Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6408 ggr
Nikmar
0

Glansguld-Hjälp!

Hjälp!

När jag penslat på glansguld på en tidigare perfekt glaserad mugg, och bränt enl. anvisningarna, ( 790 grader) så kommer muggen ut ur ugnen sedan med förstörd, bubblig glasyr, som små kratrar, och guldet sisådär blankt.

Vad gör jag för fel?

Jag brukar stänga ventilerna till ugnen vid 600 grader, och ha 15 min utjämn. tid för guldbränningen.

Jag är så ledsen! Har fått massa fina saker förstörda på detta sätt.

pyromanen
0

Vad är det för glasyr du använder?

Nikmar
0

Jag använder blyfri lergodsglasyr, som jag bränner till mellan 1020-1060 grader.

KAKL
0

Hur högt bränner din ugn egentligen? Har du provbrännt m. käglor? Verkar den inte bränna för högt eftersom du påstår att en modern blyfri glasyr påverkas redan vid under 800 grader? den 3e låga guld- eller dekal-bränningen brukar inte påverka godset alls.

Nikmar
0

Nej jag har inte testat med käglor.

Men det kanske jag får göra.

Eftersom jag har ny ugn och automatik från Rohde, så utgick jag ifrån att den är ok…Gråter

MiEkberg
0

Du kan nog utgå från att automatiken stämmer,
sänk bränntempen se till att ugnen är luftad och skippa utjämningen, kort sagt se till att det går lite fortare att bränna guldugnen. Detta för att inte lergodsglayren ska börja påverkas tid och temperatur verkar ju som vi vet tillsammans…

Guld är superenkelt att bränna  i a f på stengods, fast det luktar illa och är giftigt! - så håll andan!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Nikmar
0

Tack Mi för tipset.

Jag tror att utjämningstiden var fel plus att jag hade stängt alla ventiler.

Ska pröva det du säger.

Hos Seemanns tyckte han att jag skulle bränna guldet på 650 grader, men jag är rädd att det är alltför lågt för att guldet ska smälta.

Eller vad tror du??

MiEkberg
0

Tror att 650°C är för lågt för guld, brukar bränna vid760"C men porslinsguldet har förändrats en del på sista tiden…

Ditt problem ligger i lergodsglasyren, du kan göra en provbränning / ombränning med enbart den färdiga godset utan guld och därigenom finna vilken temperatur som lergodsgalyser klarar vid ombränning.
Du sparar i a f lite guld det är ju rätt dyrt!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Nikmar
0

Har bränt om lergodset till 1060 grader, och det blev fint.

Ska pröva guldet vid 750 grader nästa gång, och ventilera ugnen, och ingen utjämningstid.

Så ska jag hålla tummarna att det går bättre då.

Tack för hjälpen!