Vi har köpt en begagnad ugn...
Hejsan!
Jag och min syster har köpt en begagnad Cromartie Kiln Modell CTI 75 med kägelautomatik. Ugnen är fräsch men det fanns ingen bruksanvisning med. Hittade en bruksanvisning för automatiken på nätet. Är det någon som har erfarenheter eller vet lite om själva ugnen, var man kan köpa käglor till automatiken och ev annat som kan vara bra att veta? Hoppas vi inte har gjort ett dåligt köp?!
Tacksam för hjälp i osäkerheten!

Om du menar vanliga käglor så kan du köpa dom hos alla försäljare av råvaror och andra keramiktillbehör. Om du klickar på fliken länkar högst upp här så hittar du en lista på några återförsäljare.
Jag har aldrig hört termen "kägelautomatik" innan, men om det innebär att man kollar in i ett hål i ugnen för att se när en viss kägla har fallit och reglerar temp och bränntid efter det så innebär det ju att ni måste passa ugnen varje gång ni kör den. Någon måste med andra ord kolla in i ugnen för att se när käglan fallit och när den gjort det stänga av strömmen.
Om ni gjort ett bra eller dåligt köp…ja… det beror ju helt på vad ni har betalat för den.
Kägelautomatik är en sorts automatik där du sätter en kägla i en sorts metallanordning och när käglan smälter vid rätt temperatur stängs ugnen av.

Tack för svaren - har varit inne o kollat under dagen,blev jätteglad när jag såg att jag fått svar!!!
Ja, precis! Vet du, Lotta2 mer om det och var man kan köpa käglorna. Det är ju inte vanliga käglor, utan mycket mindre, speciella för just detta som det handlar om. Har du eller någon annan kunskaper som kan vara bra att veta om tar jag mycket tacksamt emot det! Har kollat med Cebex men där fanns de inte, har i helgen mailat till Cerama, så får vänta på deras svar.
De vi köpte ugnen av hade två likadana och skulle behålla en när de flyttade ner till Portugal. De hade använt den ena ugnen mycket och tyckte den var jättebra, sålde nu en för att de inte behövde två och inte orkade släpa med den utomlands. Jag kan ju naturligtvis kontakta honom igen men ville testa och höra om någon av er vet.

Vilken skum grunka. Har du ingen bild du kan visa, det skulle vara spännande att se hur en sån ser ut:D
Nej, jag har aldrig haft denna automatik själv, men om det är små minikäglor så har Cerama små sådana. Är själv osäker men misstänker det är sådana. Hör annars med hobbykeramik firmor som även säljer ugnar då dom ofta är utrustade med denna typ av automatik, speciellt ifrån USA.
Ang att maila till Cerama, lägg ner det och ring istället om du vill ha svar iår ;)

Tack för svar igen lotta2! Skall ringa Cerama imorgon och höra. Jag vill ju sätta igång snart!
Nix, zzaga, har ingen bild men kan ju fixa en så småningom…
… och återigen, är det någon mer som känner till något om den typen av ugn och vill dela med sig av sin erfarenhet så tages det tacksamt emot! Annars får det väl bli "trial and error"-metoden…

Du kan använda vilka käglor som helst till en sån automatik. Visst kan man köpa de små specialkäglorna, men det går precis lika bra att bryta av spetsen på en vanlig stor och stoppa in den mellan pinnarna. De små är dessutom dyrare. Åtminstone funkade det utmärkt när jag hade en liknande automatik. Det skulle möjligtvis vara om du har för litet avstånd mellan pinnarna, men det är ju bara att prova !

Bregotta
Om du hinner så skulle jag gärna vilja se hur en sån ser ut:)

Tack igen för ny info!
Ringde Cerama idag och beställde minikäglor, det var inga problem, de visste precis vad jag menade. Tack ändå LarsT för tipset om att bryta av stora, det blir nog billigare i längden men vill testa med de "riktiga" först. Du som har erfarenhet av liknande automatik - har du fler tips o kunskaper som du kan dela med dig av är vi oerhört tacksamma.
zzaga - jag skall fixa bilder så småningon - jag lovar, just nu har jag inte möjlihet men det kommer!

Tja, det är inte mycket man kan dela med sig av. Det kallas oftast halvautomatik, fanns bara en ratt för att begränsa effekten med på uppgång. Det är en säker konstruktion som alltså inte går att överbränna och det är bra. Men jag tyckte det var jobbigt att hålla på och ändra effekten hela tiden i skröj så mot slutet av dess levnad fick den bara gå som glasyrugn med full effekt hela tiden. Och så måste man se till att ha ett lager käglor eftersom det inte går att bränna utan….

Tack LarsT!
All info är värefull!!! På vår är det flera rattar - jag får väl väl läsa den engelska bruksanvisningen för automatiken noga innan vi drar igång! 
Vi skall fixa och dona rätt mycket så det är ännu inte helt klart att sätta igång. Är också på jakt efter bra begagnad eldrejskiva. (Verkar som om jag inte är ensam om det …) Om någon får kännedom om sådan omkring Göteborgstrakten (även mellansverige/Skåne) är vi jätteintresserade!
Har själv inte sett en sån ugn "live" men här kommer en bild på automatiken!
Lycka till och vad roligt att ha en "ny" ugn att leka med.
Hittade några sidor med bränningstips. Kan det vara till nån hjälp?
Har satt upp den här i min verkstad. Iof sig har inte jag en Paragon ugn men det ger bra riktlinjer ändå.
Du måste ha Acrobat reader för att kunna se filen.

Godsagare tack för bilden det var spännande att se:D

Tack Godsägare för jättebra länkar! Mycket användbart!
Vilket bra forum detta är! Så mycket kunskap och hjälpsamhet! Känns jättebra! Tack alla!!!