Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 31612 ggr
candra
32

Gjuta enkla gipsformar - hur gör man?

Jag var på öppen verkstad i förra veckan och fick roa mig med att trycka ut lera i olika formar (fat, skål etc.). Tänkte att det borde man ju kunna göra hemma, och rörde ihop en gipsblandning och tänkte friskt vågat…! Men gipset sitter där det sitter i de två vida fat som jag fyllde. Hur får man ut det? Skulle man ha behandlat kärlen först? Tips tas tacksamt emot…

pyromanen
0

Vad är det för material i faten du fyllde?

Såpa eller annat släppmedel kan vara en fördel Glad

mallezeilon
1

En bra sak att tänka på vad det gäller formar är positiv eller negativ. Hm..missförså mig rätt nu. Jag medar du skriver att du fick" roa dig med att trycka ut lera i olika formar" Då låter det som om det var formar som var som en skål, du lade leran i. Men de formar du beskriver att du friskt vågart gjort hemma blri ju motsatsen till de du provade om du får ur dem ur faten kommer du ju att få lägga leran utanpå den formen. Och…tänker du nu.

När leran kommer i kontakt med det torra gipset i formen börjar den genast att torka (precis vad vi vill för att den ska ta form och bli lätt att lyfta ur). Men när men lägger lera ovanpå en gipsform får man vara ganska alert… leran börjar torka och krympa och den natuliga krympningen kan bli ett problem, om man inte ser upp kan den lätt spricka.

Jag tycker att du ska försöka att bända och banka för att få ut dina formar ur faten. Nästa gång du gör formar kan du prova att gjuta i plast det funkar alltid bra. En anna kul grej är att gå ut och göra stora formar utomhus med hjälp av sand. Då kan man göra häftigt stora grejer.

Friskt vågat! Lycka till!

helenahenstedt
1

Prismas stora bok om keramik beskriver tydligt hur du går till väga och boken är inte särskilt dyr heller. En mycket bra bok överhuvud taget!

candra
0

Tack för era svar!

Mina fat / formar var dels av metall, dels av någon slags keramiskt material / betong? Det sistnämnda var jag lite tvelksam till att ge mig på, men tänkte äsch, det är bara från IKEA :-)…

Jag förstår vad du menar Mallezeilon om positiv och negativ form… Faktiskt var det mest så att jag på verkstan lade lera utanpå formen, fast jag skrev "trycka ut" i mitt inlägg, av bara farten. Och det blir spännande att se om det spricker i torkningen eller hur det går! Om man ska gjuta i sand, hur gör man då? Lägger upp en hög, t.ex. och häller gips ovanpå? Eller gräver en grop, "fodrar" med sant och fyller med gips? Hmmm? Det låter i alla fall kul! Om man gjuter i plast så är fördelen att det är lättare att bända och trycka på originalformen, eller?

Kanske det står om det också i Prismas bok? Ska kolla upp det… Hur som helst ska jag läsa på där om gjutning, tack för det.

mallezeilon
0

Hej igen!

Jag tycker att du har full koll nu både vad det gäller "plastgjutnign" och sand. Det måste inte vara sand jag var nog lite otydlig där. Huvudsaken är ju att man kan få till formen (grop el. upphöjning) som man behagar. Det som jag tycker är kul med "sandgjutning" är att man kan vara helt fri att göra hur stora elller tokiga formar man vill och inte behöva känna sig begränsad till de kärl man har hemma att ta form av.

Hoppas att du hittar ett sätt som passar dig.

lotta2
0

Prismas stora bok om keramik finns på de flesta biblioteken också, så man kan låna den och kika på om man gillar den eller ej inann man beställer det. Bara ett tips…:D

candra
3

Tack igen för era tips!

Jag tycker det låter jättekul att gjuta utomhus i egen form! Ska prova det…

Hur är det, är det viktigt vilka proportioner man har på vatten - gips? Om man t.ex. tar för mycket gips, kan det bli ett problem då? När jag gjorde sist gjorde jag bara en blandning som jag tyckte verkade lagom på måfå. Jag hade läst någonstans att det skulle vara ungefär som filmjölk… Och tog rätt mycket gips! Men det gick ju åt mycket om det inte skulle vara rinnigt, tyckte jag?

mallezeilon
0

När man blandar till gipset tar man ju först vattnet. Sedan har jag lärt mig att man ska strö i gipspulvret lite i taget, lugnt och fint så att det hinner sjunka mellan varven. När det  så börjar bildas öar ska man bli uppmärksam. De första öarna sjunker sakta ner men när de inte längre sjunker är det lagom mycket gips i vattnet.

Om man av någon anledning har bråttom kan man använda varmt vatten, men då bränner det fort!