Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4406 ggr
lotta2
0

Terra sigillata...

Hej. Skulle ta och blanda till lite terra sigilatta för Raku och rökbränningar, men det slutade med att jag stod som ett fån här och glodde i hyllorna. Problemet var att  i mina recept står det sodium silicat, och jag kommer inte ihåg vad sjutton jag använt tidigare? Är det vattenglas, men det heter väl natrium silikat? Vad brukar ni använda, kan man köra med något vanligt ställmedel för gjutlera/ har vanligt SP-medel?

Jippi, idag är det vår ute och nu har rakusuget  vaknat rejält!!!! Livet är underbart igen!!

Ulla
0

Sodium silicat är detsamma som vattenglas. Jag försökte nyligen använda ett vanligt ställmedel, men resultatet blev inte riktigt bra. Eftersom jag bara höftade mängderna så var det kanske inte så konstigt att jag inte fick precis vad jag ville ha.

Vad har du för recept? Kan du inte skriva ner det åt mig så att jag kan göra på rätt sätt nästa gång?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Kan nån förklara för mig en gång för alla vad fasen Terra sigillata är och vad man använder den till ( gärna i termer så att en idiot kan förstå). Ända sedan jag läste att nån keramiker använde det för att pollera sin keramik med har jag varit förvirrad.

L.A.E
0

Tror att det är det första sättet att få tätt gods.alltså innan glasyr.Måste vara den finaste lervälling man kan göra av drejvattnet ,låta stå sedan ta mellan  skiktet i hinken. Sedan göra om samma sak för att få den finaste lerslamman. Tar  säkert ett par dar eller vecka att göra.Läggs på som en engobe för att sedan polleras till  blank yta med hjälp av en sten.Då blir det även vatten tätt. Har tänkt att göra  Terra sigillata för hinken står och väntar på mig.Kom av mig lite ,hittade inte minna recept  för det finns flera sätt att göra Terra sigillata på.

Ulla
0

Jag tror att jag har kvar mitt halvdana försök till Terra sigillata. Om jag slammar upp det igen och gör om försöket så kanske resultatet blir bättre. Utgångsslamman är ju då redan ganska fin.FundersamHm.

_
_

lotta2
0

Precis som LAE säger var detta ett av de första försöken att få tätt gods. Romarna ocg grekerna använde det ofta tex  i de röd/svarta krukorna som man ofta ser på museum.Även de flesta kulturerna har använt likande varianter. Det är alltså mer en engobe än en glasyr och det är bara de allra finast partiklarna i leran som man använder.De fina partiklarna fyller upp godset och man får en yta som är lite mer lik en glasyr än en engobe. Man kan använda den i tex  rökbränning elller Raku och få en fin blank yta på godset. Eller också i lergodsbränningar för att på obränt gods polera upp en fin glans med tex en sten.

Zzaga- Räckte denna beskrivningen?

Här är ett recept på terra sigillata:

205.5 gr ball clay

172.5 gr kaolin

2.4 liter vatten

30 ml / 2msk sodium silikat

Blanda ordentligt helst i mixer. Tillsätt sodiumsilikaten en droppe i taget, häll över lösningen i ett kärl. Låt det stå utan att röra den i ca 4 dagar. Då ska lösninga ha separarat sej i tre olika lager. Överst är ett lager med vatten, som man tar bort med en sifon eller en liten gummislang som man suger upp vattnet med.Vattenlagret slängs. Sedan kommer du till nästa lager vilket är terra sigilattan. den kan du suga upp i ett annat kärl. Resten i burken kan du slänga.

( tycker man att terra siglösningen är för tunn kan man koncentrera den genom att tex hälla den i en skröjad skål( som man inte tänkt använda) och låta  vattnet sugas upp tills man har nått önskad koncentration)

Terra sigillatan är en tunn lösning och kan penslas/ sprayas på godset och man kan polera upp ytan med en sten eller ett sämskskinn. Man får en jättefin glans på godset som syns om man inte bränner för högt.

Ett recept till:

cone 04

200 gr ball clay

840 ml vatten

25 sodiumsilikat

En till: Val Cushings terra sigillata:

cone 03

2.16l vatten

860 gr lera / ball clay eller kaolin

30 ml Darvan nr 7 ( byt ut till svensk ersättning som sodiumsilikat eller liknande)

zzaga
0

L.A.E och Lotta2

Tack så jättemycket för historik, förklaringen och reseptet! Det har känns som om att Terra sigillata är något man "ska" vet vad och hur det är.  Jag har känt mig lite "rumphuggen" utan kunskapen. Men som med nästan all kunskap (iaf för mig) , så vill jag gärna prova den i praktiken.

Men shit vad jobbigt det verkar, är det värt besväret? Nån av er som har en bild på nån sak där ni andvändt det?

Lotta 2 förlåt om jag "kapade" din tråd här:/ Jag blev bara så nyfiken!

Ulla
0

Tack Lotta2. Nu ska jag göra om försöket på rätt sätt. Då borde det ju bli bra.

zzaga, vad bra att du frågade. Det finns säkert många fler än du som inte visste vad Terra sigillata är.

_
_

lotta2
0

ZZaga, inte kapade du min tråd, jag hade ju bara hjärnsläpp och kunde inte komma på vad natriumsilikat och sodiumsilicat var. Men det är ju samma sak har jag ju hört nu av Ulla, alltså vattenglas.Tack Ulla. Ibland får man stillestånd i hjärnan av alla översättningar i böckerna.

ZZaga, inte är det väl värre än att blanda en vanlig glasyr, tycker jag inte…Behöver ju inte sikta i alla fall…Har du haft akvarium någon gång så har du ju slangvanan inne,hehe.

Har ett berg med alster som jag ska börja rakubränna och även testa på rökbränning nu i vår och bilder kommer…Måste ordna kamera programmet som strejkar..nån gång..

zzaga
0

7# ulla

Ja ibland upptäcker man att man har stora blanka okända områden vad gäller kunskap. Skönt att det fins bra folk att fråga:D

lotta2 Jag ska jädrans i att försöka sen när min verkstad är klar:D , jag får helt enkelt lägga till den på min *måste prova - lista* Tack igen för förklaring och tips! He he…jo jag hade ett akvarium en gång… de stackars fiskarna dog:/

Åh, vad spännande med ett helt berg av Raku och rök prylar. Behöver du hjälp? ;)  Jag hoppas du får ordning på dit progg så att man kan få se vad du har hittat på:D

FLAMMA
0

Hej jag har tänkt att blanda till Terra sigillata och använda det vid rakubränning, men jag undrar hur gör jag efter att godset är skröjbränt? Lägger jag på sigillatan som en glasyr och glättar därefter eller vad?

Ulla
0

Du ska lägga på sigillatan innan du skröjbränner, som du gör med en engobe.

_
_