Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 6906 ggr
Godsagare
0

Raku-helg i Stockholm?

Jag undrar om man skulle kunna dra ihop ett gäng för att rakubränna nån helg nu innan sommaren?

Godsagare
0

Någonstans i Stockholmsområdet, gärna med vedeldad raku-ugn för oss som brännt Raku tidigare. (Alltså ingen kurs för nybörjare)

Själv har jag en gasoleldad men jag har inte riktigt lyckats få upp temperaturen med den.

Om någon är haj på gasoleldat är jag tacksam för att få hjälp med den.

Min tanke är att man har med sig egna skröjade alster, egna glasyrer, penslar och ev tänger för att ha skoj tillsammans och hjälpas åt med bränning, inköp av gasol eller ved, sågspån och dyl.

LenaR
0

Om din gasolugn, har du provat med olika öppet spjäll? Fixar du ordentlig rotation på eldslågan in i ugnen?

Annars vet jag inte! ;)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
0

Tack, jag har testat att ha öppet i locket från ingenting till en ruta på ca 15x15 cm. Jag fick ett tips från Isak Isaksson om att testa att dra ifrån munstycket en bit till från ugnen, låta mer syre komma in. Men har inte testat det än.

Jag riktar lågan snett in så att den borde slicka väggarna upp i cirkel…

Försöker också att värma upp gasolflaskan vartefter med varmt vatten.

Kanske har för liten öppning i locket…?

Vanja-K
0

Det skulle jag gärna vilja vara med på. Trevligt att träffa andra från iFokus.

Kanske att jag kan ta med en rakugn och gas.( en ganska stor ugn,ej hemmabygd)

cupcake
0

Jag kan tyvärr inte bidra med någon vedeldad ugn,men jag är gärna med ändå. Vore jättekul om vi kunde dra ihop ett gäng.

troll
0

Hej! Jag håller på att bygga min vedeldade Raku-ugn ("Fredholms-modellen"). Skulle tycka att det vore jätte kul att bränna tillsammans. Jag bor i alla fall i stockholms län - Norrtälje, nästan ut vid Kapellskärs hamn.

/Marie

Godsagare
0

Så roligt att det är fler som nappar på det!

Jag kan mycket väl tänka mig att åka till Norrtälje för en helg, eller om man komprimerar det till en väldigt lång dag?

Då återstår frågan när vi kan allihop? Jag föreslår någon av dessa helger:

25-26/4

9-10/5

16-17/5

30-31/5 (pingst?)

Vad säger ni andra?

LeWE
0

Jag skulle gärna vilja vara med, jag skulle kunna bidra med en rakutunna med gasol också.Glad

Vanja-K
0

Jag kan göra mig fri vilken helg som helst.

Freja15
0

Jag kan tänka mig att vara med, jag är halvnybörjare, har bränt en del Raku i Afrika. Fast jag kan inte 9-10/5 eller 16-17/5 då har jag utställning *L* Pingsten tycker jag låter som en bra helg!

LeWe, kanske vi kunde åka tillsammans dåFlört

cupcake
0

Jag kan den 9-10/5 och pingsten.

Marie ! Hinner du bli färdig med ugnen? jag kan ge dig ett handtag om du vill? /Susanne

Godsagare
0

Vad roligt!

Ska vi försöka sikta in oss på pingsthelgen då?

Har alla egna tänger, glasyrer, penslar?

#10 Vad spännande det låter med rakubränning i Afrika! Läste på din sida och ser fram emot att få höra mer om dina erfarenheter. Har senast idag jobbat med papperslera! Jag har också Sydafrika som nästa resmål på listan. Måste bara avverka Peking först!

troll
0

Nej! Pingsthelgen är det Atejérunda i Norrtälje, så då kan inte jag! Den 8 och 9 maj är det mässa (Roslagsexpo), som jag kommer att vara med på. Det vore i så fall den 10 maj - med en låååång-dag!

Å andra sidan kanske det är kul för folk att se raku-bränning live under pingsten om de besöker mig - vad säger ni?

/Marie

Godsagare
0

Ja det tycker de säkert!

Vad säger ni andra? Jag kan också satsa på en låååång dag! Jag ska börja göra smycken så att jag har att bränna ordentligt.

Företaget flyttar å andra sidan den helgen men jag tror knappast att jag behöver vara på plats då. Ingen har krävt det av mig än i alla fall…

Freja15
0

Nu tycker jag att det bollas med datum hit och dit Glad Är det någon som bestämmer dag så att det går att planera in då? Och blir det i så fall Norrtälje? Och om det blir den 10:e maj så kan jag inte vara med Rynkar på näsan

Vanja-K
0

EvaLeva, så spännande med arbetet i Afrika. Hoppas få höra lite mer om vi träffas.

Kan du ha oss hos dig "Troll"?  Undrar också om du behöver hjälp.

Datum? Väntar på vad ni bestämmer.

Om Cupcake kommer samma dag så kan jag ev ta med en ugn.Jag har ingen bil. Men det har hon. Ha! ha!Glad

Ett förslag: Var och en av oss kan ta med något att äta. Typ lite knytis?

Vanja-K
0

Glömde skriva att jag har lite penslar, en tång och kan blanda till lite glasyr.

En liten påminnelse ifall vi träffas och bränner; ni som ska bränna naked Raku. Bra att lägga på en slip 1-2 dagar innan bränning. Men ni kanske gör annorlunda?

avalon
0

Hej, det där låter spännande ! Jag bor i norduppland så jag kan ta mig till norrtälje över dan. Har lite fullt upp dock, så jag hänger lite löst så länge och håller koll på vad det blir för datum och så.

Godsagare
0

Jag kan förstå att det blir svårt med datum då vi är några stycken men kan vi ha vid två tillfällen? Ena gången vedeldad och andra gången med gasol?

Kan det vara nåt? Då får vi chansen att testa båda och förhoppningsvis kan alla nån av gångerna?

Vilket bra tips om naked Raku, jag har endast testat att lägga på två tjocka lager och det strax innan glasyrlagret, men det har å andra sidan inte blivit kanonbra så nån förändring måste ju till!

Jag har tre tänger och jag kommer nog köpa ett helt gäng med penslar nu när jag åker till Peking. Jag kommer nog ha med mig hinkar färdigblandade m glasyr, ev nåt råmaterial ifall jag får för mig att blanda på plats. Finns våg där vi ska vara så behöver jag inte ta med mig det…

Förresten, slog mig nu att jag föreslog Pingsten, men bara om det är ok för troll/Marie och er andra? Jag tror säkert att besökare mer än uppskattar när de får se levande hantverk!

Men troll/Marie får väl bestämma det först om hon tror det blir bra för henne.

Eller hade vi nåt av de andra datumen kvar som passar bättre?

Vanja-K
0

Mmmmmmmm, blir det två olika så önskar jag vara med båda gångerna. Jag har varit med om vedeldat en gång. Det var ett fasligt huggande av ved. Efter den helgen kändes det nästan som om man var rökförgiftad.Tungan ute

Nu har du verkligen fått igång oss "Troll"!

Vanja-K
0

#1 Du skrev om att du inte riktigt fått upp temp. när du gasolbrännt. Hur mycket skulle du  gå upp ?

Godsagare
0

Jag har ingen tempgivare så hur många grader vet jag inte men glasyren blir inte så där blank som jag tycker den ska vara. Den blir matt och tråkig. Tror inte det rör sig om så mycket…

Jag önskar också vara med på båda dagarna!

Vi kan på gasolvarianten vara där jag håller till, vid Husby Gård.

Vad beträffar mat så har jag börjat med lågkolhydratkost så för min del är det kanske säkrast att jag tar med mig eget…

Kan verkligen tipsa om kolhydrater iFokus! Men stanna för guds skull kvar här också! Flört

Vanja-K
0

Nej nu överger vi dig #22. Måste läsa jag också. Jag börjar gå upp lite efter rökstoppet i julas.

Ang, Raku.

Jag har fått lära mig att ta lite i taget med temp. Sedan efter omkring 15 min brassa på. Typ till 45 min. Så om din glasyr blev matt beror det nog på för låg temp. Testa att bränn om!

Freja15
0

Husby som utanför Stockholm, strax bredvid Barkarby? Då är ju vi så gott som grannar ju! Jag bor i Barkarby 10 meter från Stockholmsgränsen *L*

Apropå mat så är jag veggis, äter inte socker och tål inte laktos så jag tar åxå med egen mat Flört

Godsagare
0

Ha ha! Läs på du, vi väntar snällt på dig här. Flört

Jag har nog inte brännt så länge som 45 minuter! Det låter väldigt lång tid men är det det som krävs så får jag väl testa det också…

Ja, Barkarby ligger ju inte långt bort från min verkstad! Barkarby är ju en guldgruva med alla butiker som väller upp! Fattas bara en Biltema, sen känns det komplett.

Näe, nu är klockan sen och jag ska ta och hoppa på sömntåget.

Natti!

Vanja-K
0

Det har blivit riktigt bra efter 45min.

Läste just nu från Gary Fergussons bok. Om naked Raku; applicera tjock slip för naked Raku.Sedan om man vill ha ett lager glacyr så läggs detta på tunnt ovanpå.

Man kan också ta några dropar diskmedelför att hjälpa oxider i blöt glasyr till att fördelas bättre.

Om glasyren är för rinnade kan manha i lite silica.

Normala rakuglasyrer bränns oftast  954gr _  982gr.

Men allt detta kanske ni kunde?

sissan
0

Jag skulle oxå gärna vilja vara med, jag kan bidra med en tunna med gasol.

Jag har tidigare bränt mycket med vedeldad ugn,men efter att jag flyttat dit jag bor nu så har det inte blivit av att bygga en ny-därför har jag skaffat en tunna med gasol som jag bara har brännt en gång med-blev totalt misslyckat.så jag tappade lite sugen på det.

Skulle vara kul att få prova gasol med några som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter med gasol.

Själv kan jag bidra med "erfarenheten" av vedeldat.

Jag bor i Huddinge

troll
0

Hej! Jag tycker det är superkul om ni kommer till mig! Ni är välkomna både pingsten och /eller den 10 maj. Bara ni är beredda på att det kan komma folk på pingshelgen.

Kortsagt:

Vilka anmäler sig till pingst? Vilka till 10/5?

Jag tycker att LeWes förslag med "knytis" låter underbart (trots de fantastiska pajerna Vanja brukar ha med…).

Det vore bra att försöka börja vid 9-10-tiden. Det tar ca 1 timme att åka till mig från Stockholms C. Värbeskrivning finns på min hemsida.

Om vi blir många vore det bra med fler ugnar än en!!!

/Marie

Freja15
0

Jag anmäler mig genast till pingsthelgen, men vilken exakt dag var det då? Jag kommer vilken tid det än är! Skrattande

Vanja-K
0

Hej vännen "Troll"

Blir det en eller två bränningar. Ved eller gasol. Bestämmer så snart jag sett svar på detta.

Försöker hitta LeWes förslag med knytis. Hittar inte detta. Vad menar du med knytis. Vad ska vi ta,typ?

troll
0

#30 -Oj! Det var ju ditt förslag med knytis! Så det kan bli…jag tyckte i alla fall att det var ett mycket bra förslag.

Det verkar i alla fall vara fler som kan under pingsthelgen, så då kan vi väl börja med det. Bara ni är medvetna att det kan komma folk som vill titta och kanske fråga.

Ateljérundan hålls varje vår i Norrtälje, med öppna ateljér för folk att barsöka. Den pågår både lördag och söndag. Det finns en hemsida ateljerundan.se men den är inte uppdaterad för i år ännu utan där ligger förraårets katalog och tider ect.

Är lördag eller söndag bäst? För mig passar båda, eftersom jag ändå är "fast" här i min ateljé hela helgen.

/Marie

cupcake
0

Det låter väl underbart med två tillfällen! Om man kör en ren gasolomgång den 9-10/5 och en kombinerad ved/gasol vid pingsten beroende på hur många vi blir.Låter inte det bra?

LeWE
0

Knytis tycker jag är bra ;).. Är du tankeläsare Marie?Flört

Godsagare
0

Jag hoppas kunna vara med båda gångerna. Med reservation för vad de säger på jobbet ang flytten den 9-10/5.
Så pingsten känns säkrare för mig.

Det nämndes ju huggandes ved tidigare. Glad

Hur ska vi smidigast göra med det? Har du ved i massor så att vi betalar dig för veden vi använder eller ska var och en ta med sig en köpt säck från en mack?

För de som har gasol med sig får vi också räkna på vad som går åt.

Byttor, burkar, hinkar etc för efter-reducering. Behöver vi ta med något sånt eller finns det så det räcker?

Sågspån? Samma där.

Då jag är lågkolhydratare så tar jag gärna med mig mat till mig själv så behöver ingen annan göra sig besvär med att forska närmre vad det innebär.

Vanja-K
0

Kan också båda gångerna. Ang. pingsten kanske pingstdagen är bra.

Bra förslag från CupCake

Ang knytis.  Om många äter specialmat så kanske det är bäst att alla tar sin egen mat, denna gång.

VAD TYCKER NI?

#33 Uppe med yuppen ser jag. Samma här. Ursch!

troll
0

VED: Köptsäck från mack verkar dyrt - jag har ved och ska höra om jag kan få tag på lite till. Det behövs ju inga mängder med mina mått mätt (eldar huset med ved…)

Sågspån: Jag har kutterspån (till stallet) men jag tänkte höra om det går att få loss lite finare spån från sågen i som finns i närheten. Har fått ifrån dem förr. Dessutom tänkte jag gå ner till stranden och hämta tång.

Om det är någon som vill prova, så har jag hästhår…

2 byttor med lock till reducering finns och hinkar tror jag att jag har så att det räcker.

Bara en tång dock. så där behövs det fler.

Vilka kommer ? Blir det både lörd och sönd eller ska vi köra lördag och sen se hur många som "överlever" och vill fortsätta på söndag?

/Marie

cupcake
0

Jag kommer. Jag är med på allt…en eller två dagar,en eller flera tillfällen.

Är träull av intresse?

Godsagare
0

Men vad underbart att bo med sånt in på knutarna!

Jag kan ta med mig två småtunnor (á la större papperskorg m lock fr IKEA) att reducera i. Jag har tre tänger att ta med.

Spännande med tång, har aldrig hört talas om den varianten men det är klart att det måste funka!

Det låter väl bra med lördagen först och se hur mycket alster vi har kvar att glasera. Vi kanske får en bra ruljans att vi måste hem och tillverka nytt?

Hur brukar ni rengöra godset efteråt? Har ni stålull eller gnider ni på med svamp?

Vilka blir vi nu då på pingsten? Lördag först och främst sedan ev söndag…

Troll
Cupcake
EvaLeva
LeWE
Vanja-K
Godsagare

avalon?
sissan?

Vanja-K
0

Sissan, om du kommer ta  med din rakutunna. Om det skulle vara så att jag inte akn ta min lånade.

HUR SKA VI GÖRA MED MAT: Ska var och en ta med sig, eller knytis?

Tång har jag aldrig prövat.

Jag tar med mig tre hinkar med lock. Plus en liten tunna med lock.Lite tennglasyr. Ev någon färgad. en tång.Svamp och svinto. Något gott till kaffet/te. Ett glatt humör.

Om du har spån och ved Troll så betalar vi lite till dig så klart.

GLÖM INTE NI som ska bränna naked Raku att lägga på slip 1-2 dagar före. Det blir bra.

Oj, vad roligt det ska bli!

pyromanen
0

Kan inte ni fota lite? då kan vi andra åtminstonde få dräggla lite över vad kul är med Raku?

troll
0

BRA! Då kör vi den 30 maj (lördag) till att börja med, med möjlighet till förlängning, för dem som inte är (tillräckligt rökta) på söndagen.

BRA att ni tar med tänger!

Det vore BRA om någon har en gasoltunna, då vi verkar bli minnst 6 och förhoppningsvis fler, så kunde det bli mer effektivt.

#38 Rengör med svamp!

#40 pyro - sätt dig på tåget och kom och bar med!! - Ja vi ska föröka använda kameranFlört!

/Marie

LeWE
0

Jag kommer på lördan i alla fall (kanske söndan med..;) Jag kan ta med en rakutunna med gasoltub till och en tång och en låg tunna med lock att reducera i och ev sågspån (1 säck..) Jättekul! :) Hoppas bara jag hinner tillverka nåt innan!!

Vi kan väl ta med egen mat alla? Jag kör viktväktarna just nu.

Kanske vi kan ha nån form av kaffekassa?

sissan
0

Jag kommer också lördag och eventuellt söndag

Jag kan ta med mig rakutunna, gasoltub,jag har även 5-6 st tunnor med lock 1st tång.

Freja15
0

Jag kommer på lördagen och tar med rakutänger och det är väl typ det enda jag kan bidra med förutom mig själv då *L*

Jag tar min egen mat med mig då jag har slutat att äta det mesta *L*

Vanja-K
0

Känns som om jag har klargjort att jag kommer på lördagen och ev, på söndagen.

Tar med det som skrivits ovan.

Såååååå kul!

Godsagare
0

Hej på er!

Det börjar närma sig och jag ser verkligen fram emot att få träffa er och att få bränna Raku.

Jag har bokat in mig den 30 Maj i alla fall, så långt är jag med. Var det några som kommer bränna nästa helg? Eller skippades den?

Jag hoppas då att jag får testa gasolbränning då jag önskar få tips på hur jag ska få min ugn upp i temp samtidigt som vedeldning är så mysigt. Blir det bränning med båda metoderna?

Jag har skrivit upp en komihåg lista till mig, bifogar den här så att ni kan fylla på ifall jag glömt nåt!

• Tänger x 3
  • Glasyrer (Färdigblandade)
  • Penslar
  • Svampar
  • Swinto
  • Vax?
  • Tejp (Att maskera med)
  • Handdukar!!!! (Det tvättas händer ofta, bra att ha hängande i byxlinningen)
  • Hinkar att reducera i (Kom ihåg lock!)
  • Handskar!!!
  • "Brickor" att lägga smycken på
  • Skröjat gods så klart! (Viktigaste av allt!)
  • Mat
  • Vattenflaska
  • Plåster? (Är jag pessimist nu? Flört )

Fyll gärna på med annat som ni kommer på!

Trevlig Valborgshelg på er! Nu ska jag bege mig till min verkstad för att ta reda på det jag drejade igår samt om jag orkar, dreja lite inför rakuhelgen den 30/5!

Vanja-K
0

Jag längtar också. Ska bli så trevligt att träffas.

Om jag förstått rätt så blir det 30 och ev. 31 maj.

Din komihåglista är väl helt ok. Förutom kanske lite pulver, oxider.

I min lista igår också;

ev, ugn (om jag kan åka som tänkt med Cupcake) Vit glasyr.

gasoltub

Klart att plåster ska finnas.Glad Även munskydd eller en snusnäsduk  för munnen. För vem gillar rök?

Kom ihåg: ni som ev. ska bränna naked Raku. Lägg gärna på slipen två dagar före. Tjockt! Sedan tunnt med glasyr på bränningsdagen.

troll
0

Hej!

Ja, nu står i alla fall vedugnen på plats. Jag hoppas på att hinna provbränna den innan ni kommer.

Jag har ju handdukar, baljor (hinkar) till "tvätt", 2 tunnor att reducera i…

Kaffe, te, toa, plåster, vatten m.m bjuder jag också gärna på…

Hur som helst så ska det bli jättekul att ha er här. Om jag fattat det rätt så bli vi i runda slängar ett tiotal personer.

Nu hoppas jag bara på bra väder..

Vägbeskrivning med karta finns på min hemsida www.trollgods.se

Välkomna, Marie

Vanja-K
0

GRATTIS TROLL!  Spännande med din vedugn.

Håller med om önskan till fint väder.

Ska bli trevligt!

troll
0

Nu finns här fint sågspån från den lokala sågen, torr tång från stranden samt hö (har ingen halm) att reducera i. Dessutom (speciellt med tanke på dig Vanja) hästhår och fjädrar att leka med…

Vilka är det som planerar att komma?

cupcake
0

Jag kommer. Tar med mig "Vanja-K".

Freja15
0

Jag kommer! Får jag åka med dig LeWe??!! Och vilken tid ska vi samlas?

Jag ser så fram emot att träffa er allaGlad

Vanja-K
0

Jag tycker att vi ska träffas vid 10 tiden.

Tack "troll"! Hästhår-tagel.

Jag tar: ugn, tång,lite glasyr,hinkar till red,spån, lite oxider,gas och ett glatt humör.

Ser verkligen fram emot detta. Kul! Glad

Freja15
0

Jag har en fråga! Kan man köpa rakuglasyrer eller måste man blanda och fixa dem själv? Var köper jag dem i så fall?

LeWE
0

Jag tar nog inte med mig min ugn, det borde räcka om vi har Vanjas och Maries vedeldade, eller hur? Tång kan jag ta med och jag ska blanda till en transp glasyr som jag kan bidra med, kanske smart om vi tar med olika glasyrer så kan vi använda varandras?Glad

EvaLeva du får gärna åka med mig, vi kan höras så vi kan mötas upp på lämpligt ställe. Min praktikant Johanna kommer också med.

Godsagare
0

Jag kommer!

Jag tar med mig det mesta på listan i tidigare inlägg.

Hur var det med vägbeskrivning, visst har vi talat om det tidigare?

cupcake
0

Vägbeskrivning hittar ni på Maries hemsida.Gå in på hennes sida ,jag tror hon länkar till hemsidan där.

En liten uppdatering:  Hur många tar med ugn? Så att vi inte bara står där med Vanja-k`s ugn…

LeWE
0

Ska jag ta med min ugn också? Det går bra om det behövs.Glad

Vanja-K
0

Ta med dig din ugn också LeWe!

#54 Eftersom det är lite kort om tid att skicka efter glasyr, så kan du ju köpa på Seeman AB I Stockholm.

Om du inte ska ha så mycket så kan du få köpa lite från mig. Transparent har jag en hink av. Ev lite annat. Måste  kolla.

Freja15
0

Då åker jag till Seemann i morgon och inhandlar lite glasyrer *L* Jag vet på ett ungefär vad jag vill ha.  Tack tack!

Godsagare
0

Om någon är intresserad av oxider kan jag ta med så får ni köpa loss av mig. Bara ni talar om vad ni önskar. Det måste ju inte nödvändigtvis vara till just rakubränningen…

Jag har massor av kobolt oxid/karbonat, kopparkarb/oxid etc. Får nog kolla listan… Ta med burkar bara att ha det i.

troll
0

Jag tycker att tio-tiden är ett bra riktmärke att ses

Tänger är ju jättebra om ni tar med. Jag har bara en!

Det finns ju en hel del oxider och sånt här eftersom jag även har min verkstad här. Så om det inte är något mycket speciellt så finns det säkert i skåpet.

Lena, ta med din ugn om du har plats the more the merrier… har du inte plats så blir det nog bra ändå….

Kaffe, te, saft och kaka hade jag tänkt kunna bjuda på, men ta med lunch.

Vägbeskrivning med karta finns på min hemsida http://trollgods.se/vagbeskrivning.html Annars följer en kort här nedan. Restid från STHLM är ca 1 timme. (Titta inte på eniro för där ser det ut som om vi bor ute i vattnet).

Åk E18 mot NORRTÄLJE. Följ skyltning mot KAPELLSKÄR. Efter ca. 15 km, sväng höger mot "ÖSTERNÄS". Efter ytterligare någon kilometer, tag vänster i T-korsningen (ej höger som är skyltat mot Östernäs brygga). Vid andra busshållplatsen ("Riddersholms skola") är det! (skyl Trollgids finns också vid vägen)

mina telnr kan vara bra verksta´n 0176-490 66  mobil 073-1411129 (dåligt mottagning här)

Det ska bli sååå kul att ses! Varmt välkomna,

Marie

Godsagare
0

Tack för bra beskrivning och även hur lång tid det verkligen tar att ta sig ut till dig!

Min tanke med oxiderna var mest för att jag har så pass mycket av dem att jag nog själv har svårt att göra mig av med dem under en livstid, kan ta med om någon behöver till sin verkstad… Men tack för ditt erbjudande med dina oxider!

Jobbar bara 1½ dag till denna vecka sen blir det postering i verkstan! Bikinin åker nog med så att jag kan ta pauser ute på ängen om solen blir stark. Ska försöka göra lite mer inför raku-helgen ifall vi blir riktigt effektiva.

LeWE
0

Idag kändes det INTE som man ville ha bikini.. men det kan ändra sig fort. Cool

Jag försöker ta med min ugn och gasolbrännare med tub, samt en transp glasyr och tång, jag har bestämt mig för att köpa en pyrometer, om jag hinner få den så tar jag med den.

Godsagare
0

# 64 Vart har du beställt pyrometern ifrån?

Jag har hört att man kan köpa nån variant på Clas Olsson eller liknande just för raku-bränning, nån som vet mer om det?

sissan
0

Jag kommer också…Nu verkar det vara några stycken som tar med ugn .Ska jag också göra det eller tror ni att det räcker?

Vanja-K
0

Godsagare, jag köper gärna lite oxider av dig.

Har också en temp.mätare med mig. Lånat av en vän.

Hur var det med ved,Troll?

Bikini? Tungan ute Mmmm.Slutade röka i julas. Så det har blivit en liten valk. Tar tid att vänja sig från att ha varit en sticka till en normal person.Obestämd

Godsagare
0

Jag kan kolla upp vad jag har, är det något du särskilt är intresserad av kanske jag kan ge besked med en gång om jag har?

Jag behöver nog köpa mig en tempgivare till min rakuugn också…

Jag började med LCHF för ca 3 månader sen och jag har gått ner 4-5 kg. (5kg innan Riga-resan och efter att ha dragit i mig massa kolhydrater i form av kex, söt yougurt och vin så ökade jag 1 kg…)

Ett tips till dig är att kolla systersajten "kolhydrater ifokus" där flera (i stort sett alla) haft viktnedgång som en av fördelarna av kosten.

Sen kan man strunta i att man har en valk eller två, du är inte ensam om att ha det… ;)

cupcake
0

#66 Ta med din, man vet aldrig.

Vanja-K
0

" 68"  Ska kolla vad jag önskar.

LeWE
0

Jag var in på Clas olsson (visserligen för ung ett halvår sen) och frågade efter en pyrometer men då hade de inte nåt sånt (i väsby ialla fall) Kanske ide att fråga igen?! Ringde cebex, de har inga, edab har men måste beställa så jag vet inte när man kan få den.. dyr!!! Han trodde den kosta nära 4000kr!! Kanske värt att ha en ändå?

Själv viktväktar jag då o dåObestämd med blandat resultat men jag VET varför jag går upp.. alltid en början!!

cupcake
0

#71  Har du kollat vad Tärn tar för en sådan.Han har ju bra priser i övrigt!

cupcake
0

Åh, ska försöka hitta några roliga glasyr recept som jag kan svänga ihop och testa helgen det bär av.Kan knappt vänta…

troll
0

Lena, enligt Tärns hemsida har han pyrometer för 1650 respektive 1175. Jag köper i stort sett allt av honom och han är jättebra på alla sätt och vis!

Jag har ved så att jag tror att det räcker!

#63 Jag badar ju inte direkt i oxider,så har du i överflöd så får du gärna ta med dig.

Godsagare
0

Nu fick jag inte med mig lappen till jobbet men jag ska ta med mig både vågen och de oxider jag kan avvara av.

Kollade lite igår på olika hemsidor för pyrometrar och är det någon här som testat en handhållen IRmätare? Som en pistol man riktar mot objektet man vill veta tempen på…

Godsagare
0

Förresten, är det någon av er som lyckats bra med rakuglasyrer baserade på Nefelinsyenit och Gerstley Borat? Sitter ni på nåt bra sånt recept så hojta till innan vår helg så ska jag försöka blanda till lite.

Vanja-K
0

#76 Vilken färg är du ute efter?

Godsagare
0

…En vacker.  Cool

Jag gör smycken och kan använda allt som blir snyggt…

Freja15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom just på en sak. Eftersom jag aldrig har bränt Raku i Sverige så undrar jag om era ugnar är stora, eller i alla fall så pass att de kan ta två skålar med diameter på ca 26 cm? Eller gör man bara små saker att bränna i Raku?Glad

troll
0

#75 våg behöver du ju inte ta med, om det inte är så att du behöver din egne glasyrvår.

#79 26cm känns inte så stort. både tunnor och vedugn bör väl klara det, även om ingen av dessa ugnar är stora så är 26cm mindre än en bordstallrik.

/Marie

Freja15
0

Tack då vet jag!Glad

Godsagare
0

Okej, tack då vet jag. Om ni är intresserade av att köpa lite oxider så ta med er burkar att ta hem det i.

Jag ska ner i källaren i veckan för att få upp lite intressanta oxider. Kobolt hade jag väldigt mycket av…

Godsagare
0

Förresten, är det någon som har svårt att ta sig ut till Norrtälje? Jag kommer väl ha skuffen full i saker men samåker gärna om någon behöver. Jag bor i Sollentuna, ifall det är på vägen eller om ni kan ta er till mig först funkar det bra.

LeWE
0

#82 godsägare, vad tar du för t ex koboltoxiden?

Lena

Godsagare
0

Hur mycket önskar du?

Vanja-K
0

Godsägare, jag köper gärna lite kobolt ev. annat av dig. Senare ikväll kommer 1-2 eller tre recept rakuglasyr.

Silvernitrat??? Ja ,jag vet att det är miljöfarligt. Mer än annat kanske.

Min ugn tar alla gånger 26 cm. Tror också att de flesta tar det måttet.

troll
0

Även jag är intresserad av kobolt!!! (om du har)

Nu närmar det sig med stormsteg….

Hjärtligt välkomna, det ska bli så roligt,

Marie

Vanja-K
0

Skriver ner ett par recept som jag tycker verkar snygga på smycken eller annat. Men Obs! Jag har inte testat dem. Bara sett bilder.

Knottrig koppar:

Glasyren ser ut som om de är rullade i melangrov sand innan.blåaktigt med kopparsektioner.

20%Benaska

80% Gersteley Borate (Colemanit-fältspat)

Lägg till följande: procent på den nya totalen.

2,5% koboltoxid

5% copparcarbonat

För opak: 1,25% tennoxid.

Grönskimrande:  Mycket blank glasyr med intensive kopparfärg under reduktion.

nefelinsyenit 40%

lithium carbonate 3%

Gerstley Borate 58%

Copparcarbonat 5%

regnbågsfärg: satinmatta regnbågsfärger. Om du tillsätter mer oxidation så blir den mattare blå.

Gerstley Borate 74%

bone ash 18,6%

coboltoxide 2%

copparcarbonat 4,65%

Glansig rödgrön:  lite reduktion= grönkrackelerad

hög reduktion= skinande koppar.

Gerstley Borat 80%

custer feltspat 20%

Tillsätt sedan följande procenttal på den nya totalen

coppar carbonat 3%

Troll och ala ni andra. Jag ser framemot vår träff.Trevligt!

LenaR
0

#88 Om ni provar recepten kan ni kanske utvärdera dem, så kan de komma med i vår receptsamling?

Glad

Vanja-K
0

#89  självklart kan vi utvärdera efter provning.

Skrev detta mest som svar på frågan som #73 skrev.

LenaR
0

Och jag tänkte bara att det vore kul med lite fler rakurecept! ;D

Godsagare
0

Ikväll har jag varit i verkstan och börjat lägga fram sånt jag ska ha med. Hade även tänkt sätta en skröj med det sista men en burk kändes fuktig fortfarande så jag avvaktar till i morgon.

Då ska jag nog blanda nån glasyr som jag kan sikta på fredag när jag tömmer ugnen.

Jag inser att jag glömt att göra "brickor" till mina smycken så det blir väl till att plocka dem ur ugnen en efter en… *suck

Jag ser också fram emot lördag och jag hoppas att vi känner oss så nöjda efteråt att vi genast börjar planera nästa träff!

Självklart ska vi utvärdera glasyrerna! Jag ställde fram vanliga glasyrprover som vi kan använda, hoppas att vi kommer ihåg att märka dem på nåt bra sätt bara!

Ang. kobolt, jag har mycket. Jag tar inte mer än vad butikerna tar netto, om det är tillräcklig vägledning?

Bra att veta hur mycket ni är intresserade av så att jag vet vilken burk jag ska ta med mig.

Vad har ni för erfarenhet av att blanda en rakuglasyr strax innan bränning? Eller måste den stå över natten samt siktas…

troll
0

Siktas - JA!

Stå över natt - nja…inte alltid så nödvändigt är min erfarenhet.

LenaR
0

Har ni inte läst  beskrivningarna av hur de gamla rakumästarna arbetade? De brände sina skålar, synade glasyren, blandade en ny, lite bättre, och brände vidare. Varje teskål var samtidigt ett konstföremål och ett experiment.

Hoppas ni får det riktigt roligt i helgen allihop! Önskar jag kunde vara med…

Godsagare
0

Då tar jag nog med mig burkar och sikt tillsammans med det råmaterial jag tror går åt…

Vädret verkar vara med oss, 22 grader och växlande molnighet enligt TV4´s väderprognos.

Förresten, nån som tänkt besöka nån annan konsthantverkare när ni ändå är i krokarna? Jag har lust att besöka Christer Sundström som tydligen enligt "rykten" ska ha byggt en ugn man kan gå in i samt att han är en klippa på Raku, Han jobbar med offentliga installationer och är även medlem i Husby Konsthantverksförening där jag är medlem. (Jag har dock inte kollat upp hur långt bort han håller till…)

Tack LenaR! Jag tror säkert att vi får det bra och kanske du har möjlighet att hänga på nästa gång?

troll
0

Christer har sin anagama-ugn ute på Vätö ca 4mil från mig. Jag fick vara med i höstas/vintras när han brände första gången. Tyvärr blev jag magsjuk när själva bränningen ägde rum, men jag var med och packade och packade upp!!

Min saker som var med i ugnen blev inte så spännande. Däremot fanns det andras som blev mer spännande. Det är väl värt ett besök till Vätö!

För att se fler deltagande konstnärer se: http://www.ateljerundan.se

Där finns  även karta.

En annan keramiker här ute är Kerstin Thern Larsson som har sin verkstad i Räfsnäs ca 2km från mig. (Vi är de ända 2 på Rådmansö.)

Ateljérundan är både lördag och söndag.

/Marie

Ulla
0

Tipsa gärna om rundan i ett nytt inlägg. Det är säkert många som missar den när den finns här i er rakutråd. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Tack Troll! Kul att du vet vem han är, det var länge sen jag träffade honom så det skulle vara extra kul att ta en sväng dit, men är det 4 mil så tar det ju en stund så det kanske får bli på söndag då.

Igår blandade jag tre olika glasyrer, eller så blev det fyra… Jag skulle fylla på med mer turkos och när jag skulle hälla ihop dem så var den ena mörkare än den andra så förmodligen har jag mätt upp fel mängd kopparoxid i den ena. Men de fick en varsin hink så att jag kan testa först, förmodligen gör det inte så stor skillnad…

Testade även två helt nya för mig, infärgningar från en bok som kan ha en helt annan bas än den jag har men jag ville chansa.

De är siktade och klara med bentonit också, ska bara ta bort lite vatten för bra konsistens.

LeWE
0

Kanske vi ska ha recept på våra glasyrer med oss så vi kan byta..Flört

Godsagare
0

Sorry, nu insåg jag att kommentaren om silvernitrat var riktad till mig. Tyvärr har jag inte det i mitt lager.

Men det hade varit mycket möjligt att jag haft det… Jag hade från början 4 kg (!?) Uran!

Det gav jag bort till Lasse Östman då han har utrustning och kunnande hur man hanterar det.

Jag var orolig för att det skulle bli inbrott i mitt källarförråd och att ungarna på gården skulle bli självlysande…

Nu ska jag natta mig så att jag är pigg i morgon!

Bikinin åker väl med ifall jag tar en paus i brännandet. Hoppas det är ok att smyga iväg en stund och njuta av solen på en filt?

Får jag i så fall sällskap?

Ulla
0

Det ser ut som om ni kommer att få underbart väder. Cool

Hoppas att vi får se en del av resultatet sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

cupcake
0

Tack Marie,och alla ni andra som var med i Norrtälje i dag! Jag är helnöjd med dagen trots min ringa medverkan. (nästa gång ska jag inte ha gipsad tumme)  =)     /Susanne

LeWE
0

Säger detsamma, jättetrevligt och givande och man är ganska slut på ett bra sättCool

Godsagare
0

Jag håller med!

Supertrevligt och jag tackar igen för den otroliga service vi fick!

Jag var liiiite däckad ett tag pga migrän men snart var jag på fötter vilket var skönt.

Rubb och stubb ligger kvar i bilen så jag har inte granskat det jag brände igår. Kul att få sålt en ljuslykta men samtidigt när jag såg att det var just den som blev allra bäst så kanske jag hellre behållt den själv. Men… Jag vet nu att det går att fixa så jag får väl dreja fler och köpa en pyrometer till min gaseldade ugn och bränna fler.

Jag kan nästan tycka att man borde göra som LenaR skrev om tidigare, blanda på plats lite hur som och lattja mer. För även om man vet hur en glasyr är blandad så blir ju resultaten så olika ändå!

En sak som kan ha varit orsaken till att de andra ljuslyktorna inte blev lika bra är att sågspånen var sämre (nästan utbrända) på de övriga. Det krävs nog att man alltid har ett nytt lager man lägger dem i. (Tack Marie för det tipset!)

(Ny ska jag spara veckopengen till att kunna köpa hus nästa år! Flört)

By the way… Ryggen ser ut som Polska flaggan! Cool

Vanja-K
0

Tusen tack till dig "Troll" otroligt fin dag hos dig! Vilken service!   Tack till er andra också! Trevligt att lära känna ett par nya människor.

Det var vaaaaarmt igår! Både från solen och ugnarna. kände sig ganska slut vid hemkomsten. Men kul var det.Glad

Känns idag i kroppen som om jag har gjort världens träningspass.Tungan ute Nu vet jag vilka muskler som inte används annars.

Jag tror att vi alla var mycket förväntansfulla och därav hade mycket gods. Har lärt mig en del vad jag inte ska göra nästa gång. Mindre gods så att man hinner kolla lite mer vad andra gjort. Framför allt att prata om hur olika glasyrer blev. För det är detta som är spännande. Samma glasyr blir olika för varje person. Att det blev för lite prat beror väl på att vi att hade fler ugnar. För när man t. ex bara har en ugn så hinner man snacka och jämför  mer med varandra medans godet bränns i ugnen. Något att tänka på.

Jag märkte också att vi alla inte hade koll på detta med nytt spån. Ska nog satsa på att som någon sa, att sätta godset på spån och en hink över. Då slipper man ju detta påfyllande av spån och mycket rök. För en del kärl håller inte tätt när locket är på. Då pyser det ut för mycket rök.

Att behålla själv. Ha! Ha! Varje gång jag kommer hem så säger min man. Den får du inte ge bort eller sälja. Visst är det kul att han uppskattar det man gör, men man kan ju inte behålla allt. Eller?

Än en gång, tack "Troll" och ni andra. Nästa gång ska jag vara piggare. 

Nu ska jag ner till vår kolloni och fira min mans födelsedag. Plus mors dag.

Ha en bra dag!

rakuLotta
0

Verkar som att ni fick brännt mycket?

Vi andra är nyfikna…har ni fotat något?

Håller på att förbereda för en rakudag jag med. Hade vart kul att höra om det var något ni gjorde som var sådär extra bra/kul.

Ha en bra mors dag alla mammor:-)

Godsagare
0

Jag hann inte ens ta en bild på det bästa alstret igår… Det såldes ju till en besökare. De andra som skulle bli lika bra blev ju, sådär…

Men, alltid är det någon som tycker att det duger ändå!

Idag har jag solat och försökt få bort den Polska flaggan på ryggen men missade med 1½ decimeter så nu är det nån tre-randig variant jag har på ryggen.

Kommit hem från grannen som varit sällskapsdam idag, hon bjöd på räkor och rosébubbel på en solig balkong.

Nu ska jag snart knyta mig, hoppas alla haft en härlig helg!

Vanja-K
0

Extra bra och kul var ju den vedeldade rakuugnen som "Troll" nyligen byggt. Tyvärr så blev det bara så att jag hade en sak som bränndes. Men den sprack! Sen hann jag eller orkade inte glasera nytt gods till den ugnen. Brände först horse Raku. Det var ju lite dumt.

Ett bra tips är att om man har mycket att bränna, kan vara att glasera i förväg en del. Ex. hemma. Trodde som vanligt att jag skulle hinna mer. Att man aldrig lär sig!Skäms

Lite bilder tog jag. Kollar senare. Kan iallfall säga att det gods jag såg var snyggt.

Freja15
0

Tack så väldans mycket för en härlig lördag i ert sällskap! Idag är jag sönderbränd på ryggen, skulle nog kunna steka ägg där…ha ha ha! Har varit och inspekterat min gasugn och jag tror nog att jag kan använda den till rakubränning Glad så nu ska jag införskaffa tunnor och sågspån. Och då blir det Raku av i Nyköping kan ni tro! Jo, ugnen står hos mina föräldrar i Nyköping.

Tack vare er så vet jag ju nu hur allt fungerar och jag är så glad för det.

Och Troll! Vilket fantastiskt hus ni har! Och en stor eloge till din man/hjälpreda!! Hälsa din dotter från mig Flört

Jessika
0

Hej tjejer!

verkar som ni haft en rolig men intensiv dag! Jag hade gärna varit med er men tyvärr hade jag lite för mycket "plikten kallar" här hemma ;) hade varit skönt att komma ifrån lite.

Hoppas få se lite bilder från er träff!

pyromanen
0

Ja, vi är ju fler här om väntar o vänter på bilder :-)

Vanja-K
0

Alla ni som var med till "Troll"; Kan jag lägga in någon bild där ni finns med?Med ansikte alltså! Jag kan maila bilder till berörd person först för godkännande.

Denna gång har jag nästan inga bilder på bara bränt rakugods. Vi brukar fota allas saker på slutet. Men av olika skäl så blev det inte så. har aldrig tagit så dåliga kort som denna gång. Tyvärr!

Godsagare
0

Vanja-K,  helst ingen "turbanbild" Flört men är det det enda du har på mig så får jag väl bjuda världen på en sån! *ler

Jag var också dålig på att ta bilder, vi hade ju fullt upp med att jobba.

Vanja-K
0

Ok Godsagare. Jag har ingen turbanbild på dig, men andra bra. CoolLägger in senare.

Freja15
0

Det är helt okej för mig, lägg ut vad du vill jag har inget att dölja Flört

Vanja-K
0

Ok, då väntar jag bara på svar från ett par till. Tur att man har kläder på sig. För jag skulle nog vilja dölja en del. Ha! Ha!Flört

LeWE
0

För min del går det bra att visa bilder som jag är med på.. jag tog några bilder själv, ska kolla om nån duger.

Tack Marie, och tacka din man för all hjälp, det var väldigt lyckat. Glad

Min rygg såg också (eller ser..) ut som en flagga med massor av prickar.. myggbett.. kliar hysteriskt!!Skrikandes

LeWE
0

En bild på mitt hus inne i Maries vedeldade!!

Godsagare
0

Här kommer en bild på tre av mina smycken.

troll
0

Hej allihop!

Tack för en underbar dag! Jag tycker att det var såååå kul att ha er här och min man undrar när ni kommer tillbaka! Ett tips till er andra som funderar på att ordna rakubränning - synka era böner till vädergudarna - vi fick lite för mycket av det goda…

I alla fall hoppas jag (och min man!) på att ni vill och orkar med en ny bränning fram mot höstkanten. Och även om det var roligt med publik och mycket uppskattat, så skulle jag vilja "grotta ner" mig mer och vara mer koncentrerad nästa gång.

Jag har tyvärr inga bilder (båda våra kameror är trasiga), men min mamma tog ju lite bilder som jag hoppas på.

Tack än en gång,

Marie

Vanja-K
0

Jag kan fortfarande inte lägga ut några bilder eftersom alla berörda inte sagt ja. Kan inte ens lägga ut något eget alster. Något som är fel.

rakuLotta
0

Alltid kul med bilder, men ni behöver ju inte lägga ut på er personligen , räcker gott med era alsterFlört…

Bara kul att se hur din ugn ser ut till exemper Marie, och de fina smyckena. Vad har du för glasyr på dem Godsagare, lite blandat eller är det koppar som blivit så varierande?

Ja, ska som sagt oxå försöka göra en bränning framöver. Får se om vi lyckas få till nåt som vi kan med att lägga ut här.

Godsagare
0

Tackar!

Det är två olika glasyrer förutom den lilla droppen kopparglasyr som finns på ena smycket. Jag blandade de där glasyrerna för 2 år sen och jag måste leta i mina böcker om jag hittar recepten på dem. Vet att jag skrev upp dem inför kursen i Mullsjö för 2 år sen…

Den ena heter "tomatröd" och det är den som är grönflammig…

kinnekulle
0

Jätte kul att se vad ni gjort, och det är ju inte utan man blir avundsjuk på er, ni verkar ha haft riktigit roligt,

#123 vad passande med tomatröd!! HeHE

troll
0

Har kommer en bild på "brännplatsen"! I förgrunden ser man de två gas-tunnorna och sedan min ugn i lecablock!

/Marie

Godsagare
0

Tips om raku-länk…

Eftersom hela jag är full av rakutankar och nyfiken på att lära mig mer så surfade jag runt lite och hittade följande sida, fullproppad med tips!

Just Raku

Även denna blogg:

Just Raku blog

Usch, jag vet inte om jag kan hålla mig till hösten, jag vill bränna redan nu!

Vill också även ha en vedeldad ugn nånstans i närheten av Sollentuna.

Det är mycket man vill här i livet. Cool

Hade planer på att bygga en vedeldad vid sommarstugan i Kristinehamn men hörde nu att mina lecablock blivit grund till friggeboden… Så kan det gå.

troll
0

Vi kan ju bränna innan hösten. Det var nog mest detta med vädret osm förde tankarna till hösten. Idag är det perfekt - förutom blåsten…

Godsagare
0

Troll, perfekt - förutom att man sitter fast på kontor… ;)

Sån omställning att först ha toppenväder, rakubränna och njuta.

Filminspelning igår och nu sitta inne på kontor…

Jag vill leka och ha skoj! (och samtidigt få betalt för det så klart!)

Godsagare
0

Förresten så beställde jag två böcker nyss, fergussons Raku bok samt hans bok om rakuglasyrer. 49$ inkl moms och frakt.

Letar också efter UR's filmer om vedeldad rakuugn då det pratades om den i helgen. Det låter ju smidigt att kunna ladda och tömma från sidan.

Har slängt iväg några mail och det kan tänkas att den går att fås på DVD. UR har den på VHS för 275:- inkl moms och frakt.

Men, jag har ingen videospelare…

Någon annan som är intresserad av den filmen?

Godsagare
0

Jag skulle vilja åka till Edab i Strängnäs och köpa lite raku-fritta och lite verktyg.

Jag behöver då åka en lördag och jag undrar om fler vill åka med och dela på soppan? Jag har bil och vi får plats 5 pers m mig.

Nu på lördag har de stängt då det är helg men vad säger ni om lördagen efter det?

De stänger för sommaren den 28/6…

Godsagare
0

Nu ska jag åka förbi Flügger och köpa plåthinkar. Hörde av min granne som är målare att de ska sluta med dessa och bara köra plast framöver.

Så kanske läge för alla som är intresserade att hinna köpa loss några?

De finns i 3 och 10-liters m lock och priserna är 46:- och 75:-

3-liters kanske är bra att ha och vända upp och ner över nåt gods man ställer på marken?

Vanja-K
0

"Troll"  Skulle vara kul med en bränning igen. Visst!

"Godsagare" Jag köpte Gary Fergussons bok för ett par månader sedan . Superbra! Med över 360 recept. Så är det bara att testa.

jag har skickat ett par stycken bilder till CupCake som hon får lägga in. För jag kan inte få in bilder. Något fel. Vet ej vad. Alla ni kommer att få lite arbetsbilder från mig. Har fått allas mail. nu. Flyger till Luleå imorgon på en begravning. Så jag skickar om tre dagar. Ok?

Hinkarna med lock är vverkligen bra.

Jag har den filmen från ur som du pratar om. På en video. Ha det gott. Vi hörs på söndag.

troll
0

Vanja, har du allt som är värt att ha???

Vad sägs om en ny bränning och så stannar de som vill och kan och äter middag och ser filmen, och sen bränner vi dagen där på också, och nästa dag och nästa och nästa…

Oj, nu är jag trött! Har drejat 2 stycket stora fat nu på kvällen - så stora som går in i min ugn (ca70cm ). Hade tänkt som fågelbad men vi får se. Just nu är de fat eller skålfat. Kanske drejare jag ett stativ/fot till dem senare (kommer ändå inte kunna brännas ihop pga storleken). Lyckades få barnan att somna lite tidigare och min man är på möte på Irland - det är inte bara dåligt när ens käresta reser bort, i alla fall inte om man har lite lera…

God natt,

Marie

Vanja-K
0

Var tvungen att kika in innan det är dags att åka.

"133" Värt att ha. Det värdefullaste är man, barn,barnbarn (snart 6) och föräldrar

Det låter bra bränning,middag och video

Godsagare
0

En länk till "FAQ" om Raku för intresserade…

http://users.lmi.net/~drewid/raku_faq.html

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.