Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 5023 ggr
mth86
0

Många funderingar... hjälp!

Hej allihopa!

Jag har hållit på med keramik några år och har nu skaffat mig en egen keramikugn, lyckaGlad  Ugnen är en  begangnad Ruben Lind på 150l. Den är i fint skick med nya värme slingar och fint tegel. Det är manuel automatik och en topp temp. på 1300 grader. Jag har läst på om ugnar och bränningar men det verkar vara en hel vetenskap!! Jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med?

#Hon jag köpte ugnen av sa att det bara var att ställa in vilka grader man ville ha och sen trycka på start, är det så enkelt? alla pratar om dessa käglor som som smälter vid en viss temp. och så vidare. ska man ha det?

#Jag har läst i böcker att man ska ha luckan öppen i början av bränningen så att eventuellt vatten kan försvinna, ska man ha det?

#Det ser ut att vara en liten glipa mellan ugnen och luckan, är det viktigt att den är helt tät?

#Till sist, finns det några rekomendationer hur man ska placera ugnen i verkstaden, jag menar, hur nära väggen kan den stå? kan den stå på en pall av trä? Ugnen blir ju riktigt het.

Jag är mycket tacksam för svar!

MVH/Maria nybörjaren!

LenaR
0
  • Det är inte säkert att ugnen bränner 'rätt'. Käglor ger ett mycket mer exakt mått på temperaturen. Det finns beskrivet i andra trådar hur man använder käglor!

• När du skröjar kan du ha spjället öppet upp till 2-300grader. Det är inte nödvändigt.

• Glipar det mycket ska du nog täta med kaolinull eller dylikt. Annars får du hålla fingrarna borta helt enkelt!

• Har du en halvmeter till väggen är det lugnt. (Tror det räcker med 40cm?)

Lycka till med bränningar i egna ugnen! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Keramik-Mi
0

Hej!

Vill du att även det kemiskt bundna vattnet ska ha möjlighet att passera ut bör ugnen luftas till 600 grader både vid skröjbränning och glasyrbränning.

Om det vore min ugn som hade en sådan glipa skulle jag absolut täta.

Vad som kan vara bra att ha över ugnen är en kåpa med utsug.

Lycka till!

Mvh. Keramik-mi

mth86
0

Jag har ju bara en manuell automatik, hur vet jag när den är uppe i 600 grader?

Spjället, är det den lilla luckan fram på dörren?

Tack för eran hjälp!!!

LenaR
0

Ugnen börjar glöda vid 500 grader lite drygt, så då kan du stänga igen spjället.

Luckan fram på dörren kan du använda som spjäll. Den är egentligen ett titthål för att kolla käglor.

Glad

Sleipnir
0

Hej, Ställ INTE ugnen på en träpall, en kompis till mig gjorde det med sin toppmatade ugn, så länge hon brände skröj gick det bra men när hon brände stengodsglasyr första gången höll det på att gå riktigt illa. Pallen förkolnade helt och håller och hon hade änglavakt att det inte började brinna, hon hade sin verkstad i sitt garage och den fick målas om helt och hållet.

Jag hade min toppmatade ugn ståendes på eldfasttegel det är mycket bättre :):

Lycka till

mth86
0

Tack så mycket för alla tips, guldvärt!

Kramar på er

Jessika
0

hm… jag har min ugn på ett trägolv, det blir tydligen inte så varmt under min ugn, för det syns då inget.

LenaR
0

#7 Jessika, har du inget stativ ugnen står på?

pyromanen
0

Då jag först fick min pyttelilla elugn så pallade jag upp den på 3 tegelstenar liggande på sidan, tänkte det skulle funka bra.  Sen när jag skröjade stank det… "att det luktar så illa när man skröjar tänkte jag, förstår att det inte ska vara i verkstan när man har en elugn med skröj i sin verkstad…"  var ändå där för att städa lite, fast kunde knappt andas så jag fick öppna dörren… då var det min son kom och sa, mamma varför är golvet svart under ugnen?.. det var plastmattan som pyrde!  Så nu har jag minerit + ett lager tegel extra under den…

Jessika
0

#8 jo det har jag, det är kanske 25-30 cm högt iaf. men säkerhetsavstånd runt ugnen ska ju vara 50 cm?

Sleipnir
0

Den ugnen jag skrev om stod direkt på pallen utan ngt annat emellan.

Den tog ju aldrig eld, men det rök väldigt så man vet ju inte om det hade tagit eld tillslut.

Jessika
0

ok. då förstår jag.

det är klart att stenarna blir ganska varma…