porslin och glasyr
Hej
Jag har några porslinsgrejer som jag brukar glasera, problemet är att glasyren är så stark att det drar och deformerar föremålen. Nån som har något bra tips?
/S

Glasyr ska det stå, men jag kan inte gå in och ändra, kanske nån vänlig op vill?
jag har aldrig haft problem med Porslinslera mer än S sprickor i botten men nu har jag inte modellerat med den. då kan det nog mer problem. bränntemperaturen kan nog var en viktig faktor i hur mycket den drar sig..

Glasyren drar ihop sig mer än porslinet gör alltså är det tråkiga svaret att du behöver hitta en glasyr som krympmässigt passar bättre till porslinet. Har du provat olika grundrecept ? Om du gör provbitarna relativt tunna men lägger på normaltjockt lager glasyr ser man lättast skillnad. Drar sig glasyren mer blir de som skruvade bananer men om den passar bättre håller de sig ganska flata. Naturligtvis blir effekten av t.ex. ojämn glasering förstorade då den tjockare sidan drar/krymper mer än den tunna.

Lars har du inge collimox jag kan blanda i?;) Har du nån gång lyckats glasera enbart på ena sida av porslin utan att det slår sig? Nej , jag har inte testat en massa olika, bara valiga Cone8. Godset var rätt tunnt , glasyren också.
/s

Om du menar ena vertikala halvan av t.ex. en skål, så nej, dömt att bli ovalt om det är tunt gods. Då ska ju glasyren krympa exakt i kapp med leran … Porslin är mycket mjukare och känsligare för alla former av ojämnhet från drejning/torkning till glasering vad gäller att det kan slå sig. Ojämn ugnsplatta, inte helt jämntjocka väggar, dragig torkplats, ojämnt glasyrlager o.s.v. Lägre kvalisort, läs mindre transparens/vithet klarar sig bättre men högflussat halvglas blir nästan alltid lite hajsvaj om det är så tunt som det "ska va´".
Å andra sidan tycker jag det bidrar till uttrycket och känslan av rörlig levande lätthet, luft och ljus.
Jag har ju testat lite med pappersporslinslera och jag trodde tidigare att det mesta hängde på hur jag hanterade porslinsleran i blött tillstånd.
Så fel man kan ha. Tackar för infon och hoppas kunna korrigera flera av dem till nästa försök.
Det jag undrar är, kan jag dreja en cylinder i tex stengods som är något mindre än vad porslinet blir i färdigbränt tillstånd? För att placera inuti mina ljuslyktor under glasyrbränningen så att skevheter undviks?
Skickar med bild på tester som är skröjade, redo att glasyrbrännas och en bild på färdigt resultat, dock en uppifrån…
Jag har dock inte tänkt glasera mina utan bränner två gånger utan, fast kan man tjäna på att bara bränna dem en gång? Slår de sig mindre då? (förmodligen inte men ställer frågan i alla fall…)
Har för mig jag hört eller läst om att man kan göra "tvärtom" med porslin.. alltså börja med att bränna till hög temp utan glasyr därefter glasera med nån glasyr om inte kräver lika hög temp och bränna lite lägre andra gången…??
#9 Så gör de fabrikstillverkat porslin. Men poängen med det tror jag är att man högbränner på/i formar som gör att porslinet inte skevar iväg. Men då får man roligt med att glasera sintrad skärv sen…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.