Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 6595 ggr
cupcake
0

Glasera en gång till?

Har för mig att jag läst om det tidigare här, men hittar inte frågan . Jag var lite nyfiken på hur min ena glasyr skulle bli om jag målade istället för att doppa. Resultatet blev inge vidare. Så nu undrar jag om jag kan glasera om den? Om det går, är det bara att doppa som vanligt? Eller hur gör jag? /Susanne

susanne.k.wall
0

Hej! Det är alltid svårt att få glasyr att fästa om godset är sintrat. Man kan prova att värma krukan och sen doppa den i glasyren. Men jag tror inte resultatet blir detsamma som om du skulle glasera skröjat. Sen har jag hört nån som blandade i tapetklister i glasyren för att kunna glasera om. Klistret skulle ha en fästande funktion, har aldrig provat det själv dock. Susanne

lotta2
2

Som sagt värma godset är bra så glasyren  torkar snabbare och fäster bättre på godset. Man kan blanda i lite medel i glasyren och måla på för hand på det som behövs bättras. Jag har använt  ngn kur från Cebex som funkat bra. En liten flaska med mycket segt innehåll som kostade sådär 50 spänn tror jag, glasyrlim tror jag det stod på flaskan.Tapetklister funkar säkert utmärkt det med…:D  Vissa grejer har jag brännt om flera gånger, det brukar gå bra att spruta glasyr på grejerna om dom är mkt varma också.

avalon
1

Värm dom inte för mycket bara, jag körde in allting på 100 grader i vanlig bakugn och sen doppade jag i glasyr och då sprack grejerna. Inte smart !

Vavrakeramik
0

du kan värma i micron!

koko
0

Har läst att man kan blanda sirap eller sockerlösning i glasyren för att få det att fästa, men man bör bara göra det med det som man använder för det kan ruttna om det står i hinken ett tag.

Ulla
0

Sedan när man bränner så luktar det bränt socker så man får så trevliga associationer Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

susanne.k.wall
0

Vad det finns idéer på den här sajten.

#6 Doftar det jul eller…brännt socker och hopsättning av pepparkakshus…är det det du menar?

Ulla
0

Precis det jag tänkte på. Sånt man gjorde när ungarna var små.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

cupcake
0

Tack för alla intressanta förslagGlad

LeWE
0

Tapetklister har jag hört är bra att blanda i glasyren, har inte provat själv men hört det.

[karamell]
0

Man kan använda sej av hårspray, spaya på, låt torka, glasera! Funkar jättebra, eller värm i ugn, micro, värmepistol.

[karamell]
0

Glömde en av de bättre trixen, använd stärkelse i pumpflaska spraya på och glasera. sen sitter glasyren som berget……

purpur
0

Detta låter väldigt intressant. Måste få fråga…vilken slags stärkelse menar du?

grenolin
0

Jag använde hårspray…var lite skeptisk först men det funkade faktiskt. Men man måste låta sprayen torka innan glasering tror jag. Jag gjorde inte det på några och då började sprayen rinna lite.

troll
0

Jag brukar ta bort så mycket vatten som möjligt från glasyren så att den blir tjocktjock. Det funkar bra.