Guld utan bränning?
Jag skulle vilja dekorera med guld, men efter glasyrbränningen för att slippa en massa problem med upphängning i ugnen. Ska göra julgranspyntgrejer i stengods. Är det någon som vet vad man kan använda för typ av guldfärg? Finns det något vanligt enkelt på Panduro kanske?
japp, finns på panduro. jag har använt en tidigare på dekorationsgrej, funkar bra. typ som vanlig allmogefärg.

Thanks pluppet! Ska genast inhandla.
Jga brukar dekorera detaljer på sånt som INTE ska användas som bruks med vattenfast guldpanna i tusch..sitter stenhårt
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag använder glansguld som bränns fast vid en extra bränning till ca 800 grader. Gillar att det som ser ut som guld faktiskt är guld :)

Jag använder också glansguld jättedyrt, men jättedrygt. Bränner in det till 750 grader. Det håller i vanlig disk, men inte maskin.

Bladguld kan man oxå måla på, utan att bränna. Tål väl att man typ torkar eller sköljer av.
Här kommer två frågor om glansguldet:
1.Det här glansguldet, finns det en varijant av det som bara är färg, som man kan måla på efter och bränna i ca 750 grader?
2.Går det att bränna fast guldet med en gasbrännare som kan bränna 800 och mer? eller finns det risk att det spricker?
tack för tråden!
Och en till fråga:
Ni som använt glansguld. Flyter guldet in i glasyren eller kan man känna den på ytan?
glansguldet jag använder är flytande och kan målas på med pensel. I instruktionen står det 750 - 820 grader, jag bruker ta 800 grader. Du kan inte bara rikta en gasbränare mot föremålet, temperaturförändringarna förbi de känsliga områdena, t.ex. ca 228 grader behöver ske lugnt, annars spricker grejerna. Det är också svårt för dig att veta vilken temp du har, och blir det för varmt så förstör du guldet. Ugn är nog ända alternativet.
Guldlagret är väldigt tunnt, men om det känns kan jag inte rktigt svara på eftersom jag enbart använt guld inne i stämplade märken.

Guldet känns inte så mycket på ytan, men det ligger på glasyren, det flyter inte in i glasyren. Jag har ett målarmedium som förtunnar guldet och det gör att man kan måla fint och tunna linjer. Jag vet inget annat guld som man kan måla än detta. Har köpt det på en affär som säljer till porslinsmålare. Det är mycket drygt och hur tunnt det än målas blir det guld.

#8 Vill bara lägga till att glansguldet lägger man på redan glaserat gods och bränner en extra gång i 800°.
Tack så mycket!
#11, ja just det, så det stämmer inte med överskriften…
hej. jag gillar verkligen glansguld ochpatina.
men leksaksaffären har bra färger Enamel, som man målar flygplansmodeller med. det passar till julpyssel om man inte vill slösa med det svindyra riktiga guldet.
Hej, jag använder också glansguld och bränner i 800 grader. Vet nån om man kan använda lite lösningsmedel och av vilken sort? för att få den lite tunnare när den blivit gammal och trögflytande?
A.M.L
Det skulle jag också vilja veta. Visst borde det finnas.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Cebex har förtunning. De skriver ganska vist i katalogen att den är till för att rengöra penslar och att man inte ska förtunna men det funkar! (gissar att de skriver så för att man inte ska försöka spä ut den när den inte är för tjock?) Bosse?

Jag målar med riktigt guld och använder en förtunning. Gick ut till verkstan o kollade men det står bara "medium" på flaskan. Det har en oljeliknande konsistens och jag doppar penseln (har en pensel enbart för guld då behöver man ju inte tvätta rent den ock så spar man lite guld) i mediumet sen i guldet och så målar jag.
Det finns affärer som säljer till porslinsmålning. Jag köpte guldet och mediumet på Uppsala Färg i Uppsala för kanske 15 år sen när dom hade en avdelning enbart för porslinsmålning. Så kolla i såna affärer också.
Lavendelolja (från apoteket tror jag)används som förtunning, el medium som köps på samma ställe som guldet, späder man för mycket el. inte torkar av ordentlig blir det lila, Uterm och Cebex vet jag säljer detta …guldet är samma som är målat på annat porslin man ser i butiker bl.a Hackefors porslin tål inte maskindisk och micro..innehåller 12% guld.
Jag har köpt någon form av förtunning hos en keramikleverantör. I samband med köpet lärde jag mig att om jag häller över några droppar av förtunningen i en annan flaska och använder den för tvätt av min pensel,så blir det tillslut användbart till att måla med igen…hänger ni med:)
Kanske fungerar matolja…? Tänkte på att jag tvättar penseln (när jag lagt på guldet) i matolja och då borde det ju såklart lösa själva guldet också. Risken är väl att det blir för tunt och lila…men en liten liten halv droppe…och om lavendelolja fungerar…jag brukar ju tvätta oljefärgspenslar i den olja som för tillfället är närmast i köksskåpen, och sen med lite såpa efteråt…
A.M.L

# 20 Precis cupcake, det är så himla dyrt så det gäller att ta hand om även resterna. Så har jag med det medium jag köpte också. Jag gör aldrig rent penseln från guldet utan mjukar upp den i mediumet nästa gång jag ska måla.

Nu känner jag mig som värsta Slösa. Jag målar med guld och sen slänger jag penseln och tar en ny nästa gång. Fy på mig, men ibland känns det som jag kan lyxa lite när jag fyndat på barnavdelningen på Clas Olsson. :o)
Jag har idag använt metallic hobbylackfärg i guld. Ser verkligen ut som guld o passar till grejer som inte diskas så ofta. Det blev jättesnyggt.
yez fynd gör en kvinna glad! att det sen är Claes-Olsson får ju gå det med.
jag målade mina lergodsskrin med metallicfärg. fusk kanske en del tycker men de var ganska ojämna glasyren var inte helt bra så jag ville inte slösa med guldet.
passar bra när man vill ge intryck av Le Exclusif ; D
Varför blir min underliggande glasyr bubblig och förstörd när jag lägger på glansguld och bränner igen på 800 grader??
Kapar tråden och flikar in en fråga om glansguld jag med. För några år sen på en kvällskurs jag gick så tog jag glansguld på svart lera, men det syntes inte överhuvudtaget efter bränningen. Finns det nåt knep eller är det bara så att det inte funkar på svarta leror. ( har ju varit med om att svarta leror " ätit upp" glasyrer oxå )

Hade du inte någon glasyr på den svarta leran?
Jag har själv prövat utan glasyr under på en svart lera och då inte fått något guld alls. Kanske suger leran in guldet om det inte är glasyr i mellan? Har haft en transparent glasyr på och då fungerar det precis som vanligt.
Gäller detta andra leror också tro?
Hmm, det var ju ett tag sedan. Kommer inte riktigt ihåg, men jag kan tänka mig att jag kanske inte hade nån glasyr alls nej. Får testa att göra med glasyr under en gång. Tack för tipset.

För att få guld eller platina (silver) glans ,med glansguld eller glansplatina måste man väl ha en glasyr under annars äter ju godset upp rubbet. Blank glasyr=blankt guld, matt glasyr =matt guld det är min erfarenhet. Förmodligen gör jag väl fel men jag har aldrig köpt något dyrt medium till mitt guldmåleri utan alltig både förtunnat och "tvättat" i T-röd liksom cupcace är jag snål och har en liten (beg. guldfärgsburk) burk där jag samlar guld till återanvändning. Lavendelolja har jag bara använt i samband med Slagmetall som jag (liksom jag läste i en tidigare länk) tycker är ett väl så bra alternativ till glansguld när man inte skall diska på skulpturer t.ex. Även jag har använt hobbyguldfärger som sitter som berget ( på t.ex. insidor o undersidor,) men som "riktigt" guld blir det ju inte.
#30.Mycket möjligt, har inte använt glansguld efter detta försök och då var det min dåvarande kurslärare som sa hur jag skulle göra. Själv använder jag mig av bladguld numera i stället eftersom det oftast är på skulpturala föremål som jag ändå inte diskar. Tycker det är lättare eftersom man ser vart man sätter det med en gång.