Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3613 ggr
abbis
0

Ifrågasatte KHVC !

Detta skickade jag till KHVC

Hejsan
Jag har blivit nekad medlemskap hos er med motiveringen att jag saknade HDK
utbildning.Har sett att ni har medlemmar som även dom saknar utbildnig och även
yrkeserfarenhet.Jag har jobbat heltid och försörjt mig i 30 år som krukmakare jag har
flera meriter som t.ex en drejarmästartitel.Jag sökte på arbetsprover som är väl
genomarbetade men ändå så får jag avslag .Jag får möjlighet att söka igen står det men
jag kommer aldrig få någon HDK utbildning och jag tycker det är ganksa bortkastat att gå
en utbildning för att lära mig nått jag redan kan! Min fråga är varför man skriver att
man kan söka på arbetsprover när så inte är fallet?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar Annbritt Schmützer / krukmakeri hemjord Nora

Detta svar fick jag idag :)))))))))))))))))

Hej!
Jag skriver till dig med anledning av ditt mejl angående din ansökan om medlemskap i Konsthantverkscentrum.
Kriterierna för bedömningen är att den sökandes konstnärliga och tekniska kunskaper skall motsvara en kandidatexamen från någon av högskolorna inom området. Juryns bedömning är att det du visade för bedömning inte når upp till den nivån. Givetvis kan dessa kunskaper erhållas på annat sätt än genom högskoleutbildning, vilket förklarar att vi har medlemmar som saknar de formella meriterna. Det är också anledningen till att möjligheten ges att söka medlemskap genom jurybedömning. För din information vill jag också nämna att endast 11 av årets 34 sökande via juryn antogs.

Med vänlig hälsning

Mio Schlegel

Med mina kunskaper och erfarenheter så kan jag inte tycka att att kompetensen är speciellt hög då man uppenbarligen inte kan skilja päron från äpplen . Må verka kaxigt men det är inte första gången jag blir behandlad på detta viset pga min brist på utbildning!!

Kan faktiskt tycka det är ganska inskränkt när man inte kan likställa en lång arbetslivserfarenhet med en utbildning! Stackars dom som ärver sitt yrke  och är duktiga.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

annakarta
0

Skit i det där, du är bra som du är, med eller utan medlemsskap i vad det nu heter. Och du är förmodligen en av få som kan plocka ut hyfsad lön som krukmakare, tror du alla medlemmar i KH… gör det?! Släpp det och tänk på Provance Flört istället! Du är i alla fall en av mina favoriter här på iFokus som jag lär mig massor av! Tack för att du (och alla andra) delar med dig! Har heller ingen utbildning, åtminstone inte "rätt" utbildning, men roligt har jag - hela dagarna!!!

abbis
1

Ha ha ha ..ni/du är underbar!!!!!!

Umerkajeff
0

Vad är KHVC  ?

Stå på dig , jag tycker du gör superfina grejor , blir förbannad då jag är in på din sida och gluttar ibland , förbannad för att jag började så sent och aldrig kommer nå din nivå .. Stå på dig

poja
0

Vad är fördelarna att vara med där?

abbis
0

Du får info om utställningar .Dom har egna gallerier du kan ställa ut i .Dom har kontakter så du kan vara med på bl.a formex.I stort sett så öppnas nog en del dörrar*L*.Dom har bl.a ett finger med i wadköping där wadköpingsstipendiet delas ut!

Gå in på khvc så ser ni alla medlemmar där!

www.konsthantverkscentrum.se

Vavrakeramik
0

De ville inte ha mig heller. Nog blir man lite irriterad över att man blir irriterad för att man inte duger, inte är tillräckligt konstnärlig helt enkelt - bara en simpel krukdrejare… Spelar ingen roll hur duktig man är på att dreja tydligen, eftersom Abbi blev dissad.

Än mer irriterad blir jag dock på konstvandringen här i Södra Bohuslän, se www.konstvandringen.se, där man inte ens vill se arbetsprover utan enbart går på pappersmeriter. GGGRRRR! Varför ska just jag bo där de har Sveriges "smalaste" konstvandring. Jag blir iririterad så fort jag tänker på det. Måste behärska mig varje gång nån kund frågar om konstvandringen för att enbart säga att jag ej är med i den men har öppet ändå istället för att börja spy galla. Oj, nu spydde jag visst galla. Fy på mig, bäst jaf slutar skriva nu.

Ulle
0

Konstigt med KHVC. De måste vara väldigt inkonsekventa. När man tittar bland medlemmarna så har inte alla högskoleutbildning och vissa är ju faktiskt som vävra uttrycker det: "bara simpla krukdrejare"… även om det ser ut att vara hög standard på grejerna.

Men de kanske har kontakterna som krävs för att få komma med. Tyvärr hänger det ju många gånger på att frottera sig i de rätta kretsarna, så att säga…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

abbis
0

Frottera sig = slicka nån i arslet…*L*Tittar man dessutom på va en del producerar blir man mörkrädd om man nu ska vara lite kritisk!

Vi som inte duger kanske ska starta en egen föreningSkrattande

poja
0

#8 Tänkte precis föreslå detsamma. Men det kanske redan finns en sådan.

Ulle
0

Föreningen VSID (vi som inte duger)…

KRIS (krukmakarnas revansch i samhället) - hopps det var visst upptaget…

FLIS (föreningen lermakare i skuggan)

Raku (Ratade arga krukmakares upprättelse)

eller kanske mer rakt på sak:

B-Laget - lite nedsättande kanske - "Superettan" låter bättre..

Foten i munnen

Ulle
0

Och vävra, du kan, istället för konstvandringen på din ort starta "KONSTÅKNINGEN" och arrangera den helgen före "polarna" som inte lät dig vara med…

Det vore väl en superb idé..

Nog spånat nu. Jag skulle egentligen städa men detta var roligare.

poja
0

Ja nu var du jätterolig!! Raku Var ju riktigt bra!Skrattande

Godsagare
0

Till skillnad mot dig tycker inte jag att det här är alls lika roande.

När jag läser det här ser jag att det är allvarliga anklagelser som uttalas.

Det får mig att känna mig illa till mods. Det är inte enda tråden där allvarliga anklagelser riktas mot personer, stiftelser eller föreningar som inte kan försvara sig här.

Det är så klart tråkigt när någon känner sig åsidosatt men i den bästa av världar, vad behöver ske för att lyckan ska vara total?

Om man lägger ansvaret på andra för att ens liv ska bli roligare/lättare/bättre etc så gör man det nog onödigt jobbigt för sig.

Ledsen om den här kommentaren känns lite väl hård men i tidigare tråd har det funnits önskemål om rakare svar. Jag provar ett sånt nu och ser om det går hem.

[rolnor]
0

Man får nog tåla att bli refucerad ibland, samtidigt så får man glädjas åt att ha fans som tycker att man är duktig…

Jag fick inte vara med på Liljevachs vårsalong i år, thats life…Obestämd

Vanja-K
0

Detta som inlägget handlar om förvånar mig inte alls. Tråkigt!

Jag arbetar som bildlärare sedan minst 10 år tillbaka. Har gått xantal kurser, jobbat med konstnärer. Lär ut det mesta inom målning, teckning, keramik m.m. Mina kunskaper är säkert 100% bredare än de som går ut på konstfack eller bildlärarlinjen. För att inte tala om de kunskaper rjag har inom det textila området. har även jobbat som studieledare inom lika områden.

ÄNDÅ FÅR JAG INTE GÅ PÅ VISSA FÖRELÄSNINGAR PÅ LÄRARHÖGSKOLAN. För att jag inte har rätt sk. behörighet.Bara en sådan lite sak.

Jag kan inte förstå mig på de som bestämt reglerna för olika medlemsskap eller intagningar. Tänk så mycket människor de finns bland de stora, inom olika områden som är ortoligt skickliga. Jag vet en hel del konstnärer, hantverkare som inte heller gått den skolade vägen.

Måste nog säga att  det man lär sig genom skolad utb. Är bara en liten del. den stora kunskapen är genom andra eller rent autodidakta.

ijonsson
0

#13 Mmm, bra funderingar du har där…

Om man testar att vända på hela grejen och det var på detta vis i stället: Du har gått x antal år och utbildat dej inom ett område, lagt mycket tid och pengar på att nå den nivå du är på - TROTS det är det ingen SKILLNAD i intagningarna… De outbildade har precis samma möjlighet som dej att ta sej in på alla dessa ställe du vill in på… Undrar hur DET skulle kännas!?? Bara en tankereflektion… Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel men jag vill gärna tänka ett steg längre.

#1 Bra inställning!! Skit i det där Abbis!! Du vet väl själv din nivå!?

ijonsson
0

# 15 Spelar det med andra ord inte någon roll om en lärare är behörig eller inte tycker du? Hur ska man göra med lönerna då? Ska alla som utför samma jobb ha samma lön? Eller högre lön om man har lagt 5 år på utbildning? Knepiga grejer det där..

Ulle
0

#13 Du får absolut skriva raka svar. Det är allas rättighet i Sverige,  tryck- och yttrandefrihetens förlovade land.

Jag håller dock inte med om att det uttalas några allvarliga anklagelser mot någon privatperson i den här tråden. Möjligen menar du undertecknaren av brevet som Abbis har publicerat, men det är ju inte hon som privatperson som "hängs ut".

Föreningar som KHVC måste väl ändå tåla lite? Alla föreningar som godtyckligt sitter och bedömer om folk är inne eller ute endast med ett intyg från en skola eller i bästa fall ett par bilder som bedömningsgrund bör ju vara beredda på kritik. Det är helt naturligt.

Och tråden är ju fortfarande öppen så det är, så vitt jag vet, fritt fram för KHVC att försvara sig, vilket vore intressant om de gjorde, tycker jag.

Till sist: mina inlägg #10 och #11 var kanske lite omoget skämtande (dock med en allvarlig underton) om en allvarlig sak men jag råkade vara på gott humör och tänkte bara skoja lite. Ledsen om jag gjorde dig upprörd, Godsägare och eventuella andra.

Jag kan inte rå för det. Jag är en ytlig skämtare, helt enkelt.

Ulle
0

Här måste jag komma in och ställa frågan:

Vad är outbildad?

Är man verkligen outbildad när man, som abbi, har varit yrkesverksam inom samma yrke i 30 år och dessutom lyckats med konststycket att försörja sig på det?

Det är också något att fundera på.

abbis
0

Härligt…Vi behöver denna debatt..just för oss som varit yrkesverksamma  länge eller för dom som är födda in i yrket.Även dom behöver bli respekterade.

Söker man in på utbildningar så kan man räkna arbetslivspoäng.Mina 35 år i yrket måste oxå räknas samt drejarmästartiteln .Skulle vara helt underbart om KHVC kom in i debatten här.Vi är flera som mycket väl platsar som medlemmar som fått avslag.Jag har publicerat dessa brev i min blogg .Jag hoppas att någon representant ser detta!

Sen får man inte blanda ihop päron och äpplen .Det finns gånger man ska ha utbildningar .Jag skulle inte ville bli opererad av en självlärd kirurg t.ex .

Ulle  Du är helt underbar .Man måste ha humor speciellt om man ska orka med att jobba i motvind*L*

Vanja-K
0

#17 Måste svara dig.

Om en lärare i ett estetiskt ämne har behörighet eller inte spelar faktiskt inte så stor roll. Den som gått den.sk långa vägen har oftast mycket mer kunskap än den som utbildat sig. Som det är idag. Skillnad var det förr. Men nu specialicerar alla sig. Därför fattas det den mångsidiga kunskapen. Skillnaden med ett betyg i just en viss estetisk utbildning säger inte allt.

Lönemässigt, ja det är ju en fråga. Självklart ska en obehörig ha samma lön. Såvida inte den utbildade har gedigna utbildningar bakom sig och kan sin sak. Alla som genomgått många års studier är inte alltid den som har mest kunskaper.  Inom estetiska ämnen betyder det inte att man är extra kunnig bara för att man har utb. på papper. Det kan vara en grund. Men efter studier bör man nog satsa på praktik hos olika konstnärer eller andra estetiska inrikningar.

Du kanske tänker på pedagogiken? Visst  du bör ju kunna lära ut och ha kunskap om det allmänna pedagogiska.

Men självklart har jag arbetat som resurslärare ett par år innan mitt nuvarande jobb. Där har jag fått min. ped. del.

Obs! Att jag enbart talar om estetiska ämnen. Inte kärnämnen. Där bör man ju ha en hel del andra kunskaper inom området man undervisar i.

Så jag tycker nog att alla som arbetar estetiskt inte ska stirra sig blind på en speciell utbildning.Viktigt om du är bildlärare (eller något annat inom det kreatiav området) är att man har breda kunskaper och ett brinnande intresse av det man gör. Hur tror ni att det var förr med de flesta hantverkare och konstnärer. Jo, det gick den så kallade långa vägen. D.v.s Lärling!

Ifall att någon tror på allt som står i tidningar om elevers dåliga kunskaper. Hmmmmmmm! Kom och besök ett klassrum i vilken skola som helst, så förstår alla varför inte elever lär sig tillräkligt. Stimmet som gör konc. omöjlig. Vem tror ni står för det?????  Det är väl ingen idag som tror att alla elever sitter på sin plats.  De gör som de flesta andra idag. Går omkring och pratar om allt utom det som lektionen handlar om. Visst det finns undantag. Men det handlar inte om obeh. lärare, som media vill få det till. Som sedan allmänheten tror på.

Förlåt Abbi om jag kom lite på sidan om. Vill bara förklara om någon annan undrar. Det är viktigt att vi som jobbar med estetiska ämnen, kreativa ämnen känner att vi är lika mycket värda. Jag känner faktiskt folk som studerat i många år, där jag har bredare kunskaper inom keramiken.

vem som helst borde få samma chanser, kanske genom arbetsprover. Oavsett utbilning eller ej.

Sist men inte minst; Tyck vad ni vill! Tur att vi är olika.

Vanja-K
0

Outbildat är ett gammalt och förlegat ord.

Idag säger man obehörig och tror att det låter bättre. Ha!Obestämd

abbis
0

Det här är en jättebra diskussion,Vanja-K!

Min sambo har undervisat som obehörig  på låg och mellanstadium som lärare.Kan säga att det finns utbildade lärare som inte ska jobba som  lärare överhuvudtaget.Sen är det jättelite pedagogik i lärarutbildningen i alla fall förr.

Sen kan man väl ifrågasätta löner .Men alla har möjlighet att förhandla sina löner *L*

ijonsson
0

# 19 Outbildad = inte utbildad, svårare än så är det inte. Obehörig kan man också kalla det om man tycker det låter bättre.

Vad det gäller Abbis behöver jag inte ens fundera Ulle! Abbis är vad jag känner till den bästa entreprenören och affärskvinnan här på forumet. I mina ögon handlar det om så mycket mer än design, drejhastighet, glasyr och lersort om du ska lyckas försörja dej som keramiker. JAG tror att det tom är viktigare att ha den egenskap som Abbis har!! Hon har en proffsig syn på mycket, tex prissättning marknadsföring mm. För att lyckas att försörja sej tror jag att man bör sluta att se på keramiken som en hobby och göra som Abbis - vässa klorna..!

lotta2
0

Jag håller med Godsägaren i det inlägget ovan. Jag hade inte tänkt yttra mej i denna tråden alls för jag känner jag det jag skriver bara kommer att  tolkas helt fel eller folk bli arga på mej i onödan, men nu måste jag skriva vad jag känner i alla fall…

Abbis du skriver " Söker man in på utbildningar så kan man räkna arbetslivspoäng.Mina 35 år i yrket måste oxå räknas samt drejarmästartiteln ."  Min reflektion på det du skriver ovan är var ju direkt "varför då" Varför ska dom ta i beräkningen vare sej hur länge du jobbat eller om du tävlar eller ej?? Nu är det inte en utmärkelse som du söker för att du överlevt länge i yrket eller för att du vunnit en tävling i teknisk skicklighet. Inget av det säger ju ett piss egentligen om hur pass bra saker du gör? ( observera nu att jag inte lägger minsta värdering i hur dina grejer ser ut) Det enda som dom ska bedöma i juryn är väl dina arbeten du söker med och om dom nu inte tycker att dom är tillräckligt bra, (eller tillräckligt udda eller vad dom nu har för kriterier för antagning) så har du ju bara ett par val. Skita i att söka alls, söka med grejer som är annorlunda mot dom du sökt med innan som du kanske kommer lättare in med, eller varför inte prata med en som anordnar utställningar och be om hjälp att få dom att förklara vad du kan göra bättre eller annorlunda med dina grejer för att dom bättre ska passa intagningsjuryn.

Missförstå mej inte nu; jag tycker du är otrolig som har ett otroligt driv och en sjujäkla amama och är en fantastisk företagare, men om du blir refuserad gång efter gång varför inte börja fundera över det man skapar och ifrågasätta mera det man gör själv istället för att förutsätta att det är skit bakom alla beslut som går emot en. Jag har kikat runt idag på dom som är antagna på KHVC och kan då inte se att det skulle vara låg kvalité på dom intagna alls. Att allt inte är i ens egen smak är ju en annan sak. Jag tycker de allra flesta verkar hålla en hög klass på sina saker och det är ju ungefär samma kvalité  som man ser på alla bättre kooperativen runt om i landet.

Själv sökte jag en gång för länge sedan in på en sak och blev refuserad, vilket jag var oerhört tacksam för i efterhand  när min chock väl lagt sej, "jag som gjorde så fina saker , hur kunde dom rata mej…" ) men jag är oerhört tacksam för det gav mej en rejäl tankeställare och gjorde att jag såg över mina saker med helt nya ögon. Att kunder köper och säger snälla saker om ens grejer säjer ju ingenting om kvalitén egentligen. (!)  Så för mej var det bara postivt att bli refuserad i efterhand.

[rolnor]
0

#25 Håller med dej, vad "folk" vill ha och vad en viss jury söker efter hos en konstnär behöver ju inte sammanfalla, förstår såklart att det är jobbigt med refuceringar, men man får ta dom för vad dom är, inte ett kvitto på att man skulle vara "dålig"…

abbis
0

Jag hör vad du säger Lotta2…Så krasst så ska jag för att komma in någonstans göra saker som dom tycker om rent formmässigt .Att mina saker skiljer sig mycket från mängden kan bero på att jag är inte stöpt i deras form men  det gör inte att mina saker är sämre.Jag har precis gjort det du säger bl.a med wadköpingsstipendiet.Har på 16 ggr verkligen BYTT stil varje gång.Kikat lite på DOM andra osv osv..Men på något j----a vänster så har det ändå inte gått.Tekniskt kan inte många slå mig på fingrarna alltså måste det handla om formkänslan då eller brist på den skolade formkänslan.Att anpassa sig efter en jury är väl verkligen att slicka dom i arslet..Är det det vi ska göra?

Om  35 år inte skulle ha utvecklat mig ett skit så skulle jag lagt av för många herrans år sedan!Varför skulle man inte kunna inse att arbetslivserfarenhet är värt lika mycket som skolor.SEN om det handlar om SMAK vid intagningen då blir jag mörkrädd!!!Sen är det väl så att mina kunder köper mina saker i dom mängderna att jag kan leva på det ,alltså måste dom vara bra.Det är i alla fall mitt mått på att grejerna är bra.Vilka är dina?

Kan tillägga att jag 1987 även fick pris i den estetiska klassen som bedöms av en jury från rörstrand!

abbis
0

Jag skulle kunna kopiera vem som helst..men vem vill det*L*

kinnekulle
0

Hej, jag hade som lotta, inte tänkt att lägga mig i detta, men tycker oxå att man kan ifrågasätta, varför blir jag refuserad, och använda svaren till något possetivt, klart det är svårt och troligen joobbigt, men ändå, det måste ju vara något som gör att man går bort i intagningen. Jag tror att det är nyttigt att försöka att ha den insikten med sig i livet, iaf försöka i möjligaste mån!

Lisamarie
0

Jag förstår inte problemet måste jag säga….Håller med både Lotta2 och godsägaren i denna tråd. KHVC har vissa kriterier man ska uppfylla för att bli medlem, om man inte uppfyller det rent utbildningsmässigt så har man möjligheten med juryn. Om man söker, får man också vara beredd på ett svar,som kanske inte är ett ja. Det är väl klart att dina års erfarenhet räknas - men det du gör (hur bra det än är) är tydligen inte det som KHVC söker. Om man sen vill göra ett problem utav det, så ok. Jag ser inte problemet. Det verkar som det går bra för dig och din butik. Om du vill delta på Formex kan du göra det ändå. Utställningar kan man alltid hitta var de är nånstans. Vad ska du då ha KHVC till? Varför göra så stor grej av det? Det passade helt enkelt inte in i deras riktlinjer, ok - då är det nog inte ditt forum iallafall.

Sen allt prat ni har om utbildning…Jag har full respekt för att man kan vara en fantastisk keramiker som självlärd. En utbildning är inte ensbetydande med att man är proffs. Men ärligt talat hörni….varför tror ni att folk går konstutbildningar i flera år på högskola om de inte lärde sig något? Och varför ska de inte kunna tillgodoräkna sig sin utbildning senare, när de tex söker in i föreningar eller liknande. Och att säga att man inte vill gå en utbildning för att man redan kan allt??? Vet ni vad utbildningarna innehåller när ni säger så? Har ni läst och studerat studieplanerna? Att man kan dreja rent tekniskt och sälja mycket keramik är väl ändå inte detsamma som att man inte kan lära sig mer? Jag förstår inte ert resonamang alls. Jag tycker det verkar som om det är nån som blivit trampad på tårna och som är arg över det - fair, men släng inte skit på dem som är medlemmar och som har utbildning för det…. Ryck upp er istället för att inta nån slags offerroll gentemot den "erkända" keramikvärlden..

pyromanen
0

Tänker som Godsägaren, Lotta2 och rolnor. Fast jag tyckte också Ulles förslag till allternativa föreningar var roliga, lite humor behövs alltid. 

En annan fundering som slår mig är att jag är lite förvånad över att du Abbis vill vara med i KHVC, som ju jobbar för konsthantverkarnas gemensama intressen, att det ska bli lättare att försörja sig som konsthantverkare. Du skrev ju i en annan tråd nyligen att du inte tror på det med att vi är kollegor med en gemnsam utmaning utan att andra keramiker "tittar snett" och att man ska "köra sitt eget race"… för mig att se går det stick i stäv med KHVCs arbete.

Ulle
0

Måste svara dig på det du skriver om utbildning:

Det är klart att folk som går högre utbildning i konsthantverk lär sig något och självklart måste de få tillgodoräkna sig sin utbildning. Det som jag tycker är synd är att folk som kanske har skaffat sig likvärdiga kunskaper på annat sätt inte får vara med. Det är ju där problemet ligger.

Lisamarie
0

Fast det får de ju, vara med alltså - det är ju därför som tex KHVC har en jurybedömning för dem som inte har utbildningen. Likaså är det med konstrundorna runt om i landet - där finns också en jurybedömning för dem som inte uppfyller de andra kraven. Så visst finns möjligheterna - om man vill se dem, och använda sig av det man får veta av tex en jury i efterhand. Nej det handlar inte om att göra kopior eller anpassa sig - det handlar om att förvalta kritik och göra nåt bra av det. Allt man gör är ett val - utbildning,inte utbildning - ens egna val.

abbis
0

pyromanen Du har en poäng där som jag inte tänkt på.Kan bero att man blivit tilltufsad en gång för mycket i och med att man har fått den inställningen.Men jag kan ändra på den inställningen*L*

Lisamarie Jag har full respekt för dom som utbildat sig.Det ska du inte tro annat!Jag har aldrig sagt att jag är fullärd.Men det känns fånigt att gå 5 år i skolan för att bl.a lära sig att dreja.Finns säkert vissa spetskunskaper jag skulle ha nytta av och det kan jag fixa på annat sätt.Självklart har jag inte 100% koll på studieplaner men lite koll har jag!  Det skulle vara kul om dom som utbildat sig även kan respektera oss som gått den långa vägen utan utbildning!Detta yrke går mycket väl att lära sig som lärling eller som jag som tragglat allt själv och fått gjort alla misstag själv!Varför ska man inte kunna tillgodoräkna sig erfarenhet likväl som utbildning när man söker till olika saker?

Sen kan man undra vad den "erkända" keramikvärlden är för nått*L*

Sen kan jag erkänna utan att rodna för mycket att jag blivit trampad på tårna mer än en gång .Har snart inga tår kvar*L*

Att inte bli antagen ger mig ännu mer vatten på kvarnen att man får jobba ensam och skita i andra!

[rolnor]
0

Jag har t.ex. fått möjlighet att doktorera i kemi tack vare mina kunskaper som motsvarar den examen som normalt krävs för detta, genom att mina chefer rekomenderat mej till en proffesor, så jag är mycket tacksam för det. Jag känner för dej abbis, men att upprepa det som flera säger att du är duktig och driftig o.s.v. kan nog inte ta bort den kränkade känslan att inte bli antagen, ta ett glas vin och glöm skiten vetja!Cool

abbis
0

Tack Rolnor…Om några dagar är det säkert glömt då vi har julmarknad i helgen och invasion i lilla Nora..Har lärt mig att vara gåsen som vattnet rinner av*L*annars skulle det aldrig funkat*L*

Lisamarie
0

Den "erkända" keramikvärlden - det var skrivet inom tecken av en anledning. Det jag menade var det som ni just nu kritiserar - utbildade, föreningar, gallerier, konstrundor osv osv osv. Att jobba med keramik är otroligt många saker, det finns kunder till de flesta grenar - och forum för de flesta. Det finns massor av keramiker som är självlärda och som är enormt duktiga och på alla sätt erkända och eftertraktade som gästlärare, föreläsare osv osv - så det har inte nåt med saken att göra. Man måste hitta det sättet som passar en bäst att jobba på - och sluta irritera sig över allt som man inte kan/vill/får/är en del av. Varför spilla all energi på det? Det är väl klart att du får tillgodoräkna dig din erfarenhet - men i detta tillfället så passade det bara inte in tydligen - strunt i det.

Och så går man inte 5 år för att lära sig att dreja. Om det vore så enkelt…Nä,det är fullt av en massa annat som man har nytta av. Faktiskt kan man gå fem år utan att lära sig att dreja - och vara en fantastisk keramiker iallafall. =)

Jag tror också att nåt som vi blandar ihop här i denna diskussion är de olika begreppen - krukmakare, keramiker,designer,formgivare,  konstnär osv osv - de är inte samma sak…Jag tänker inte reda ut vad som är vad, för vem vet det (?) - men det är olika sätt att jobba i keramik på, att se keramik, att formge keramik och att berätta det man vill säga genom keramik. Vi jobbar med samma material - men oändligt olika iallafall, och det är väl trevligt med all variation?

Lisamarie
0

Japp, Rolnor - det var ett klokt inlägg! Ta ett glas vin och strunta i alltihop!!

abbis
0

Ibland måste man belysa problemen ,om man sen tar det som kritik , so what! Alla människor är dessutom olika och alla har rätt att tycka*L* Jag är väl en av dom som slåss för rätten att bli accepterad och kommer fortsätta att göra det så länge som jag vet att jag duger även i dom fina salongerna!Sen står jag inte på barrikaderna varje dag jag har ett jobb att sköta*L*

[rolnor]
0

Funderar lite runt dina alster och undrar om det kanske ligger dej i fatet att du bara (stämmer det?) bränner i elugn, kanske det skulle bli ett annat gensvar om du brände t.ex. reduction eller Raku???

Har bara sett dina bilder på din sajt så det kanske är helt irrelevant det jag skriver…Glad

tomica
0

Jag har själv inte ens gått ut grundskolan..,men känner mig tillfreds med mina erfarenheter i livet.. Jag utvecklas hela tiden som människa och keramiker… Autodidakt eller utbildad inom olika områden spelar ingen roll, då det bara handlar om att välja olika tillvägagångssätt att utvecklas på.. Jag gör mina val själv i livet och anser att jag/du kan lyckas med vad som helst…

Keep the wheel spinning..!  Skrattande

pyromanen
0

#40, det tror jag inte. Jättemånga proffsar (Och jättemånga i KHVC) som bränner i elugn.

lotta2
0

27,  du skriver "Varför skulle man inte kunna inse att arbetslivserfarenhet är värt lika mycket som skolor.SEN om det handlar om SMAK vid intagningen då blir jag mörkrädd!!!"  Klart att det handlar om smak vid en intagning, varje utställning etc man söker till med juryintagning handlar om smak. Ibland passar man in, ibland inte. Jag tyckte att eftersom du inte tycks ha samma smak som jurymedlemmarna så kunde du kanske  tala med någon som är med i en jury någonstans och få lite mer hum om vad dom söker,  eller vad dom anser vara "fel" med dina saker för att du skulle lättare förstå mekanismerna bakom antagningen.  Det var ett tips för att du skulle kunna lära dej vad dom lite söker och är ute efter. Men du vill ju inte det alls, du vill köra din egen  grej som du skriver. Du vill inte anpassa dej till en jury och "slicka dom i arslet"…Helt ok, jag har aldrig menat att du skulle kopiera  något eller så, det anser jag vara helt förkastligt. Och det enklaste sättet att få reda på det skulle ju kunna vara att ta ett snack med en person som jobbar mycket med detta. Inte för  en sekund menar jag att du ska kopiera något från någon annan för att komma in. Man ska göra sin grej och det ska komma från hjärtat annars blir resultatet hjärtlöst och ointressant!

Dessutom ser jag lite allt snack om dom som kommit  in skulle slickat folk i arslet , eller frotterat eller kan kontakter  sej som ett hån mot dom andra som sökt och kommit in på sina arbeten. Jag vet flera personer som sökt in utan kontakter och antagits ändå utan vare sej kontakter eller slickeri, utan enbart pga god kvalité på sina alster. Och någon som inte heller antagits med för den delen.

Och nej, jag ser inte sakena alls på samma sätt som du ser dom. Jag anser inte i allmänhet att en stor försäljning i sej behöver nödvändligtvis visa på god kvalité.  För att enklare belysa min ståndpunkt kan jag ge ett exempel i en annan sfär från den keramiska, Cheapy säljer massor med verktyg  för 20 spänn, Bacho's kostar enhundring mer, men per antal säljer Cheapy säkert fler ändå trots att Bacho's är otroligt bra och Cheapys går sönder direkt. . . eller jämför Lidl och en matspecialistbutik. Eller  ännu bättre Hötorgskonst till exempel, dessa konstverk om det säljs massor av , men som inte anses som god konst i finare kretsar, men massor av konstnärer kan leva på att producera dom. Med dessa exempel vill jag bara visa att åberopa  skälet att man säljer mycket behöver inte i sej vara ett bevis på att det är god kvalité, det är i alla fall inte ett tillräckligt skäl att bli antagen på KVHC tycker jag.  Å andra sidan behöver ju inte det omvända gälla heller, det är helt enkelt ointressant. Det enda som ska räknas anser jag är ens alster.

abbis
0

#43 Ja då är det väl smaken som råder då hos juryn och inte skickligheten hos personen som söker ,trist!

Sen kan jag väl säga att det inte bara är inom keramikens värld det råder svågerpolitik!Sen är det många som kommer in per automatik för att dom har gått skolorna.Dom behöver inte ens skicka med bilder utan söker på utbildningen!

Sen har jag väldigt svårt att jämföra importerat lågpris med kvalitetstillverkad keramik som säljs till bra priser .Detta är så långt ifrån varandra som det kan komma*L*

ijonsson
0

# 44 "…inte skickligheten hos personen som söker, trist!" Skulle du hellre vilja att de bedömer PERSONEN som tillverkat sakerna istället för att de bedömer enskilda alster? För i så fall skulle du säkert komma med!!

kinnekulle
0

Men om jag fattat det hela rätt så är det väl så att har du gått en högskoleutbildning så är du automatiskt antagen i Kvhc, och därmed punkt, OCH det kunde ha stannat där, MEN se ger de, dem personerna som inte gått 4-5 år på högskola med allt vad det innebär, ganska höga kostnader och lån, en chans att komma med och ta del av deras utbud, och då är den antagningen jurybedömd, pronto. vilket jag tycker är absolut rätt beslut, sedan om man kommer med eller ej, tja, det är upp till dem att avgöra, de tittar på olika saker, det står också klart att kommentarer om varför man ej blir antagen lämnas ej, och så var  det klart med det, allt detta vet man när man söker, so….självklar är det ju frustrerande om man ej är en av dem, och det är klart att ilskan måste ut någonstans, men ifrågasätta, nja…

pyromanen
0

Att bli besviken och/eller arg för en stund är nog mänskligt och oundvikligt, men låt det inte få sitta kvar som bitterhet, det går bara ut över dig själv och alla är bättre värde än att vara bittre!  Du har lyckets med väldigt mycket! Du säljer och försörjar dig på det och har gjort i många år och du är utan tvekan tekniskt jätteduktig på att dreja vilket du även fått bekräftelse på i drejarmästarskap. Sen verkar denhär juryn inte tycka dit "stuk" passar in, men å andra sidan kanske massor av det andra medlemmer i KHVC gör skulle vara väldans svårsåld i en presenbutik!?  Du har gjort din grej och lyckats med den.  Så en variant är ju att vara glad och nöjd med det och strunta i KHVC eller andra ställen som inte tycker dit stuk passar in.  Men om du känner att, visst jag har försröjt mig, jag har vunnit drejarmästarskap men nu vill jag även "in i dom fina salongerna" då kanske en möjlig väg att gå kunde vara "nya inputs". Att gå en kort fortbildning i något specifikt äme som sätter gång i utceklingen på ett anorlunda sätt än den utveckling som självklart även sker när man jobbar själv i många år.  Allstå INTE gör nåt någon annan tycker du ska göra men utveckla egna nya sidor.  Känner professionella konstnärer som varit verksama i många många år men ändå går nån vecka ibland på nån kurs för att få nya inputs. T.ex. formanalys eller nån mer avancerad glasyrkurs, ….finns säkert massor  Har du någonsinn gjort saker som du vet skulle vara omöjliga att sälja i din butik t.ex.?..  Bara funderingar från ett hörn…..

helenahenstedt
0

Jag ser det som att KHV gjorde ett fel när de hänvisade din refusering till att du inte har gått på HDK (eller motsvarande) när det faktiskt är ok att söka fast man inte gått där. De kunde refuserat dig med hänvisning till att dina grejer inte höll måttet (om det är så de tycker).Det finns ju flera medlemmar där som inte gått högskoleutbildning. Jag kan tycka att det är märkligt att man per automatik blir antagen bara för att man gått högskoleutbildning, för det säger ju inte någonting om hur man tillgodogjort sig utbildningen!

Du skriver att det vore bra om KHV gick in i den här diskussionen, men vet de om att den förs? Har du talat om det för dem?

Det är väl oundvikligt att det är juryns smak som avgör, jag har svårt att se hur det annars skulle gå till om en gallring måste ske?

Jag har lite svårt att förstå varför du la ut ditt brev till KHV och deras svar här på forumet.

ijonsson
0

# 48 Läs Mio Schlegels svar till Abbis högst upp - där står klart o tydligt vad refuceringen berodde på.

Det beror inte på att Abbis saknar högskoleutbildning. Jag tycker att det är ett rakt och ärligt svar han ger. Läs igenom det noggrannt, inte sågar han dej Abbis för att du saknar utbildning va!?

helenahenstedt
0

#49 Jo du har rätt, det är Abbis som i inleder med att hon fått avslag för att hon inte har utbildning. Vad som skrivs är att det hon visade inte bedöms nå upp till motsvarande kunskaper som en kandidatexamen ger.

Jag funderar lite över vad för sorts bilder du skickat in? Om de såna som ligger på din hemsida, där du fotat godset i olika miljöer så kan jag tänka mig att det kan ha fällt dig eftersom (tycker jag) det blir ännu svårare att utifrån bilden bedöma kvaliteten. Det är ju enormt svårt att utifrån foton bedöma keramik, en mugg kan ju vara tjock och ojämn och ändå se bra ut på bild.

abbis
0

Pyromanen..Klokt skrivet*L*

HelenaLindberg..Dom vet nog inte det om ingen meddelat dom*L*

Varför jag la breven i detta forum är för att vi ska få igång en debatt.Har suttit på många fester där det varit 100% krukisar med och denna frustration finns hos dom flesta jag talat med.Varför ska man inte kunna få vädra sina åsikter och tycka?Det är viktigt om man ska kunna förändra saker och ting!

ijonsson..Nej han sågar mig inte för avsaknaden av utbildning utan klargör bara deras sätt att se på mina alster.Dom räcker inte till om man ska ha HDK  som mall.Thats it! Märkligt är den automatiska antagningen dock..Då produkterna kan se ut hur som helst!

Kinnekulle …Det är mänskligt att reagera*L*

Lisamarie
0

Kör inte diskussionen i ring?? Mio är en kvinna och inte en man. Och om man startar en diskussion av denna karaktär, vore det inte då på sin plats att bjuda in dem som man diskutterar? Varför inte meddela KHVC om att brevet lagts ut offentligt? Känns det ok att få ett mail utlagt offentligt när det är skrivet till en privatperson?? Brevet ger alla svar som eftersöks - så egentligen ser jag inte orsaken till att det ska diskutteras eller analyseras mera?

A.M.L.
0

För att imponera inom konst (och mode) måste man vara lite före alla andra (inte för mycket för då fattar ingen nånting). Man måste tillföra nåt helt nytt. Ofta, ofta "blandar vi bara och ger", inte kopierar, bara omedvetet plockar ihop en egen variant på sånt som redan finns, (med lite tur kan det kännas nytt, fast inget är väl egentligen helt nytt heller…bara tillräckligt oanvänt?).                   En duktig konsthantverkare måste ju såklart dessutom kunna sitt hantverk riktigt bra.

A.M.L

tomica
0

Jag säger bara.. Ni är guld värda allihop..! Kontentan blir ju ofrånkomligt av denna intressanta diskussion att ingen är mindre värd än den andra oavsett avslag och dissningar från olika håll… Oavsett utbildningar så är vi alla människor med en speciell läggning… ceramica magica…Skrattande

kinnekulle
0

Abbi, fortsätt som du gör, ändra inget,om du inte själv verkligen vill det, som du säger, du säljer bra, är en fantastisk affärskvinna, egen butik, återförsäljare m m det säger väl en del om hur du har utvecklat din rörelse, det är inte många i sverige idag som kan leva på keramiken, men du gör det genom stt ha tränat på att dreja snabbt, beskicka snabbt, pussla ihop en ugn mm, du producerar massor och har ett stort sortiment, det är ju kanon, eller? Tag vara på det du har, och tänk possetivt, du är ju faktiskt fantastisk !!! Man kan inte vara överallt, det som du har, är ju jätteuppskattat, utveckla det istället. Ha det gott Abbi, Allt kan inte passa alla, ingen har rätt att säga att något är bättre eller sämre, man gör presis så bra saker som där man är nu, punkt

abbis
0

Jag mejlar Mio länken*L*

abbis
0

#55 tack ,det ska jag verkligen göra! Är bara en sån människa som har svårt för orättvisor.Det är samtidigt en styrka att kunna visa andra att det inte alltid är så lätt .Finns vissa som aldrig skulle kunna erkänna att dom blivit dissade*L*

jose
0

Lisamarie jag håller med dig!

Abbis: Sluta tjafset! Det här var det tjatigast jag läst!

T.ex. en hantverkare mot en designer…Är det inte en viss skilnad? 

En designer kan ha många drejarmästar som jobbar för en…Genom studier går man vidare i karriären…man lär sig väl värdefulla saker i skolan?!

Hur ett konstverk uppfattas är helt individuellt och ligger i betraktarens öga, men vad var konstnärens avsikt? Är det för publiken, eller är det för att tillfredsställa en egen, inre drivande oro? Svaret på frågan är nog också lika individuell.

Don't worry be happy!Cool

abbis
0

#58 Du har helt missat poängen.Det är en debatt om  orättvisor och inget tjafs..Förresten behöver du varken läsa eller svara!!!!

Hur skulle världen se ut om ingen sa ifrån!!

ijonsson
0

# 59 Abbis, jag hoppas att du nu kan ta detta jag skriver på rätt sätt - du vet att jag tycker att du är superduktig… men… vad är det som är orättvist i detta? Du visste kriterierna när du sökte antar jag? Och Mio har skickat ett ärligt svar. Jag tycker precis som du att man ska säga ifrån när saker är orättvisa, helt klart! Men jag kan inte se vad som är orättvist i detta fall. Nu önskar jag dej en härlig lördag med bra försäljning av dina fina alster! Kram Abbis!/ Iréne

veka
0

Hej allihopa

Nu ska jag lägga mig i lite.

1975 började jag som lärling på ett krukmakeri i Visby. Jag var 19 år och kunde ingenting.

Jag fick lära mig att dreja…och dreja snabbt.keramiken sålde bra….

Vi jobbade ungefär som du Abbis..snabbt och till ett bra pris."Populärkeramik" kallar jag det..lite fabrik över det.

Jag var kvar på samma arbetsplats i över 30 år. Nu när jag startat upp eget står jag helt handfallen….!

jag försöker febrilt hitta min egen inriktning inom keramiken, vilket inte är helt lätt för mig efter alla år inom "populärkeramiken".

Jag skulle verkligen behöva ha lite konstnärlig utbildning i botten som kunde hjälpa mig framåt….just nu skulle jag definitivt inte platsa i KVHC, det inser jag så väl..trots mina 33 år som krukmakare.

Detta var en liten parentes…lite självkritik och ett uns av ödmjukhet skulle inte skada ibland.

M.V.H.  Veka

Lisamarie
0

Veka: Jättefina koppar! Jag tittade lite på din sida. Förstår vad du menar i ditt inlägg. Vet du -du har ett guldläge för att gå nån form av konstnärlig utbildning. Du har hantverket med dig, i ryggmärgen och du behöver inte kämpa rent tekniskt med att göra de idéer som kommer under en utbildning. Möjligtvis får man kämpa lite mer med just ideérna eftersom man gärna blir hemmablind efter många år på en arbetsplats. Men det är en bagatell - när de väl lossnar, så lossnar det! Lycka till med din verkstad!

saltglazed
0

fin keramik Veka du sopar lätt mig under mattan. jag har hållt på sedan -78 och fått en gedigen drejar utbildning på höganäsbolaget. det finns så mycket och allt har sin anknytning vad som är inne eller ute är inte lätt och att falla nån i smaken är som baken. jag kör igång eget efter årskiftet och hoppas slippa försöka övertyga någon jury att jag duger.om man sedan får göra vad folk köper i almmänhet så får man vara glad men om man klarar av att leva av sin egen grej så är lyckan större.

[rolnor]
0

Om syftet me den här tråden var att vi skulle ösa beröm över abbis och mer eller mindre idiotförklara juryn så tycker jag att det känns lite omoget, vi kan ju liksom inte ändra deras beslut.??!!Obestämd

RudeGirlPottery
0

Utbildning eller inte, jag tittar framför allt på det konstnärliga uttrycket. Hur som helst, de utbildningar jag har gått har inneburit såååå mycket mer än drejning, dekor och tekniker. Genom tvådimensionell gestaltning i olika tekniker och material har jag hittat nya uttryck och börjat se på mitt eget skapande med andra ögon. Genom föreläsningar och fördjupningar i konst- och keramikhistioria har jag också fått kunskaper och idéer som definitivt reviderade mitt öga för hantverk och tredimensionell gestaltning. Genom att "tvingas" prova saker som man tyckte var fult och obekvämt har jag fått nya perspektiv på mina egna former. Till och med ändrat mig på att par punkter. Att jobba ihop i några år med andra presumtiva keramiker och konstnärer är också otroligt stimulerande. Utbildning är såååå mycket mer än drejning. Tycker jag.

veka
0

#65 Det är just det jag menar…."utbildning är så mycket mer än drejning#

Det är det jag känner att jag saknar idag.

#64 Jag har inte öst beröm över någon om du menar mig..tvärtom

#62 tack för lycka till:et, det behövs såå väl.

#63 Jag önskar dig lycka till, saltglazed, och att jag "sopar dig under mattan" håller jag inte med om. Det är så sant; man måste hitta sitt keramiska uttrycksätt om det än tar ett bra  tag…

[rolnor]
0

Jag har lärt mej saker från böcker och genom att titta på vad andra gör, sen  får man köra lite trial and error-metoden, har full respekt för dom som pluggat, naturligtvis…

jose
0

# 59 Tja…ja, hur skulle världen ser ut om ingen sa ifrånKyss!

Dessutom forumet är öppet för alla…så jag svarar när jag vil.

Du skrev:- 'Det är en debatt om orättvisor' hmmm…Rättvisa enbart för dig eller är alla de andra som är redan med i KHVC mindre berättigade… har väl missat poängen?

abbis
0

#68  ja det vore trevligt att veta vem DU ÄR då du inte ens aktiverat din sida!!!!

Jag lägger ner detta nu då man inte kan låta bli att bli personlig..!!!

lotta2
0

Jag tycter det är bäst att lägga till här att detta är ett öppet och fritt forum och finns inga krav på att vi ska tala om vem man är bakom ett nick. Självklart är det alltid mycket trevligare att veta mer om personen bakom ett nick, men det är inget krav för att få delta i trådarna. En del vill helt enkelt vara mera anonyma än andra.

Svårt att låta bli att bli personlig kanske i denna tråden Abbis, då det ju är en helt personlig och privat sak som du lagt ut här…Om man bjuder in till privata och personliga saker får man kanske också ta att folk svarar personligt också? För om tråden enbart var menad till att du vill ha medhåll från oss är det ju enklast att skriva det i inledningen i så fall, så vi inte misstar oss och tror att det är en diskussion som vi har här?

[rolnor]
0

Jag har kollar på dom saker som finns i ditt fortoalbum och på din andra sajt och jag tror att du skulle få lättare att "kvala in" om du hade "bättre" glasyrer, t.ex. saltglacerat eller rducerat. En del saker har en ljus grundglasyr och sen har du (tror jag) sprutat på kobolt och den tekniken har jag också använt i början av min keramiska tid, jag tycker helt ärligt att det är lite för enkelt. Det här tycker jag som amatör, känns som om den här tråden behöver en dikussion om ditt konstnärsskap om det ska vara någon riktig vits med den överhuvudtaget.Glad

abbis
0

Ett tillägg trots allt..

#70  Jag kan ta konstruktiv kritik och lyssnar.När man uttrycker sig som "jose" så blir jag faktiskt ledsen!Varför ska jag behöva tåla mer än andra.Normalt är ni översvallande positiva till i stort sett allt..Men jag har fått tagit en del oförtjänta smällar från vissa .Vill påpeka att det är från vissa!

#71 Om du/ni  för en enda sekund tror att jag skickat in nått av det jag serietillverkar och inte ansträngt mig att visa min kapacitet så har jag kanske inte varit tillräckligt tydlig.Använder en del av mina äldre glasyrkombinationer  då mina kunder efterfrågar dessa men inte på mina unika föremål.Har utvecklat många glasyrer som jag bara använder vid speciella tillfällen.Den CD:n jag skickade fick bara innehålla 5 föremål dessutom.

Kan tillägga att när jag va runt 20år var det en känd keramiker som sa till mig att man kan gå en utbildning och lära sig det mesta eller gå den långa vägen och  lära sig allt själv och även göra alla misstagen själv men det tar längre tid bara.Jag är inte bara en seriedrejare utan har lärt mig många, många andra tekniker och testat att bränna dom flesta sätten att bränna på.Jag har varit med om många workshops med kända gästlärare och flera  kort kortkurser för att få spetskompetens.Så vem är det som ska avgöra på 5 föremål att jag inte platsar?

tack för mig

abbi

ytrewq
0

Jätteroligt att läsa att du lyssnar på råd!

Det kan så klart vara svårt att ta till sig sådant som känns långt borta från det man själv känner sig van vid men klart roligt om det visar sig att det funkar!

Jag är nyfiken på vad du tagit till dig av alla de råd du fått här i tråden? Vad är det du kommer göra annorlunda framöver?

Vad känner du att du har kvar att lära inom keramiken? Du har ju  hållit på i många år, vad skulle du vilja kunna mer av?

Vad gör du idag som du kan tänka dig göra annorlunda i morgon?

Var känner du att det finns utrymme för förbättring?

När du kommit fram till vad du är villig att ändra på, då är det nog lättare att ställa frågor till andra.

Lycka till i din förändring! Jag hoppas verkligen att du hittar ett sätt att förhålla dig till andra och till keramiken som håller humöret uppe och gör dig lycklig.

[rolnor]
0

Det skulle nog bli intressantare om vi fick se dina alster du skickade in som arbetsprover, svårt att vara konstruktiv när man inte vet vad vi egentligen pratar om.Glad