Lergods önskan!!
Jag tror jag blir tokig, har någon något bra tips på hur man blandar lergodsglasyrsom blir riktigt högblank och utan att den krackelerar så fruktansvärt?? har testat flera men nej… ber jag till keramikgudarna om att den skall bli riktigt fin och len men nehej de är tydligen på semester när jag önskar mig något, det är väl trial and error som gäller, men har nån där ute något hett tips, så emottages det med tacksamhet!"!
Måste du blanda själv? Finns det ingen bra glasyr som du kan köpa och färga in? Det verkar ju inte vara så vanligt att man blandar sina lergodsglasyrer själv.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Nej jag har heller aldrig blandat lergods glasyrer själv, utan köpt färdiga och ev. färgat in. Har heller aldrig haft några direkta problem att hitta någon bra tycker jag. Har köpt både på seemans i stockholm och lermakeriet i gävle.
Nej, jag köper också in lergodsglasyrer färdiga. För att jag tycker mest det är en massa underliga blyfrittor i alla recept. Så jag har mest använd färdiga och färgat in dom själv.
Jag hittade en i Coopers bok: Orton 04-03 1050-1100 gr.
"A clear, well fitting glaze" står det i boken. Enkel är den i alla fall.Ser fin och glansig ut på bilden.
Calcium borate fritta 65
Rödlera 35
Om du provar den tala gärna om hur det funkar för dej.Lycka till!
Alla yrkesverksamma "lergodsare" (inkl. undertecknad) som jag känner använder glasyr med blyfritta. S.k. "blysäker". Jag blandar i lite engoblera för att ytterligare förhindra krackeleringar.
Jag skulle mycket gärna byta till giftfritt om jag hittade något som funkade lika bra. Tar gärna emot tips! Jag har provat en av Cebex färdiga blyfria transparenta som blir rätt bra och inte krackelerar, men den blir lätt "snorig" över oengoberad lera, är väldigt kinkig med viskositeten och sjunker som en sten i hinken.
Sedan måste man nog tillägga att i princip allt lergods krackelerar förr eller senare…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Cerama har en mycket bra transparent blank glasyr. 1020-1260 grader. Har använt den till lergods, stengods och porslin med gott resultat.

Va kul!! Det låter ju lovande, har du provat den över engober oxå, blir det samma djup som i blyglasyr??