Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 911 ggr
JuliaFranz
0

Fotografi tips av keramik

Hej,

Ar det nagon som har bra tips om hur man bast fotograferar sin keramik for tex websida. Jag har provat alla mojliga olika miljoer bade ute och inne olika bakgrunder men det blir liksom inte sa bra som jag tankt mig.

Jag ar tacksam for alla tips jag kan fa!

/Julia

Keraleij
0

Jag är ingen fotoexpert precis, men utomhusfotografering brukar funka bäst tycker jag, gärna lite soldisigt väder, vid full sol blir det för mycket blänk i mina blanka glasyrer. Välj en neutral bakgrund i eller i kontrasterande färg. Fotar man inomhus blir inte färgåtergivningen riktigt bra är min erfarenhet.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulle
0

Dagsljus utomhus är ju bra att använda sig av. Det som är viktigt att tänka på är att bakgrunden inte ger ett för rörigt intryck. Och precis som Kajsa_h sa, inte direkt solljus. Ett ganska kort skärpedjup är bra för att fokusera på objektet som ska visas.

Själv fotar jag mina saker i ett litet ljustält inomhus. Det är ett litet vitt tält i tyg. På sidorna av tältet sätter man skrivbordslampor som lyser in på objektet och sedan fotar du med blixt framifrån. Det funkar bra tycker jag. Kanske blir det lite tråkigt men samtidigt så visar du ju objektet på ett tydligt sätt. Kolla på mina bilder får du se.

Ett ljustält kan variera kraftig i pris men några billiga varianter hittar du här: http://www.kaffebrus.com/produktfoto-g19.html

Lycka till!

Ulrika

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
0

Ha ha, nu ser jag att du bor i Australien, så länken som jag skickade är kanske inte så aktuell för dig. Ljustält går visserligen säkert att få tag i i Melbourne också, men jag vet inte riktigt var…

MVH
Ulrika

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

abbis
0

Viktigt är att ha en bra kamera med bra upplösning..pixlar..ju fler pixlar desto skarpare bild…Ljuset är A och O…som tidigare talare sa…Jag brukar rigga med vita dukar och mycke lampor så det inte blir skuggor.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

Den här frågan var uppe en gång tidigare. Jag vet inte om vi kom så mycket längre då, men det kan ju vara värt att läsa igenom den tråden också.

Fota sina föremål

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_