Vax och svartbränning
Jag hörde nyligen att om man vill ha riktigt svart resultat i en svartbränning så ska man vaxa in föremålen innan bränningen. Finns det någon här som vet om det stämmer? Kan man göra så?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Vaxets syfte måste vara som en extra reduktionshjälp och då borde det fungera med annat brännbart också. Har inte provat med vax, dock blev det riktigt svart av spillolja, full av metallskrot och säkert en massa annat inte fullt så miljövänligt från motorerna. Men det var bara en gång, inte mer, jag lovar …Det luktade inte så bra om keramiken efteråt ….
Så, nånting fett som gnids in i skärven? Ska svartbränna i morgon, hoppas någon hinner svara….. Vill ha riktigt svart!

Men egentligen är det väl inte en reduktion man menar utan en krabonisering (förkolning) ? Eller har jag missupfattat min böcker fel?
Jag har aldrig upplevt några problem med att få riktigt svart. För att få det så kör jag med kutterspån , viktigaster är att det brinner rejält i spånen.
zzaga: Ja, för du svarade mej nog tidigare att det inte var fråga om en reduktion utan en förkolning. Ändå tycker jag mej förstå att det är en reduktion, en reducerad miljö, och på så vis uppstår kanske denna förkolning? Kanske är helt ute o reser, men jag har funderat på det ända sen du svarade så.
Har oxå kört m kutterspån, men på vissa ställen blev det flammigt ist för kolsvart, det blev i o för sig mycket effektfullt, men nu vill jag ha det helsvart. Misstänker att flammigheten uppstod där det fanns fukt och därmed syre, tex. från marken, eller att det var för luftigt packat med spån. Det måste ju brunnit som det skulle eftersom allt spån var borta efter eldningen.
Ska "bränna ut" gropen först i morgon innan jag fyller med keramiken o spånet.

En reduktion ÄR en ofullständig förbränning…Vad är det för bok, zzaga, som gör skillnad på reduktion och förkolning ?
Strunt samma, kalla det för vad man vill, det är svart man är ute efter. Du har helt rätt koko, flammigheten uppstår där syret kommer till. Svartbränning i grop kanske är lite svårare att få till, när jag svartbränt har jag fuskat och använt en tunna m lock och lite få små hål i bottnen. Svårigheten jag tyckte då var att få till kombinationen av tillräckligt hög/låg temperatur och ändå förbränning utan flamma. Ofta tyckte jag att det blev svartare än svart, nästan lite oljefläcksglansigt och det är jag inte så förtjust i.
Man kan ju tänka sig att vaxets syfte blir att även om det kommer in lite syre ändå brinna på ett annat sätt än spånet. Om man t.ex droppar "lite" motorolja i vedugnens eldbox får man en formlig explosion av rök och eldutveckling. Om man vid en svartbränning målar ytan med vax, olja, vaselin eller fett händer samma sak om det kommer till lite syre och tempen ökar = det blir en kraftig "ytreduktion" och det borde säkerställa svärtan på samma gång.
Men jag bara spånar lite nu, jag är absolut ingen svartbrännare. Verkar dock troligt ….

Lars
Det var i någon av mina rakuböcker (jag mins inte vilken) , där han just gjorde skillnad på reduktion och förkolning , jag har försökt kolla upp lite vad skillnaden är men får ingen riktig klarhet i det mer än att kolparticklarna fäster på ytan när man gör en förkolning , vilket inte sker vid reduktion.
Koko
Aha… men testa riktigt torrt kutter. Jag har aldrig haft några problem med att det inte skulle funka. Vi köpte en bal med pressad kutter och då är den ju fuktfri:)
Lycka till med bränningen!
Bränningen lyckad, tycker jag. Det som skulle bli helsvart blev det och det som gärna fick bli flammigt blev det!
Spånet jag använder är helt torrt, men jag tror att eftersom jag bränner i en "tegelklädd" grop med plåtlock så kommer det nog lite syre från jordens fukt, även om jag brände lite ved i den först.
Men det har blivit min speciella effekt och jag gillar den!
Nästa gång tänkte jag prova just det som du sa, Lars, att bränna i en metallbehållare, då skulle man rimligtvis kunna garantera svärtan bättre än i "jordkontakten". Men hoppas bara att inte alla föremål ramlar i hop på varandra därinne när spånet bränns bort?? Kanske inte gör så mycket. Det lär bli vaxande då oxå!! Återkommer med rapport!
Den svarta skärven har dock fått bivaxblandning ingnodd efteråt, mycket fint!!
Försöker lägga in en bild på min "svartgrop" i mitt fotoalbum…

7, vad för sorts vax har du använt ? Vanligt hårt bivax eller ? Jag har hört så mycket olika om vad som funkar bra och inte, har inte testat själv.
Ett hopkok av vanligt bivax från kaka och olivolja, skulle koka salva…
men jag använde den inte så mycket till det…
Var fin att smöra på keramiken, dock!

9. ok tack för tipset det kanske är värt att testa !!