Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1951 ggr
Edelweiss
0

RÖDAKTIG LERA

Hej och hå :)

Jag vet inte riktigt i vilket ämne jag bör skriva, men det är så att jag behöver tips på vart jag kan få tag i lera som vid bränning får denna färg? Godsen skall alltså inte glaseras utan den skall ha denna rödbrunaktiga matta färgen.

Här är en bild där man ser färgen. Den ä'r alltså inte skarpt röd, utan bilden stämmer bra överen med verkligheten. Bilden är från två olika lyktor.

http://i583.photobucket.com/albums/ss278/karinhall/lera/lergods-1.jpg

MYCKET tacksam för tips!!! :)))

Mvh Hilda

Sagakeramik
0

Lars Tärn ( www.tarn.se ) har flera olika röda leror. Färgen på leran ändras beroende på i vilken temp du bränner den i.

Lars har flera prover du kan titta på.

LenaR
0

Jag vet inte var du bor Edelweiss, har du möjlighet att besöka någon leverantör? För då har de prover på brända leror så du kan se i verkligheten hur de ser ut. (Utgår jag ifrån att alla leverantörer har, Seemans och Cebex i Stockholm har provplattor iaf.)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vavrakeramik
0

Hej,

när jag ser bilderna så får jag känslan av att leran kan vara behandlad med något, den ser lite blank ut. Men det kan vara kamerablänk som förvillar mig.. Enklast kan vara att fråga den som gjort dem. Annars kolla med återförsäljarna o jämför. I Cebex katalog verkar finnas flera lergodsleror som liknar denna. www.cebex.se

KAKL
0

Som jag tycker ser det ut som ett lågbrännt lergods, flera röda lergodsleror har den här järn färgen redan i obrännt tillstånd. Sedan ser det ut som föremålet fått sin patina genom glättning och eller fett, vaxning eller kanske bara av tidens tand (handfett). Adressen Karinhall klingar lite underligt för mig men om man gillar lyktan så…..

helenahenstedt
0

#4 måste fråga varför Karinhall klingar underligt för dig?

kinnekulle
0

"5 Jag svara istället, hoppas det är ok, Karinhall var Görings favoritbostad, uppkallad efter hans hustru Karin, så därför väcker namnet lite underliga känslor, men det är säkert många som heter så, troligen inte de födda mellen 40-50 talet

Edelweiss
0

Ok.

Den här lyktan är nog från 30talet tror jag, så den har fått sin patina av ålder. De massproducerades och jag har kollat lite men inte hittat så mycket info.

Får väl bege mig till nån återförsäljare men det verkar vara svårt att hitta nån passande.

Mvh Karin Hall

Inte Carinhall som Görings jaktslott ;))))))

Edelweiss
0

Tack för alla svar :)))

Tack!