Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1797 ggr
pyromanen
0

Grankotte-lerkorvar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför blev korvarna från lerkranen fjälliga som kottar i ytan?  Det är återvinningslera, den är inte för blöt (eller torr) utan lagomt fuktig. Kan det  bero på ifall det råkat finnas mycket drejspill i denhär hinken Å-lera?

Vavrakeramik
0

Snygga korvar ;-) Hm antar att du  kollat så det är rent i utloppet från lerkranen, att det inte sitter torr lera där. Har du matat in leran i samma takt som vanligt? Kan det ha något att göra med lagringstid- hur lerpartiklarna ligger. Leran blir ju bättre av att vila. Den vilar ju sig i "form" … Brukar du köra återvinningslera utan detta problem?

Vet inte- hoppas nån annan har erfarenhet. Bara lite funderingar

Vallmo
0

Jag har fått till liknande korvar och då hade min lerkran stått ett tag så jag tror att det hade hårdnat till lite runt väggarna och leran som matades in var lite lösare så den hårdare leran kring väggarna satt kvar. Jag stoppade i lite för blöt lera som fick stå en vecka eller så, sen körde jag igen och så småningom mjuknade den hårda leran och ut kom släta fina korvar.  Glad

pyromanen
0

Det var nog ungefär så som du #2 vallmobeskriver, för idag körde jag samma lera igen och då blev korvarna vanliga, och innan var det ett bra tag sedan jag använt kranen och det som satt i var lite väl hårt. Blev llättat att det inte var nåt fel på kranen i alla fall.

pluppan
0

bra att du är bra i magen eeh jag menar kranen igen pyro

hahaha

läs igenom texterna igen ovanför- TÄNK OM NÅGON FRÅN NÅGON ANNAN SAJT LÄSER DETTA

Cool

pluppan
0

bilden är dessutom nyaste bilden på sajten - kolla till höger!

pluppan
0

herregud…är jag 5år igen?

Vavrakeramik
0

Pluppan- lite långsökt faktiskt…

Men kan förståss inte låta bli att skratta litegrann ;-)

pyromanen
0

Återfall av kissobajsålder, kan drabba i alla åldergrupper, vanligen ofarligt, endast om återfallen blir långvariga eller frekventa kan det bli problem för familj och vänner, viss humörhöjande effekt som möjligen kan balancera humörsänkande effekt av för mycket pengjobbande.