Stinkande raku varning
Har gjort något dumt!
Var "ler-pyssel-tant" på mellandotterns skola för ett par veckor sedan… och skulle bränna barnens grejer i min rakuugn (kör ingen mer saltugn innan jul och de ville ju ha sakerna till jul och jag har ingen elugn). Ha, gör som alltid med rakun, hämtar sågspån under våran byggsåg i uthuset och använder i reduktionstunnan. Kör allt i en portion, ner i tunnen, lock på och sen går jag till pengjobbet två dagar och sen plockar jag up det ur tunnan. Och att Raku luktar, det brukar det ju, men detta lukter värre! Även om det inte finns minsta glöd eller rök längre så lukter det så illa att jag måste harkla mig och tänker att nee, jag ska nog inte hålla på med Raku längre. Sen gör jag rent grejerna, det värsta ute och sen i vasken inne med diskmedel och stålull och nogran är jag, tänker att barnen kan ju inte få stinkande saker med hem. Tycker det luktar förtfarande så jag disker om allt en extra gång. Sen ställer jag det i en pappkartong i bilen. Nästa dag skjutsar jag sakerna till skolan och det STINKER i bilen. Tänker att det väl duntster av, man bruker ju stå ut med rakusaker. Senare på dagen kommer min man och är jättearg, han står inte ut med lukten i bilen och den måste stå på vädring med dörrrna öppna och tvättat o damsugat blir den….. "Men vad har du bränt frågar han?" ,tjaa, inget annat än ja brukar säger jag och berättar.. "du har väl inte tagit sågsån under byggsågen?" säger han då…. "jag har ju vässat alla de tryckimpregnerade stolparna där" Herregud altså! Om jag inte hade bränt allt i en portion och gått därifrån kunde jag ha varit halvt död, det är ju svingiftigt med rök från tryckimpregnerat virke! och alla små skolbarnen har nu såna prylar med hem….
Gör inte så!!

inte bra… Man får välja sina spån med omsorg tydligen. Nu har du lärt dig det. ;-) Barnen får vädra sina saker länge.

Så obehagligt. Tack för att du berättade.