butiksinredning
Hej på er
Jag håller på och bygga min butik nu och sitter och funderar lite på butiksinredning.
Hur har ni gjort? Har ni köpt det mesta färdigt? Gjort själva?
Hur har ni gjort med lampor och belysning? Med pappershållare? Kassaapparat? golv? Möbler?Hyllor? Väggfasta hyllor?
Stil?
Vad tycker ni själva är snyggt? Vad tycker ni är ful?
Jag vill gärna ha tips om avskräckande exempel och inspiration:)
/Saga

Hej Saga,
när jag för ett år sedan stod i din situation så valde jag att ta hjälp av ett proffs. En butiksdesigner som jag hittade här på iFokus (lilja dva Anki Liljeberg). Fick en skiss över hyllplacering, kassadisk, kuber, podier mm. Dessutom en hel tips om vilka ytor som är bra säljytor, hur kunden rör sig i butiken, färger om belysning mm. Mitt råd är att det kan vara värt den kostnaden att få en butik som känna proffsig. Tror man har igen det på omsättningen. Men sen beror det förståss på hur bra känsla man har för sådant själv.
Efter vi fått skissen byggde vi podier o kuber av plywood, kassadisk med gamla köksskåp som stomme som kläddes med brädor o en målad skiva. Nån vägghylla är Ikea Lack o andra sitter på väggkonsoler.
Belysning hittade vi begagnad proffs butiksbelysningssystem m skenor du vet- på Blocket. Pappershållare har jag köpt beg. på tradera o fäst på sidan av kassadisken, två stycken. Kolla gärna mina bilder på min sida här, o hemsida o blogg. /Helen

Tack för tipset! :)
Kul att se inredningen på din butik. Jag hade också tänkt bygga kuber i olika storlekar, men tänkte köra det billigare universalmedlet spånskiva.
Disken har jag rätt klart för mig hur jag vill ha.. förutom färgen.
Jag tror jag kommer att bygga det mesta själv och sen vill jag gärna ha så flexibel lösning som möjligt i butiken så att jag lätt kan ändra om.
Vad fick du betala för butiksdesignen om jag får fråga?
/S

Spånskiva funkar säkert bra men vi vitlaserade o då måste det ju synas trästruktur. Jag har en pappershållare t presentpapper över om du vill köpa. 150:- plus frakt.

Aha, jag tänkte bara måla mina matt… men det ser ju klart tjusigare ut om man laserar:)
Vi i vårt kooperativ inredde en butik för 1,5 år sedan. Vi köpte hyllplan i furu på Biltema som vi monterade med Ikeas enkla konsoler och vitlaserade allt. Billig lösning som funkar jättebra.
(Hade jag bestämt själv hade jag nog målat helvitt istället för laserat för jag tycker det ger ett frächare intryck.)
Vi gick en kurs i höstas som var jättebra. Den tog upp mycket om vad man ska tänka på i butikens utformning och vikten av skyltfönstret och hur man använder det.
T ex är försäljningsytan bakom kassan viktig för merförsäljning. Där ska man exponera relativt "billiga" saker med tydlig prisangivelse. Medan kunden väntar på att betala eller få ett paket inslaget impulsköper de lätt något mer.
De sa också att det är viktigt att förändra butiken då och då genom tex podier som flyttas runt, färger som ändras, skylta om ofta, gör "tokiga" grejer som sticker ut.
Det sas jättemycket mer bra saker…….en tvåårig kurs som komprimerades på två timmar
.

Det lät ju som en väldigt bra kurs och väldigt bra två timmar:)
Tack för tipset om hyllorna. Jag ska ta och kolla upp det lite mer.
Hmm… tokiga saker, låter ju kul.
Tack för tipsen!

hej Saga
Kul att du ska öppna (eller har du redan öppnat?) egen butik. Jag har själv precis innan jul öppnat en butik i Kungsbacka med inredning, design och konsthantverk. Lägger in bilder på forumet och i mitt fotoalbum så fort jag hinner. Jag hjälpte Helen (Vävra) med hennes butik som med stort engagemang av Helen själv är toppenfin. Det är jätteviktigt att den som ska driva butiken är med i processen med sina egna ideér även om man får hjälp av en butiksinredare. Helen har jättemånga bra ideér jag har bara hjälpt henne att få lite struktur i alla dessa ideér.
Så våga vara personlig, tro på dina egna ideér.
Tänk flexibelt så du kan förändra din butik ofta med enkla medel kunden vill ha nya intryck. Våga blanda gammalt med nytt. Tänk färgteman då du varulägger. Identifiera din butiks heta ytor och prioritera dem.
Kom ihåg att personliga koncept är vinnarna i längden. Lycka till dela med dig av lite bilder när du är klar.

Hejsan
Tack för tipsen om inredningen i butiken. Nej, jag har inte öppnat ännu. Just nu är det ett stort kalt rum. Jag har lister och golv kvar att lägga innan jag börjar med inredningen.
Jag har vissa saker som jag tror kommer att funka. Att blanda gammalt och nytt kan säkert också funka, men det är så många här på Österlen som gör så redan. Väldigt många gammla vitmålade linneskåp i butikerna nu för tiden:) Själv är jag ganska mätt på inredningstrenden som går nu med vitmålade anikviteter och fondväggar med stora övertydliga "fyndiga" texter på.
Kul att du lägger ut bilder.
Det där med "heta" områden får jag nog fundera lite mer på:)
roligt att läsa tipsen! tack för att ni delar med er
hur identifierar man heta ytorna? jag har inte riktigt märkt några i vår butik i Falun

Tycker också det är inspirerande att läsa om butiksinredning, jag får lust att göra om..

En het yta är en plats i butiken som är väl synlig 7 som drar ögonen till sig. I min butik är det podierna i mitten, särskilt de som syns från entrendörren samt högra väggen i butiken o till viss del fönsterpodierna! Lilja har identifierat dem åt mig. Har ett bord på högerväggen där det säljer väldigt bra. Ska snart fixa ett sånt där högt skåp som Sagakeramik e så trött på ;-), fast med mörkgrå utsida o vit insida som ska fyllas med smått & gott. Det ska stå på den heta ytan som bordet är på idag. Till exempel ytan till vänster om kassa disken är en död försäljningyta, där ser ju folk inte sakerna förrän de är på väg ut.
Tycker detta med het yta var mycket intressant att läsa. Är det flera här med butik som känner igen fenomenet med heta ytor och vissa speciella platser? Vad funkar bäst hos er?
Ingen som vill delge oss sina erfarenheter från era butiker? Jag tyckte detta ämne var spännande. Själv har jag märkt att det som jag har på mitt kassabord där jag tar betalt, där går det ofta bra för saker som dom lägger till medan jag står och slår in paket mm. Framför allt billigare saker. Men om det har med att göra att jag verkligen suger på att packa in paketen, och dom blir så uttråkade att dom tvingas handla mera det vet jag ju inte…;D
Vi har haft tändsticksaskar framme på disen när vi haft marknadsdagar och öppet i verkstan. Men det har aldrig
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lena, halva ditt svar verkar ha fallit bort. Tändsticksaskar i keramik, eller vanliga?
När jag funderade lite i går kväll insåg jag att min 2;a sortering nog står på en sån där "hot-spot" - kanske inte så jättesmart…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Haha, telefonen ringde, måste ha tryckt publicera! 
Jag fortsätter, vi hade inklädda tändsticksaskar till salu och sålde dem billigt och hade dem på disken. Inte förrän nu har det slagit mig att det kanske var läget och inte priset som gjorde att de sålde så bra. Vi måste ha keramik där nästa gång och testa!
//Affärsinstinkter: noll
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Alltså - jag rekommenderar er verkligen att be ett proffs kolla till era butiker o ge råd. Det kan definitivt vara värt några tusenlappar med dessa råd! Sådant som att ha andra sorteringen på bäst säljytan e ju inte bra. Vid kassadisken ska man ha "sista minuten" köp. Sånt som man lätt kan plocka åt sig. Ungefär som mataffärerna har godis o tuggummi…