Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 3255 ggr
koko
0

Mineral make-up

Funderar lite på det här med att den "nya" mineral make-up:en ska vara så himlans ekoriktig och hudvänlig på alla sätt o tänkbara vis. Jag fick en burk i julklapp av en välmenade själ, men blir lite fnissig när jag läser på innehållsförteckningen, rouget består av det vi använder i glasyrer och engober; tre sorters järnoxid, manganoxid, chrome oxid, mica, zink oxid mm.

Anvisningarna för ansiktfoundationen är även att man ska GNUGGA in pudret i ansiktet Skrattande Nä, tack, det tror jag inte.

"Naturliga mineraler" i all ära, men kan det verkligen vara sååå nyttigt att gnugga in järnoxid i ansiktet?

pyromanen
0

järn är nog ingen fara, men crom låter väl lite skumt hmm????

Men visst är det kul. Konstaterade nångång att "fysikaliska filter" i solskyddsfaktor är zinkoxid och titandioxid.

lotta2
0

Kromoxid i huden, nej tack! Hade nog tackat nej till manganet också. Låter ju som 1700-talets makeupen med arsenik i talken för att få snygg vithet..

dahlia
0

Jag köper ibland Rennie på apoteket som funkar om man är sur i magen ibland (halsbränna). Det är 50 tabletter varje tablett väger 1gram och innehåller kalciumkarbonat samt magnesiumkarbonat och saccarin. Detta till ett pris som blir 700:-/kilo!!!!! Jag köper krita för 10:_/kg!

Ulla
0

Järnoxid och mangan kanske ger en snygg solbränna?

Men jag tackar nog också nej till mirakelkuren. Håller mig till sånt som jag inte känner till innehållet i Cool

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

koko
0

Hehe. In the name of beauty…

Lisamarie
0

Nja,det beror väl helt på vilka mängder det är? Mineraler är ju inte uteslutande giftigt - vi har dem och vi behöver dem, i rätt mängder och rätt sort,vid rätt tillfälle. Har svårt att tro att tex Body Shop skulle sälja nåt som skulle vara farligt att använda på huden….låter lite långsökt tycker jag.

lotta2
0

Har ändå svårt att tro att min hud skulle behöva kromoxid…om man nu anser sej behöva använda vissa skönhetsmedel så är det ju bra att veta vad dom innehåller och framför allt att man kan välja själv efter innehållet i dom. Att ett företag skulle sälja något som vid en närmare kontroll visar sej vara otrevligt för användaren är ju ingen nyhet direkt, vem har glömt både tandkrämer och deodoranter med både allergiframkallande ämnen samt diverse otrevligheter. Verkar ju som en del tillverkare uppmärksammar innehållet i sina egna produkter  först vid en oberoende granskning av produkterna, så man ska inte lite på att företagen har ens egen hälsa som prioritet nummer ett. Ofta är det nog deras egna förtjänstenrsom sitter i främsta rummet. Men visst är väl mängderna säkert oerhört små, men rev eaktioner  beror ju ofta på hur känslig man är också. Jag gör i alla fall valet att slippa giftiga saker på min hud.

pyromanen
0

Krom är ju i o för sig ett "spårämne"alltså nåt kroppen behöver fast i yttepyttesmå mängder. 

Man skulle kanske kunna tänka sig att de har gjort sin makeup eller mask utifrån nån naturlig lergägga någonstans som av tradition används för hud och visat sig ha positiva egenskaper och vid en analys har man sett att leran även innehåller nån kromoxid och då anger man det?

Fast jag ska inte medvetet kleta krom på min hud!Glad

susanne.k.wall
0

För några år sedan fick man ju lära sig att solskyddskrämer med zinkoxid var det allra bästa för att inte bränna barnens ömtåliga hud. Nu för inte så länge sen fick man höra att zink på det sättet kan vara cancerframkallande, och det har många, även jag också såklart, smörjt in sina barn med i tron man gjort rätt. Deodoranter, som sägs vara för den ömtåliga huden och säljs på apoteken, innehåller aluminium som inte är bra att kleta på huden varje dag. Det är inte lätt att vara konsument och försöka göra rätt. Men som keramiker och med den kunskapen om oxider skulle jag inte heller smörja in mitt ansikte med nåt som innehåller krom.

tomica
0

Dom oxider vi arbetar med är ju ibland klart hälsovådliga pågrund av sin rena koncenration i pulverform..Det är väl inte så höga koncentrationer i skönhetsprodukter väl? Om det är det så tänker jag inte börja med smink iallafall… Deodorant använder jag dagligen, men nu blir jag lite orolig över detta med aluminium..Kanske man ska välja att stå ut med en naturlig kroppsodör då man har en heldag framför sig i verkstaden bestående av knådning drejning mm medans en ugn eller två går för fullt på undervåningen…Skrattande

susanne.k.wall
0

# 10 Ja det är inte lätt att vara konsument. Har alltid köpt typ deodorant o likn på apoteket just för att jag trott det skulle vara "rent". Men jag har hittat deodoranter på hälsokostaffären som inte innehåller aluminium eller annat som kan vara skadligt. Dom är ruskigt dyra men också ruskigt dryga. Fast å andra sidan är väl naturlig kroppsodör efter en heldag i verkstan inte hela världen, hellre det än massa farligheter i armhålornaFlört

tomica
0

Ett gott tips där..!

Jag anammar hellre min fåfänga än stinker svett..vilket jag verkligen kan reta mig på faktiskt då det som sagt är naturligt..Skrattande

lotta2
0

#12, jag håller med, svettdoft är ju visserligen helt naturligt men doftar ju inte ljuvare för det…Den doftchocken vill jag i alla fall helst slippa, så jag är hemskt glad att det finns deodoranter.  Fast ibland det lika äckligt med en doftchock  åt andra hållet, när någon fullkomligt badat i parfym och går omkring och sinker på stan. Att hamna bakom en sådan i bussen tex är ju vidrigt där man inte kan fly undan! Lika läskigt som att hamna brevid en svettstinkande bomb. Hu!

pyromanen
0

#13, Håller med om det med överparfymen! ett tag var det en tant på jobbet som sprayade sig så innerligt med hårspray när hon kom på morgonen så att mina ögon rann inne på mit tjänsterum ….  urghh!

susanne.k.wall
0

Nä tänk att en naturlig doft som svett kan lukta så illa! Kan bara säga att deodoranterna från hälsokostaffären tycker jag är bra. Vi luktar gott, eller i alla fall inte illa - hela familjen!Flört