. Kör denna bränning lite snabbare än skröjen.

Hoppas det har hjälpt dig något. Lycka till!

vickevira
11/27/08, 5:19 PM
#3

Hej!
Tack för att du tog dej tid att svara :)

Vi har köpt en begagnad Skandioven 180 med automatik Nabertherm 19C (tror de heter så…).
Automatiken har färdiga program för stengods (skröj och glasyr) som finns tabell för i handboken. Grejen är att den som har haft ugnen före oss har programmerat om programmen  och då lagt skröj till 950 grader istället för Nabertherms egentliga 1000 grader.
Jag programmerade tillbaka ursprungsprogrammet och har kört på 1000 grader. Men kunde inte låta bli att fundera över om jag lika gärna kunde stanna på 950 istället… Varje grad kostar ju!

Men, din förklaring var jättebra. Jag använder mest vit lera med lavafläck och gul och grå lera med mycket naturmaterial, så jag borde kanske öka på några grader till istället då.

Tack också för svaren om ventilerna!

Om någon annan har fler synpunkter och erfarenheter så blir jag jätteglad om ni vill svara också. Jag har ingen omkring mej att fråga, så jag är tacksam för att forumet finns :) Jag hittar mycket nyttigt och lärorikt här!

lotta2
11/27/08, 9:36 PM
#4

Ang vilken temperatur som är lämplig för skröjbränningen beror ju på vilken lera du använt. Använder du en lägre temperatur så suger skärver åt sej lite mere glasyr, har man en hägre temperaur så lite mindre  t ex. Enklast är ju att ta och kolla med lerleverantören vilken tempertaur dom anger som lämplig för skröj för just din lera.  Själv använder jag just nu mest K 118 och skröjar i 1000 gr, innan hade jag skröj med annan lera i 950 gr. Lite olika alltså. Men du kan ju ändra på ditt program till den temperatur du själv föredrar.

Ventlierna eller plopparna har jag i från ca 300 gr på vägen upp, på vägen ner öppnar jag dom någon gång efter 200 gr på vägen ner om jag ens öppnar dom alls, det beror ju på om jag är där eller om jag har bråttom. Men det blir så mest för att de passar ungefär med tiden då jag går förbi ugnen.

Jag vet att vi haft uppe denna frågan innan i forumet ang ventileraing  av ugnen så sök i arkivet också för ännu fler svar.

vickevira
11/27/08, 9:47 PM
#5

Hej Lotta!
Tack för tipset att kolla lerorna. Jag har köpt från Cebex. Det står nog i katalogen kanske om jag tänker efter. Ska se efter när jag kilar upp i verkstan igen.

Om ventilerna så hittade jag en annan tråd här. Men jag blev inte så mycket klokare. Det verkar som om alla gör lite olika. Det enda som jag läst mej till ska vara viktigt är att hålla öppet till 600 på vägen upp på skröj. För att det kemiskt bundna vattnet förångas, och ångan ska kunna komma ut. Varför jag undrar om nervägen är mest för att jag tycker det tar så fasligt lång tid… Jag har precis börjat bränna och är såååå nyfiken på att se om allt gått bra :) Jag läste bränningstabellerna i Prismas stora keramikbok (jättebra!!) och där står det att avsvalningen bör gå på ca 8 timmar, medan vår ugn svalnar till 150 på 12 timmar…

lotta2
11/27/08, 10:02 PM
#6

Vickevira, min förra ugn var en Naber och väldigt väldigt långsam i avsvalningen. Den brukade jag öppna spjället lite granna på från 350 gr ibland, ibland vid högre temperatur, lite olika beroende på hur rädd jag var om sakerna inne i ugnen. Var jag mycket rädd om doet så lät jag det svalna långsammare, annars öppnade jag lite granna på spjället  tidigare. efter 200 helt öppet ungefär.

Cebex har sin leror listade i katalogen så det har du rätt i,kika där!

Annons:
Keramik-Mi
11/27/08, 11:42 PM
#7

Ja, det tar väldigt lång tid för min ugn också att svalna. Får helt enkelt räkna med minst 12 timmar. Tålamodsprövningsövning… Glad

Det skonar både grejerna i ugnen och själva ugnen med element, att vänta med att öppna.

Det är precis som du skriver - det kemiskt bundna vattnet måste få möjlighet att passera ut.

Ha det gott!

Rozzy
11/28/08, 1:15 AM
#8

Bränner stengods skröj på 950 tycker den tar glasyren ok upp till 1020gr men ser ingen skillnad på slutresultatet,

Jag har inte mer slitge på mina element än innan, men nu gör jag såhär och jag ligger på samma nivå som förr

Jag öppnar ventilerna på skröj morgonen efter bränning då brukar ugnen vara kring 400-450 garder och då ställer jag även upp dörren på 5mm.

Glasyren är jag alltid nyfiken på så den kikar jag alltid på snabbt men inte högre mycket högre än 250grader, och då öppnar jag ventilerna och ställer luckan på lite lite på glänt.

vickevira
11/29/08, 10:54 PM
#9

Hej alla tre :)

Tack för era svar. Det är skönt med lite råd och input från er som har så mycket erfarenhet! Jag tar till mej av alla svaren och synpunkterna.

Vi har bränt två skröjugnar nu och det har gått jättebra. Och just nu står första glasyren på 1200 grader och har en stund kvar upp till 1250. Ska bli hur spännande som helst att få se imorgon hur det har gått!

Önskar er en mysig fortsättning på helgen!
Mia

Keramik-Mi
11/30/08, 1:07 AM
#10

Tack det samma! Håller tummarna att bränningen blir lyckad. Alla har vi olika erfarenheter och kunskaper och aldrig blir man fullärd - det är det fina med Keramik i fokus! Glad

[rolnor]
12/7/08, 5:49 PM
#11

Brukar också "glutta" på glasyrbränningar och även ställa dörren på glänt vid 300C, MEN gör inte det om du har bräGladnt porslin, stor risk att det spricker!!!

Upp till toppen
Annons: